رادیو تهران؛ اولین فرستنده رادیویی ایران كه چهارم اردیبهشت 1319 افتتاح شد، امسال 83 سالگی خود را جشن میگیرد.
به گزارش روابط عمومی رادیو تهران؛ رادیو تهران اولین فرستنده رادیویی در ایران در محل بیسیم در جاده قدیم شمیران است كه در چهارم اردیبهشت 1319 افتتاح گردید. رادیو تهران از ابتدا در 24 ساعت فقط 8 ساعت برنامه اجرا می كرد كه شامل اخبار، موسیقی ایرانی، گفتار مذهبی، جغرافیایی و تاریخی بود. در سال 1322 رادیو تهران بخش دیگری به تعداد بخش های قبلی خود افزود و صبح ها نیز برنامه آن سه ساعت افزایش یافت. رادیو در سال 1324 برای روزهای تعطیل نیز برنامه های مدون پخش میكرد.
رادیو تهران؛ قدیمیترین رسانه فراگیر در ایران
«دكتر حمیدرضا صحراگرد» مدیر شبكه رادیویی تهران با بیان اینكه رادیو به عنوان قدیمیترین رسانه، ارتباط صمیمی و خاصی با مخاطبانش دارد، گفت: شبكه رادیویی تهران به عنوان قدیمی ترین رسانه فراگیر در ایران، جایگاه ویژه ای در حفظ هویت و قدمت رسانه ملی داشته است و با قدمتی 80 ساله به عنوان یك میراث فرهنگی ارزشمند برای مردم پایتخت و یك میراث معنوی ماندگار برای مخاطبان، تلاش كرده به عنوان یك رسانه هویت ساز، مطالبه گر و امیدآفرین نقش آفرین باشد. به طوری كه این شبكه با شعار "صدای پایتخت، صدای همدلی" یكی از شبكه های تخصصی معاونت صدای رسانه ملی به شمار میآید.
وی اذعان داشت: با وجود ورود رسانههای تصویری به زندگی مردم و توسعه رسانههای مجازی و شبكههای اجتماعی در یك دهه اخیر، اما رادیو همچنان ارتباط گرم خودش را با مخاطبان حفظ كرده و به عنوان رسانهای فراگیر و قابل اعتماد نقشآفرینی میكند، از همین رو رادیو میتواند با تقویت تعامل دوسویه با مخاطبان و انجام ماموریتهایش در حوزه اطلاعرسانی به لحظه و دقیق، آگاهی بخشی درست و پیگیری مطالبات مردم در ارتقاء سرمایه اجتماعی موثر باشد.
رویكرد تحولی رادیو تهران با معرفی گروههای جدید برنامهساز
وی در ادامه با اشاره به رویكرد تحولی رادیو تهران كه در سال جدید با تغییر گروههای برنامه ساز انجام شد، افزود: با ابلاغ سند تحول رسانه ملی در دوره جدید مدیریتی سازمان و به تبع آن تدوین سند تحول در معاونت صدا، رادیو تهران نیز در همین راستا طرح تحولی شبكه را در سه محور محتوایی، رویكردی و ساختاری در دستور كار قرار داد كه پس از تطبیق اهداف و ماموریتهای شبكه با اسناد بالادستی و سیاستهای كلی سازمانی، اجرای آن هم اكنون عملیاتی شد. بر این اساس در ساختار جدید رادیو تهران؛ چهار گروه برنامه ساز با عنوان گروه فرهنگ ،جامعه و سلامت -گروه تاریخ و معارف -گروه دانش و اقتصاد و گروه ورزش و تفریحات با ماموریت های محتوایی و رویكردی مشخص شكل گرفت.
صحراگرد در پاسخ به این پرسش كه نامگذاری و تغییر گروه ها بر چه اساسی شكل گرفت، افزود: نامگذاری گروه ها مبتنی بر رویكردهای سند تحول رسانه ملی، سیاست های محتوایی معاونت صدا و همچنین ماموریت ها و اهداف شبكه رادیویی تهران با توجه به اقتضائات و جغرافیای پوشش مخاطبان تعریف شد. پس از سازماندهی گروه های جدید، در جلسات متعدد شورای محتوایی شبكه رادیویی تهران؛ شرح وظایف، ماموریت ها و اهداف هر كدام از گروه های جدید تدوین شد.
برنامههای رادیو تهران منطبق با سیاستگذاری و اهداف سند تحول رسانه ملی و معاونت صدا است
مدیر شبكه رادیویی تهران ادامه داد: حتی با تغییر نام گروه های برنامه ساز ماموریت و اهداف هر كدام از گروه ها در حوزه تولید محتوا و رویكردهای برنامه سازی مورد بازنگری و بازطراحی قرار گرفت و در مرحله اول آرایش محتوایی برنامههای جدول پخش برنامه های رادیو تهران متناسب با شرح وظایف هر گروه انجام شد. در مرحله دوم مقرر شد گروه های برنامه ساز با تطبیق رویكردهای برنامه های هر گروه مبتنی بر اهداف و سیاستهای سند تحول برای بازطراحی محتوایی و ساختاری برنامه های موجود اقدام و براساس ضرورت برای حذف برخی برنامه ها و ایجاد برنامه های جدید طرح های پیشنهادی ارائه كنند.
صحراگرد تاكید كرد: در تدوین اقدامات رویكردی و محتوایی برنامه های شبكه رادیویی تهران در كنداكتور تحول محور، اقتضائات جغرافیایی استان تهران و شهر تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران و مطالبات همه مخاطبان به ویژه در مناطق روستایی استان در اولویت قرار گرفته است و صددرصد برنامه ها منطبق با سیاستگذاری و اهداف سند تحول رسانه ملی و معاونت صدا در سه حوزه اصلی جمهوریت نظام، جامعه نخبگانی و پیشرفت كشور تعریف شده است.
در پایان از این فرصت استفاده می كنم و چهارم اردیبهشت روز رادیو را به همه فعالان این رسانه به ویژه پیشكسوتان، هنرمندان و برنامهسازان فرهیخته و متعهد رادیو تبریك و خدا قوت عرض میكنم و آرزو میكنم سال 1402 سالی خوب، پر بركت و همراه با موفقیت برای همه همكاران باشد.