صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

از ساعت به مدت

امیرحسین ثقفی یکی از تهیه کننده های برنامه جدید نقطه سر شب است و درباره موسیقی برنامه سازی می کند و از حوزه موسیقی ازخواننده ها، آهنگسازان و... به این برنامه دعوت می شوند.

مهدی یراحی یکی از مهمانان برنامه نقطه سر شب است که با او گفت وگو شده است.
مهدی یراحی درباره آلبوم کاملا عربی و کاملا ایرانی خود صحبت می کند و می گوید: این آلبوم را سعی می کنیم امسال منتشر کنیم، چون نگاهم به کار هنر، کار عجله ای نیست. اگر چه که کار باید در زمان خودش بیرون بیاید تا جواب دهد و امیدوارم کار دربیاید و این اتفاق بیفتد. الان در بخش شعر، ملودی ها و تنظیم ها همه چیز خوب پیش رفته است و در حال حاضر هم ما روی میکس و خوانندگی نهایی کار می کنیم.
وی درباره این که روی آوردن به سمت موسیقی فولکلور از کجا شروع شده است، توضیح می دهد و می افزاید: از اول در آلبوم شما بود: بحث فولکلور بودن حیاک بحثی که بد نیست درباره آن صحبت کنیم که عراقی بوده است. من خیلی جستجو کردم، این کار آهنگسارش چه کسی بوده است و پیدا نکردم. من مجبور شدم بزنم فولکلور، شاید درست نباشد و عذرخواهی می کنم از شاعر و آهنگساز کار، بلاخره یکی آن را ساخته است. ناظم غزالی، خواننده جهان عرب اولین بار 50 سال پیش خوانده است و من و خیلی های دیگر آن را بازخوانی کردیم.
یراحی معتقد است: بازخوانی من با اصل کار خیلی متفاوت بود، من با کوشان حداد صحبت کردم که کار متفاوت باشد با "حیاک" ، موسیقی و فضا را خیلی الکترونیک ببینیم. موسیقی عربی خیلی سخت تر از موسیقی ایرانی به موسیقی الکترونیک نزدیک می شود، خود آهنگسازان عربی هم در اکثر کارها شکست خوردند، کارهایشان نه ماهیت عربی را حفظ کرده و نه الکترونیک.
وی با بیان این که بازخوانی نباید تکرار مکررات باشد، ادامه می دهد: من قبلا یکی دو تا کار عربی خوانده بودم. در بازخوانی ها فضاها اگر تکراری باشد لطفی ندارد و تکرار مکررات است، به دلیل این که خیلی از خواننده ها کارها را خوانده اند. کارها باید تفاوتی با قبل کند و حرفی برای گفتن داشته باشد. انتظاری که ما در حیاک داشتیم برآورده شده و انگیزه ای برای آلبوم عربی شد.
یراحی در پاسخ مجری برنامه نقطه سرشب از رادیو تهران درباره لقب امپراتوری که به او داده شده توضیح می دهد و می گوید:
من یک ترک کار کردم به اسم امپراتور، که در مصرعی از آن ترانه ای از مونا برزویی بود و به زیبایی سروده، "در قلب من یک امپراتور است" من هیچ وقت نگفتم یک امپراتورم . من هر چی سنم بالاتر رفت درون گرا شدم، من اصولا آدم برون گرا هستم، از کودکی خیلی شر و شیطان بودم و خیلی بیش فعال بودم. از دیوار راست بالا می رفتم، 15 سالم بود که از پنج طبقه پایین افتادم به معنای واقعی کلمه خیلی شیطان بودم. دیده شدن در بچگی به من لذت می داد. اما از وقتی که خودم را شناختم به عنوان کسی که کاری را می کند و راهی را می رود، خیلی از خلوت خودم لذت می برم. خیلی از مطالعه، حرف زدن با دوستان که فکر می کردم چیزی را به من اضافه کنم لذت می برم. از فیلم دیدن و مستند دیدن هم لذت می برم.
وی یادآوری می کند: بیشتر دنبال این هستم که این خلوته خدشه ای وارد نشود ، با این که در کنسرت ها و اجراها تو این خلوت را داری و با خلوت کلی آدم شریک می شوی. بجز حیاک و کارهای شادی که اجرا کردم، که خیلی دوستشان دارم و با قلبم اجرا کردم، بیشتر قالب کارهای من نیاز به چندبار شنیدن دارد. من دوست دارم سنگین بخوانم، البته هر سنگینی غمگین نیست. من کار ریتمیک هم کم نخوانده ام. در کنسرت نمی توان همه کار را آرام خواند، اجتماعی آمده اند انرژی بدهند و انرژی بگیرند، آهنگ ها باید بالانس باشد.
یراحی ادامه می دهد: من در صحبت کردنم لهجه جنوبی دارم، چون سعی در حذف آن ندارم، اما در خوانندگی نه، خواننده اصلا نباید لهجه داشته باشد. اگر لهجه بیاید فاز کار عوض می شود و جدیتش را از دست می دهد. شما وقتی عربی می خوانید نباید لهجه عربی، انگلیسی یا فارسی داشته باشید، خواننده باید به گویش خودش وفادار باشد.
این خواننده محبوب با اشاره به فروش آلبوم های خود می افزاید: هیچ یک از آلبوم های من تا به حال ضرر نداده است و همیشه فروش رفته است، من خیلی روی آنها کار می کنم. الان بیشتر کارها دانلود می شود و سرمایه گذاری خیلی ریسک است.
به گفته یراحی، موسیقی را از قرائت قرآن شروع کردم، از دوران مدرسه همه مسابقات که شرکت داشتم مقام اول را کسب می کردم. از دوران کودکی من عاشق این بودم که یا خواننده بشوم یا آشپز. البته به طور سطحی به خوانندگی هم علاقه داشتم. من موسیقی های دنیا را گوش می دهم و صدای جورج مایکل را خیلی دوست دارم و از خوانندهای ایرانی هم صدای شجریان و بنان را خیلی دوست دارم.
یراحی ادامه می دهد که به رادیو علاقه مند است و می افزاید: من رادیو را خیلی دوست دارم یک امنیتی در آن است که در تلویزیون نیست، رادیو فضای وسیعی تری برای حرف زدن دارد.
مخاطبان می توانند برنامه نقطه سر شب از رادیو تهران را هر شب از ساعت 22 روی موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز بشنوند.

مرتبط با این خبر

  • پیدا و پنهان کودتای 28 مرداد در رادیو تهران

  • باز خوانی کتاب"من عزتم، بچه سنگلج"در"کتاب شب"رادیو تهران

  • همراهی«مرورگر 1332» با نوشت افزارهای ایرانی

  • نگاهی به دستاوردهای انقلاب اسلامی در رادیو تهران

  • بررسی نیازمندی های تهران در رادیو تهران

  • مهدی چمران در تمام قد رادیو تهران

  • همراه با رادیو تهران در محضر استاد

  • رادیو تهران؛ صالح علاء همراه با دنیای موسیقی

  • گرامیداشت سالروز بازگشت آزادگان به میهن در رادیو تهران

  • دعوت از کارآفرینان برتر به رادیو تهران