صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

وزیر راه و شهرسازی در گفت وگو با رادیو تهران گفت: آمار خانه‌های خالی در حال حاضر وجود دارد و با همکاری مجلس به دنبال یک تصمیم‌گیری مناسب برای آن هستیم.

اسلامی در گفت وگو با پارک شهر از رادیو تهران درباره آخرین اقدامات درخصوص مالیات بر خانه‌های خالی گفت: این موضوع در مجلس بوده اما نکته حائز اهمیت درخصوص این طرح این است که آمار خانه‌های خالی در حال حاضر وجود دارد و با همکاری مجلس به دنبال یک تصمیم‌گیری مناسب بابت آن هستیم.
در ادامه وزیر راه و شهرسازی بابت ساخت و سازها در شهر جدید پردیس که شاید فضای محیط زیست آن منطقه را برهم بزند و اینکه آیا مطالعاتی خاصی در این زمینه صورت گرفته، اظهار کرد: در شهر جدید پردیس تمام اتفاقات رخ داده مربوط به قبل است و الان هیچ کار جدیدی در آن انجام نمی‌شود.
وی افزود: کاری که وزارت راه و شهرسازی در این شهر انجام می‌دهد در حال حاضر مربوط به تعهداتی است که به مردم داده شده و باقی مانده است. قراردادهایی که مردم دارند و تمام تلاش‌مان را گذاشته‌ایم که آنها به انضمام سرانه‌های آنها پایان یابد.
وی تصریح کرد: قطعا ما نمی‌توانیم به مردم خانه بدهیم اما مدرسه و مرکز درمانی و فرهنگی نداشته باشد. در محلی که قرار است مردم زندگی کنند باید سازمان‌های آن ایجاد شوند و سرانه فضای سبز برای تفریح و استفاده‌شان در نظر گرفته شود. این موارد مغفول مانده بوده که ساخت آن‌ها را شروع کردیم و کار با کلنگ‌زنی آنها در حال انجام است.
وزیر راه و شهرسازی درخصوص پروژه مسکن مهری که از سوی مازیار حسینی، معاون مسکن و شهرسازی مطرح شد، گفت: این موضوع بر می‌گردد به بحث صندوق زمین و مسکن که طرح آن با مشارکت وزارت اقتصاد و دارایی در حال جلو رفتن است. براساس قانون ساماندهی و تولید مسکن به دنبال این هستیم تا بتوانیم این صندوق راه اندازی شده تا پشتوانه‌ای برای مردمی باشد که به دنبال خانه دار شدن هستند.
عوارض آزادراه ها در قالب قانون تماما باید برقرار باشد!
بحث عوارض بزرگراهی به خصوص بزرگراه‌هایی که هنوز پس از 25 سال در آن‌ها عوارض گرفته می‌شود موضوعی بود که وزیر راه و شهرسازی در مورد آن گفت: آزادراه یک ظرفیت با کیفیت بالا و پرهزینه است. آزادراه ها تماما در قالب قانون باید عوارض‌شان برقرار باشد تا بتوان آنها را ارتقا داد و همواره در کیفیت استاندارد نگهداری شوند.
وی ادامه داد: در این باره امروز مهمترین گامی که در این زمینه برداشته شد، الکترونیکی کردن پرداخت عوارض بود. طرح آزمایشی آن انجام و بقیه هم در ماه‌های آینده انجام خواهند شد تا مردم بدون توقف حرکت کرد و الکترونیکی عوارض از آنها دریافت می‌شود.
اسلامی در مورد وضعیت برخی چاله‌ها و اشکالات موجود در مسیر بزرگراه‌ها وگلایه‌هایی که در این خصوص وجود داشت، اظهار کرد: همه راه‌های کشور اسکن شده و برای‌شان برنامه وجود دارد. ممکن است در مسیرهایی که در مناطق سردسیر یا برفگیر بوده هنوز روکش‌های آسفالت ترمیم نشده باشد که قطعا کار آنها هم انجام خواهد شد. با این حال اگر موردی وجود دارد حتما اطلاع‌رسانی شود تا همکاران من اقدامات لازم را جهت رفع ایراد انجام دهند.
زمان پایان پروژه خرم آباد - پلدختر حداقل دو سال خواهد بود
وی در ادامه درباره آخرین شرایط مسیرهای مناطق سیل‌زده کشورمان گفت: به جز راه نهبندان – شهداد که کاملا مسدود است و هیچ راه دسترسی ندارد سایر راه های کشور دارای راه و مسیرهای دسترسی هستند.
