معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاك كشور با اعلام این خبر گفت: با اجرای این طرح ، نیازی به حضور فیزیكی مشتریان در دفاتر نیست، رفت و آمد و هزینههای مرتبط با آن كاهش مییابد و تاییدیهها به صورت الكترونیكی انجام خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران؛ مراسم گرامیداشت دفاتر اسناد رسمی عصر روز چهارم دی ماه 1402 در سالن همایشهای برج میلاد برگزار و استودیو پخش زنده رادیو تهران به منظور پوشش رسانه ای این مراسم در برج میلاد برپا شد.
در همین راستا سیدصادق سعادتیان معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاك كشور در گفتگوی اختصاصی با رادیو تهران، شهادت سردار سیدرضی موسوی از همرزمان قدیمی سردار حاج قاسم سلیمانی را تسلیت گفت.
او روز 6 دی را كه در تقویم رسمی كشور با نام سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی ثبت شده است را تبریك گفت و اظهار داشت: سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی در خط مقدم رعایت مقررات، تنظیم سند و اعتباربخشی به اسناد رسمی به مردم شریف كشورمان خدمات ارائه میدهند.
سعادتیان با بیان اینكه معاملات مربوط به اموال منقول و غیر منقول و بعضا اسناد تعهدآور و رهنی بر اساس قانون باید در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شوند اظهار داشت: سردفتران مكلف هستند در تنظیم اسناد، تمامی قوانین و مقررات را رعایت كنند و پس از احراز مالكیت، سند را تنظیم كند و وقتی اسناد به امضای سردفتر و دفتریار انكارناپذیر خواهند شد مگر اینكه ادعایی مبنی بر جعل وجود داشته باشد كه مرجع قضایی به آن رسیدگی خواهد كرد.
این مقام مسئول تاكید كرد: تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی موجب آرامش خاطر و امنیت مالكان خواهد بود به همین جهت قانون بر اینكار تایید دارد.
او افزود: اگر سند موجران و مستاجران در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شوند.برای هر ماه اجاره قبض اقساطی صادر میشود و اگر به موقع توسط مستاجر پرداخت نشود؛ این قبضها بدون اینكه موجر به محكمه رفته و پرونده قضایی باز كند؛ قبضها قابلیت صدور اجرائیه خواهند داشت. در این حال ادارات اجرایی ثبت به راحتی میتوانند اجرائیه این قبوض را گرفته و وجوه را وصول نمایند و به موجر پرداخت كنند.
سردفتران، مكلّف به تنظیم سند هستند
معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاك كشور با اشاره به اینكه قانون برای هر مالی كه در اختیار مالك هست اجازه تنظیم سند داده است گفت: مطابق ماده 30 قانون دفاتر اسناد رسمی، سردفتران مكلف به تنظیم سند هستند مگر اینكه خلاف قانون باشد حتی برای ثبت سند یك گوشی كه ارزش بالایی دارد هم میتوان به دفاتر مراجعه كرد. ثبت سند از بسیاری مفسدهها جلوگیری میكند.
«كمیته حقوقی سردفتران» تشكیل شده است
او خبر داد: كمیته ای با مشاركت سازمان ثبت و كانون سردفتران كمیته ای با عنوان «كمیته حقوقی سردفتران» تشكیل شده است تا ظرفیتهای جدیدی برای سردفتران ایجاد شود.
تمامی خدمات سازمان ثبت دیجیتالی میشوند
معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاك كشور با اشاره به پیشرفتهای دیجیتالی دنیا گفت: سازمان ثبت، خدمات دفاتر اسناد رسمی را به سوی خدمات دیجیتال هدایت كرده است. اگرچه در حال حاضر خدمات به صورت الكترونیكی انجام میشود اما سازمان ثبت به این خدمات قانع نیست و در همین راستا برنامههایی در دست دارد تا این خدمات به صورت دیجیتالی انجام شود و افراد بتوانند به راحتی و بدون حضور فیزیكی با سردفتران ارتباط برقرار كرده و در این فرایند از امضاهای دیجیتال استفاده شود.
او تاكید كرد: با اجرای این طرح ، نیازی به حضور فیزیكی مشتریان در دفاتر نیست، رفت و آمد و هزینههای مرتبط با آن كاهش مییابد و تاییدیهها به صورت الكترونیكی انجام خواهد شد.
در قدم اول برای اسناد متفرقه، امضاهای دیجیتال تعریف میشود
سعادتیان در توضیح بیشتر اجرای این طرح گفت: در قدم اول برای اسناد متفرقه كه بار مالی كم دارند، امضاهای فیزیكی به امضاهای دیجیتال تبدیل شده و احراز هویتها به صورت دیجیتالی انجام خواهد شد.
تمامی اسناد دفاتر كشور اسكن شده و در مراحل پایانی كار هستیم
معاون سازمان اسناد كشور با اشاره به اینكه سازمان ثبت و دفاتر اسناد رسمی در ایران نزدیك به 100 سال عمر دارند گفت: تمامی اسناد دفاتر كشور اسكن شده و در مراحل پایانی كار هستیم. پس از داده آمایی با راهاندازی سكوهای الكترونیكی یا خدمات دیجیتال، سوابق قبلی هم كه در بانك اطلاعاتی هست به مردم ارائه خواهد شد و حتی وراث هم میتوانند به قدیمیترین اطلاعات خانوادگی خود دسترسی داشته باشند.
ثبت نام در سامانه ثنا مقدمه دریافت خدمات الكترونیكی و دیجیتال است
سعادتیان در خصوص مزایای سامانه ثنا گفت: ابلاغهای اداری بر اساس ثنا اطلاع رسانی میشود. ثبت نام در سامانه ثنا مقدمه دریافت خدمات الكترونیكی و دیجیتال است و به همه مردم توصیه میشود در این سامانه ثبت نام نمایند.