یكی از شغلهای پرطرفدار كه خیلیها دوستش دارند حرفه گویندگی و اجراست، این شغل هم همانند دیگر حرفهها مستلزم صدای خوب، فن بیان، یادگیری سبك گویندگی و ...؛ است...
یكی از شغلهای پرطرفدار كه خیلیها دوستش دارند حرفه گویندگی و اجراست، این شغل هم همانند دیگر حرفه ها مستلزم صدای خوب، فن بیان، یادگیری سبك گویندگی و ...؛ است كه در اثر تمرین و آموزش به دست میآید و تقویت میشود. در این گزارش با یكی از گویندههای باسابقه رادیو «سعید بارانی» گفت گو شده است كه در ذیل میخوانید:
به گزارش روابط عمومی رادیو تهران، سعید بارانی خودش را اینگونه معرفی میكند: از سال 78 كار گویندگی را شروع كردم. از برنامههای شاخص میتوانم به برنامه«خانه فرهنگ» رادیو تهران، بخش شامگاهی چهارشنبههای رادیو پیام، «پل مدیریت» رادیو تهران برنامه «خانه ما»، «خانواده تهرانی»،آرم و آنونسهای شبكهها اشاره كنم.
وی در ادامه با ارائه تعریفی از رادیو میگوید: رادیو با نگاه بیرونی و گاه با نگاهی كاملاً درونی به جزئیات درونی علم فرو میرود و تلاش میكند تا گمگشتگیها را تبدیل به یافتن و درك دقیقتر كند. برخی بر این باورند كه رسانه در دنیای مدرن ،ساحتی از اندیشه است. در این صورت، این ساحت، الزامات و مبانی ویژهی خود را دارد كه میتوان بزرگترین ویژگی آن را تأثیرگذاری و جهتدهی دانست. گوناگونی رسانهها، گسترش هر روزه آنها و به طور كلی جایگاه رسانهها و مخصوصا رادیو در تنویر افكار، ایجاد فضایی برای تضارب آراء و همچنین اهمیتی كه رسانههای گروهی در ارتقای سطح آگاهی و تعالی فرهنگ و دانش عمومی دارند، را نمیتوان نادیده گرفت.
بیگمان رادیو یكی از مهمترین عوامل فرهنگی در دنیای مدرن است كه بر پیچیدگی آن نیز افزوده و ساحات شناخت و معرفت را نیز غامضتر كرده است. برخی رادیو را از نشانههای پویایی،تحرك توسعه و بسط فرهنگی هر جامعهای در گسترش ساحت شناختی آن میدانند. در كل رادیو یعنی گرما، بودن، صمیمیت و درك هستی...
بارانی با بیان مهم ترین ویژگی و شاخصه گوینده رادیویی میافزاید:
گویندگی به مفهوم امروزی آن، واژه نسبتاً جدیدی است كه با پیدایش و گسترش «رادیو» از حدود 70 سال پیش به فرهنگ واژگان فارسی افزوده شد. در لغتنامهها و فرهنگهای گذشته گویندگی را به معنی سخنگویی، نطق، خوانندگی، قوّالی، قصهگویی، سرایندگی، شاعری و...آوردهاند؛ امری كه در نوشتههای ادبی و متنهای كهن شعر و نثر و فرهنگ فارسی زبانانِ جامعه ایرانی بیش از هزار سال با همین معانی رواج داشته است. گویندگی در كاربرد حرفهای و امروزی آن، عبارت است از: فرآیند تبدیل اندیشۀ شفاهی یا مكتوب به كلام و سخنِ مفهوم و انتقال آن به مخاطب، به صورتی هنرمندانه.
