امیرحسین ثقفی یكی از تهیه كننده های برنامه جدید نقطه سر شب است و درباره موسیقی برنامه سازی می كند و مهمانانی از حوزه موسیقی ازخواننده ها، آهنگسازان و... به این برنامه دعوت می شوند.
مهدی یراحی یكی از مهمانان برنامه نقطه سر شب است كه با او گفت وگو شده است.
مهدی یراحی درباره آلبوم كاملا عربی و كاملا ایرانی خود صحبت می كند و می گوید: این آلبوم را سعی می كنیم امسال منتشر كنیم، چون نگاهم به كار هنر، كار عجله ای نیست. اگر چه كه كار باید در زمان خودش بیرون بیاید تا جواب دهد و امیدوارم كار دربیاید و این اتفاق بیفتد. الان در بخش شعر، ملودی ها و تنظیم ها همه چیز خوب پیش رفته است و در حال حاضر هم ما روی میكس و خوانندگی نهایی كار می كنیم.
وی درباره این كه روی آوردن به سمت موسیقی فولكلور از كجا شروع شده است، توضیح می دهد و می افزاید: از اول در آلبوم شما بود: بحث فولكلور بودن حیاك بحثی كه بد نیست درباره آن صحبت كنیم كه عراقی بوده است. من خیلی جستجو كردم، این كار آهنگسارش چه كسی بوده است و پیدا نكردم. من مجبور شدم بزنم فولكلور، شاید درست نباشد و عذرخواهی می كنم از شاعر و آهنگساز كار، بلاخره یكی آن را ساخته است. ناظم غزالی، خواننده جهان عرب اولین بار 50 سال پیش خوانده است و من و خیلی های دیگر آن را بازخوانی كردیم.
یراحی معتقد است: بازخوانی من با اصل كار خیلی متفاوت بود، من با كوشان حداد صحبت كردم كه كار متفاوت باشد با "حیاك" ، موسیقی و فضا را خیلی الكترونیك ببینیم. موسیقی عربی خیلی سخت تر از موسیقی ایرانی به موسیقی الكترونیك نزدیك می شود، خود آهنگسازان عربی هم در اكثر كارها شكست خوردند، كارهایشان نه ماهیت عربی را حفظ كرده و نه الكترونیك.
وی با بیان این كه بازخوانی نباید تكرار مكررات باشد، ادامه می دهد: من قبلا یكی دو تا كار عربی خوانده بودم. در بازخوانی ها فضاها اگر تكراری باشد لطفی ندارد و تكرار مكررات است، به دلیل این كه خیلی از خواننده ها كارها را خوانده اند. كارها باید تفاوتی با قبل كند و حرفی برای گفتن داشته باشد. انتظاری كه ما در حیاك داشتیم برآورده شده و انگیزه ای برای آلبوم عربی شد.
یراحی در پاسخ مجری برنامه نقطه سرشب از رادیو تهران درباره لقب امپراتوری كه به او داده شده توضیح می دهد و می گوید:
من یك ترك كار كردم به اسم امپراتور، كه در مصرعی از آن ترانه ای از مونا برزویی بود و به زیبایی سروده، "در قلب من یك امپراتور است" من هیچ وقت نگفتم یك امپراتورم . من هر چی سنم بالاتر رفت درون گرا شدم، من اصولا آدم برون گرا هستم، از كودكی خیلی شر و شیطان بودم و خیلی بیش فعال بودم. از دیوار راست بالا می رفتم، 15 سالم بود كه از پنج طبقه پایین افتادم به معنای واقعی كلمه خیلی شیطان بودم. دیده شدن در بچگی به من لذت می داد. اما از وقتی كه خودم را شناختم به عنوان كسی كه كاری را می كند و راهی را می رود، خیلی از خلوت خودم لذت می برم. خیلی از مطالعه، حرف زدن با دوستان كه فكر می كردم چیزی را به من اضافه كنم لذت می برم. از فیلم دیدن و مستند دیدن هم لذت می برم.
وی یادآوری می كند: بیشتر دنبال این هستم كه این خلوته خدشه ای وارد نشود ، با این كه در كنسرت ها و اجراها تو این خلوت را داری و با خلوت كلی آدم شریك می شوی. بجز حیاك و كارهای شادی كه اجرا كردم، كه خیلی دوستشان دارم و با قلبم اجرا كردم، بیشتر قالب كارهای من نیاز به چندبار شنیدن دارد. من دوست دارم سنگین بخوانم، البته هر سنگینی غمگین نیست. من كار ریتمیك هم كم نخوانده ام. در كنسرت نمی توان همه كار را آرام خواند، اجتماعی آمده اند انرژی بدهند و انرژی بگیرند، آهنگ ها باید بالانس باشد.
یراحی ادامه می دهد: من در صحبت كردنم لهجه جنوبی دارم، چون سعی در حذف آن ندارم، اما در خوانندگی نه، خواننده اصلا نباید لهجه داشته باشد. اگر لهجه بیاید فاز كار عوض می شود و جدیتش را از دست می دهد. شما وقتی عربی می خوانید نباید لهجه عربی، انگلیسی یا فارسی داشته باشید، خواننده باید به گویش خودش وفادار باشد.
این خواننده محبوب با اشاره به فروش آلبوم های خود می افزاید: هیچ یك از آلبوم های من تا به حال ضرر نداده است و همیشه فروش رفته است، من خیلی روی آنها كار می كنم. الان بیشتر كارها دانلود می شود و سرمایه گذاری خیلی ریسك است.
به گفته یراحی، موسیقی را از قرائت قرآن شروع كردم، از دوران مدرسه همه مسابقات كه شركت داشتم مقام اول را كسب می كردم. از دوران كودكی من عاشق این بودم كه یا خواننده بشوم یا آشپز. البته به طور سطحی به خوانندگی هم علاقه داشتم. من موسیقی های دنیا را گوش می دهم و صدای جورج مایكل را خیلی دوست دارم و از خوانندهای ایرانی هم صدای شجریان و بنان را خیلی دوست دارم.
یراحی ادامه می دهد كه به رادیو علاقه مند است و می افزاید: من رادیو را خیلی دوست دارم یك امنیتی در آن است كه در تلویزیون نیست، رادیو فضای وسیعی تری برای حرف زدن دارد.
مخاطبان می توانند برنامه نقطه سر شب از رادیو تهران را هر شب از ساعت 22 روی موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز بشنوند.