گپ و گفت با محمد مهدی شادبهر، كوهنوردی از اهالی صدا؛ اهتزار پرچم رادیو بر فراز قله دماوند

محمدمهدی شادبهر، یكی از همكاران معاونت صدای رسانه ملی است كه توانسته برای سومین بار به قله دماوند صعود كند.به بهانه صعود مجددش به قلعه دماوند گفت وگویی با او داشتیم.

1403/06/11
08:13

هر پیروزی و هر موفقیتی بی شك نتیجه زحمات و تلاش‌های بسیاری است كه برای تمام هموطنان مان قابل احترام و مایه غرور و افتخار است. محمدمهدی شادبهر، یكی از همكاران معاونت صدای رسانه ملی است كه توانسته برای سومین بار به قله دماوند صعود كند. او از سال 1386 با تولید برنامه های ایرانصدا كارش را در معاونت صدا شروع كرده و در حال حاضر هم مسئول نظارت رادیو تهران است. به بهانه صعود مجددش به قلعه دماوند گفت وگویی با او داشتیم.

خواستن؛ توانستن است
شادبهر در ابتدای اظهاراتش، درباره انتخاب این رشته ورزشی گفت: چهار سال پیش در مسابقه فوتبال از ناحیه پا آسیب دیدم و دكتر گفت كه ورزش را باید كنار بگذارم، همین انگیزه ای شد كه به خودم ثابت كنم كه هنوز می‌توانم و كار من تمام نشده است. اوایل كار سخت بود اما به مرور به كوهنوردی علاقه مند شدم و توانستم ادامه دهم. در حال حاضر هم می‌توانم ادعا كنم كه می‌توانم حتی رهنمای گروه باشم.

كوهنورد رادیو تهران توانسته موفقیت‌های بسیاری را كسب كند و این بار نیز با توجه به شرایط نامساعد آب و هوایی توانسته به قله دماوند، جبهه جنوبی صعود كند. وقتی از او درباره این موفقیت پرسیدم، گفت: امسال هم مانند سال‌های گذشته در ماه مرداد كه بهترین شرایط از لحاظ آب و هوایی برای صعود به دماوند است، تصمیم گرفتم از جبهه جنوبی، صعود به قله دماوند را تجربه كنم. خدا را شاكرم با این كه هوای قله، هوای مناسبی نبود و دمای منفی 12 تا 14 به همراه مه سنگین و باد شدیدی داشت با موفقیت صعود خود را انجام دهم و این افتخار را به همه همكارانم در معاونت صدا، به ویژه به همكارانم در رادیو تهران تقدیم می كنم. این مهم دست نمی‌آمد جزو با مساعدت و همكاری مدیر شبكه آقای حمیدرضا صحراگرد و دیگر دوستان.

آب و هوا مناسب صعود نبود
شادبهر در ادامه گفت وگو، داستان صعودش به قله دماوند را این گونه تعریف كرد: همراه چهار تا از دوستانم، شنبه 27 مرداد ماه از ساعت 3 صبح با وسیله شخصی از تهران برای صعود جبهه جنوبی دماوند حركت كردیم. در جاده هراز پس از تابلوی پلور به سمت خروجی سد لار تغییر مسیر دادیم و پس از طی 15 كیلومتر به پاركینگ جبهه جنوبی رسیدیم و با جیپ‌هایی كه در پاركینگ بودند به سمت گوسفندسرا حركت كردیم. حدود نیم ساعت مسیر را با وسیله رفتیم تا به محل مورد نظر رسیدیم. پس از بجا آوردن نماز صبح در مسجد صاحب الزمان(عج )، به راه ادامه دادیم. طی مسیر بسیاری از كوهنوردانی كه از صعود جا مانده و در مسیر بازگشت بودند ما را از صعود نهی می‌كردند؛ دلیل شان هم روشن بود، آب هوای قله اصلا مناسب صعود نبود. باد شدید، مه سنگین و سرمای زیاد در این فصل سابقه نداشت.
وی در ادامه گفت: زمانی كه ساعت 13 به بارگاه سوم رسیدیم، قله زیبای دماوند در پوششی سنگین از مه بود و در خود پناهگاه هم دمای هوا منفی 2 درجه را نشان می داد و بارندگی خفیفی هم وجود داشت، این شرایط باعث شد كه تصمیم بگیریم از صعود منصرف شده و به تهران برگردیم اما حدود ساعت 22 شب اوضاع به شكل معجزه آسایی تغییر كرد و با وزش باد هوا صاف شد و توانستیم در زیر نور مهتاب قله زیبای دماوند را مشاهده و خودمان را برای صعود آماده كنیم. روز دوم یكشنبه 28 مرداد، ساعت 3:30 بامداد حركت به سمت قله را آغاز كردیم. در شروع مسیر دو نفر از دوستان‌مان دچار حالت تهوع و سردرد شدید(عوارض شایع ارتفاع زدگی) شدند و به پناهگاه بازگشتند. مسیر صعود از جبهه جنوبی دارای پاكوب‌های مشخصی است كه صعود به سمت قله حتی در مه و آب هوای نامناسب را ممكن می‌كرد.

بر فراز قله
شادبهر كه با آب و تابی وصف نشدنی درباره صعودش به قله دماوند می‌گفت، توضیحاتش را این گونه تكمیل كرد: در ارتفاع 5200 تا 5300 به تپه گوگردی رسیدیم، تپه گوگردی هنوز پس از قرن‌ها فعال است و گاز گوگرد شدیدی كل مسیر تا قله را پر می‌كند كه تنفس را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد، انگار هنوز زنده بودن آتشفشان خاموش دماوند را گوشزد می‌كند .
حدود ساعت 11 و پس از عبور از شیب‌های تند تپه گوگردی به قله دماوند رسیدیم، دمای احساسی قله بین منفی 12 تا منفی 14 درجه بود و مه دیشب هم كه برطرف شده بود دوباره تشكیل شد، بیشتر از نیم ساعت در قله توقف نكردیم و پس از گرفتن عكس‌های یادگاری و اهتزاز پرچم رادیو تهران بر فراز بام ایران، به سمت بارگاه سوم بازگشتیم. حدود ساعت 16 به پناهگاه رسیدیم و پس از اندكی استراحت به سمت گوسفندسرا و پاركینگ جبهه جنوبی و تهران حركت كردیم.

دماوند هم از شر زباله در امان نیست
شادبهر با این كه از صعود به قله و این موفقیت خوشحال بود اما خاطرش هم آزرده بود. او عنوان كرد: به علت این كه كوهنوردان بسیاری این جبهه را برای صعود به قله انتخاب می‌كنند، متاسفانه جای جای مسیر مملو از زباله، شیشه‌های خالی و پلاستیك بود كه بسیار آزاردهنده و ناراحت‌كننده است.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
كانال رادیو تهران را در پیام رسان بله به نشانی tehraan360@ جستجو كنید.
علاقه‌مندان می‌توانند برنامه‌های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.