امروزه گویندگی، بهویژه در دنیای ارتباطات و رسانهها، بهعنوان حرفهای جذاب مورد توجه و تحسین است و همراه با رشتههای مشابهی همچون گزارشگری، بازیگری، دوبلاژ و اجرا، توجه بخش بزرگی از مخاطبان مراكز رادیویی و تلویزیونی را به خود جلب كرده و گویندگان توانا و خوشصدا سالها بهعنوان شخصیتهایی محبوب مورد احترام و توجه مخاطبان رسانهها بودهاند. شاید و باید كه مهم ترین ویژگی و شاخصه گویندگی در رادیو را صدای فونیك و رادیوفونیك دانست كه با شنیدنش لذت شنوای شما تحریك میشود.
گوینده باسابقه رادیو تهران با بیان پیشنهادهایی به علاقهمندان حرفه گویندگی عنوان میكند:
با وجود آنكه موارد متعددی مانند جنس صدا و ... امری ژنتیكی و خدادادی از نكات قوت یك گوینده بهحساب میآید؛ اما فن بیان، سبك گویندگی و چگونگی سخن گفتن یك گوینده، مهارتهایی هستند كه در اثر تمرین و آموزش به دست میآیند و تقویت میشوند. به نظر من پشتكار، تمرین و همچنین تمركز مهمترین مواردی هستند كه باید قبل از ورود به این حرفه مدنظر قرار بگیرند.
بارانی در پاسخ به این پرسش كهچشم انداز رادیو را چطور میبینید؟ میافزاید:
یكی از پیامدهای تحولات شگرف فناوری، تغییــر مصادیق انواع رســانهها است، مثلا شكل ظاهری آنچه روزگاری رادیو خوانده می شد و در شكل نمایشی از آن دیده میشــود، با شكل امروزین رادیو كه در گوشیهای همراه و حتی یخچالها ظاهر می شود كاملا متفاوت است.
رادیو همزمان با گذر از فناوری آنالوگ و ورود بــه عصر دیجیتال، خود را بازتعریف كــرد و با ســاختاردهی مجدد خود از رســانه ای كــه زمانی خبر و ســرگرمی را صرفــاً بــه شــكل صوتی منتقل می كرد، به رســانه ای تبدیل شــد كه محتوای چند رســانه ای در دســترس مخاطبان قرار مــیدهد. همچنین مفهوم برنامه رادیویی، محتوای رادیویی و فرمت این محتوا كاملا دگرگون شده است.
پادكســت، نوعی برنامهسازی رادیویی یا نوعی رادیوی امروزین اســت. همچنین رادیوهای تصویری یا تركیب تصویر و متن با رادیو و اطلاعاتی كه از طریق رادیو به مخاطب داده می شــود مفهوم رادیو را از رسانههای صرفا صوتی خارج كرده و میتوان این گونه گفت كه چه در فرم، چه محتوا و با ظهور رســانههای اجتماعی باعث شده كه مفهوم تازهای از رسانه جمعی - اجتماعی شــكل بگیــرد كه ظهــور و تركیــب جدیدی از رســانههای ســنتی، جمعی و رسانههای مدرن اجتماعی است. در نتیجــه مفهوم دیگری را پیشبینی می كنم كــه اوج همگرایی فرم و محتوا خواهد بود و میتوان بدان رســانه همراه جهانــی نــام داد.
وی در پایان با اشاره به حقوق اساسی مخاطب میافزاید: به نظر من یكی از حقوق اساسی مخاطب آن است كه همــواره جایی بــرای مخاطب درنظر بگیریم و بگذاریم او خود محتوا را تكمیل كند. شــهروندنگاری و تولید محصول، یكی از مصادیق این اصل اســت كه فراتر از آن در هــر محصــول حرفهایی توســط رســانهنگاران و حرفهایی متعلق به رســانه مطرح است كه باید جــای مخاطب و كاربــر محفوظ باشــد. تمام حقوق فقط برای ناشر یا رسانه محفوظ نیســت، بلكه بــرای مخاطب هم محفوظ است... امیدوارم در سال پیش رو تحولی عظیم را شاهد باشیم در عرصه تولید، محتوا و سلامت روان كارمندان.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
كانال رادیو تهران را در پیام رسان بله به نشانی tehraan360@ جستجو كنید.
علاقهمندان میتوانند برنامههای رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.