وزیر راه و شهرسازی افزود: مهمترین جاده‌ مسدود، جاده خرم آباد به پلدختر است. این جاده بیش از 100 کیلومتر است که 40 کیلومتر آن آسیب دیده و 12 کیلومتر آن اصلا وجود خارجی ندارد، چون کنار ساحل بوده آب آن‌را با خودش برده است.
اسلامی ادامه داد: برنامه‌های مطالعاتی و مسیریابی برای تکمیل آن انجام شده چون یک پروژه سنگینی است که در دستور کار قرار دارد. حدود هزار میلیارد تومان این پروژه اعتبار نیاز دارد که احداث شود چون نیاز به ساخت و ایجاد پل و تونل دارد. در حال حاضر چندین مسیر فرعی برای استفاده ایجاد شده و این پروژه زودتر از دو سال تمام نخواهد شد.
ساخت و ساز مسکن در مناطق سیل‌زده دیگر موردی بود که محمد اسلامی درخصوص آن گفت: در بحث سیل 151 هزار واحد حدودا آسیب یا تخریب کامل شد. 50 هزار و احد باید دوباره احداث شده و مابقی نیاز به ترمیم دارند. اینها اکثرا به جز بخش‌هایی از خوزستان است که هنوز تعیین و تکلیف نشده اما برای ما بقی واحدها پرونده تشکیل شده است.
وی افزود: آنهایی که در مسیر رودخانه و حریم آن بودند حتما باید جابه‌جا شوند. زمین رایگان در اختیار بنیاد مسکن گذاشته‌ایم که آنها حتما باید جابه‌جا شوند. برای پلدختر این کار انجام شده و طرح‌های جامع آن در شواریعالی معماری و معاونت شهرسازی بررسی شده است. براین اساس بنیاد مسکن واحدهای روستایی و شهری را براساس آخرین مصوبه دولت که چهارشنبه گذشته بابت آن‌ها تامین مالی بلاعوض و تهسیلات در نظر گرفت، کار را پیش خواهد برد.
از بدو پیروزی انقلاب آمریکایی ها صنعت هواپیمایی ما را تحریم کردند
وزیر راه و شهرسازی درخصوص آخرین وضعیت ناوگان هواپیمایی کشورمان و اینکه با تحریم‌های ایجاد شده چه شرایطی را دنبال خواهد کرد، گفت: هیچ مشکل جدیدی در هواپیمایی کشورمان به وجود نیامده است و از بدو پیروزی انقلاب صنعت هواپیمایی ما را آمریکایی‌ها تحریم کردند. در مقطعی هم که تحریم‌ها برداشته و قراردادهایی منعقد شد رفتارهای که برخلاف قوانین بین‌المللی بود و آنها را لغو و قطع کردند.
وی افزود: حتی شرکت ATR که هواپیما به ایران فروخت و 13 فروند تحویل داد هم برخلاف قوانین بین‌المللی مسیر دادن قطعات را قطع کرد. با این همه ناوگان‌مان طی این سال‌ها به طور گوناگون هواپیماهایش تامین شده است.
اسلامی ادامه داد: هواپیماهایی که وارد کشور شده و وارد خواهد شد استاندارد داشته و با اینکه هواپیماهای صفر و نو نیستند اما نشست و برخاست‌شان زیاد نبوده و عمر بدنه‌شان تاریخ مناسبی دارد. این هواپیماها حتما قابلیت استفاده داشته و مقرون به صرفه هستند و هر موقع اراده شود براساس ضوابط هواپیمایی کشور وارد خواهند شد.

مرتبط با این خبر

  • علی لاریجانی رئیس مجلس ماند، علی مطهری از نایب رئیسی مجلس کنار رفت

  • اولیایی: استقلال هیولای درون دارد / بلای آقازادگی و تقلب به باشگاه لطمه زده است

  • رادیو تهران شب قدر از زندان اوین روی آنتن می رود

  • «پله پله تا ملاقات خدا» با توسل بر امام زمان(عج)

  • رادیو تهران مردم را به کتابخانه مجلس دعوت می‌کند

  • بازدید مدیران رادیو تهران از کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی

  • اولین قدم در رعایت حقوق شهروندی، افزایش آگاهی مردم است

  • روایت "بهروز رضوی" از آزادسازی خرمشهر

  • کاهش دو هزار تومانی دلار تنها در چند روز؛ مردم در بازار ارز سرمایه گذاری نکنند

  • احتمال تغییر ساعت کاری ادارات