خودروی پراید ارزان ترین خودروی دنیا حساب می شود! // خودروسازان گرفتار نزول خواری بانك ها شدند
مشاور مدیرعامل خودروسازی داخلی در گفت وگو با برنامه «پارك شهر» از رادیو تهران اعلام كرد: خودروی پراید با نرخ جدید ارز، ارزان ترین خودروی دنیا حساب می شود.
سعید مدنی، مشاور مدیرعامل خودروسازی داخلی در مصاحبه با رادیو تهران از قیمت های پیشنهادی به شورای رقابت گفت: الان باید قیمت تمام شده خودرو بعلاوه حاشیه سود را محاسبه كنند. خودروسازی دست دولت است و می تواند كنترل های لازم را انجام دهد. احتمال این قضیه است كه پراید به 30 میلیون تومان برسد، حتی اگر فرض كنیم قیمت دلار ما واقعی است، 30 میلیون تومان در مقایسه با دلار 8 هزار تومان، زیر 4 هزار دلار، می شود یعنی خودروی پراید با نرخ جدید ارز، ارزان ترین خودروی دنیا حساب می شود.
مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا با پاسخ به پرسش مجری برنامه پارك شهر در خصوص این كه مردم ما به دلار حقوق نمی گیرند و به ریال حقوق می گیرند و پراید 30 میلیون تومان برای مردم گران است، افزود: شفاف ترین صورت های مالی برای خودروسازی است، قیمت گذاری از جیب تولید كننده نمی كنند، دولت ها قیمت گذاری می كنند، دولت باید سوبسید قائل شود و از بودجه دولت داده شود.
مدنی در ادامه با بیان این كه آیا خودروی ارزان به مردم فروخته شده است، افزود: خودروی ارزان به مردم فروخته نشده است، نظام قیمت گذاری اگر از سال 80 به بعد سالیانه شش و نیم درصد افزایش قیمت داشت الان قیمت پراید نه تنها پایین تر از قیمت فعلی بود می رسید مثلا به 18 میلیون تومان، بلكه نقدینگی كه نصیب خودروسازان می شد. در این 17 سال، معادل تسهیلاتی بود كه این خودرسازان بزرگ از بانك ها گرفتند. الان برنده واقعی در فعالیت های بنگاه داری، بانك ها شدند هر خودرویی الان 5 تا 6 میلیون تومان هزینه مالی به بانك ها پرداخت می كند. یعنی 12 درصد فروش خودروسازی ها به عنوان هزینه های مالی در جیب بانك ها می رود.
خودروسازان گرفتار نزول خواری بانك ها شدند. مردم باید نزول بانك ها را بدهند. یكی از عوامل اصلی فلاكت شركت های خودروسازی نظام قیمت گذاری است. وقتی به وقتش قیمت محصولی را به قیمت بازار آزاد نزدیك كنید، قیمت بازار بالاتر نخواهد رفت و پایین تر خواهد آمد تا به یك تعادلی برسد.
مشاور مدیرعامل خودروسازی داخلی درباره این كه واقعا 70 هزار خودرو احتكار شده است، افزود: نه معمولا، خودروسازها در جریانات تولیدی خود با كسری قطعات مواجه می شوند و مجبور می شوند برخی از خودروها را در پاركینگ ها نگه داری كنند تا این قطعات برسد. بخصوص كه شرایط شرایط خیلی خاصی می شود. خصوصا احتكار كردن 70 هزار خودرو فضای بسیار بسیار زیادی نیاز دارد و خودروسازها این فضا را در اختیار ندارند. خودروهای ناقص وجود دارد خیلی زیاد هم نشده و كاها كم هم شده است، در هر یك از خودروسازی ها 17 یا 18 هزار تا خودرو در پاركینگ ها است و منتظر قطعات هستند و این تعداد بیشتر بوده و الان كمتر شده و به تدریج وقتی قطعات می رسد، تكمیل می كنند و تحویل می دهند.
وی افزود: اولا اینها به هیچ وجه احتكار نیست، چون خودروسازیها ما دچار كمبود مالی هستند رقم خودروهایی كه در پاركینگ ها هستند و منتظر قطعه هستند از نظر رقم مالی رقم بالایی است، هیچ خودروسازی نمی آید خودروی را احتكار كند، بخصوص خودروهایی كه مشمول قیمت گذاری هستند و به هر قیمتی نمی تواند بفروشد. این احتكار مشمول كسانی می شود كه بتوانند گران بفروشند وقتی خودروسازی قیمتش تثبت شده است و هنوز مجوز افزایش قیمت را ندارد و این رقم رقم درشتی است عقل و منطقی قبول نمی كند این خودروها احتكار شود.
مدنی یادآور شد: یكی از مشكلات و مصائب اصلی صنعت خودروسازی ما با آن مواجه است موضوع قیمت گذاری است، این قیمت گذاری باعث تضعیف بنیه مالی خودروسازها شده است و نه تنها نتوانستند برنامه های توسعه ای خود را اجرا كنند بلكه در كارهای روزمره خود دچار مشكل شده اند، طبق گفته دولت طی 3 تا 4 سال گذشته ما حداقل تورم 9 درصدی داریم و سال گذشته تورم ما بیشتر شده است و دادن افزایش قیمت 1 یا 2 درصد در سالهای 95 یا 96 و در سال 97 حدود 7 درصد، توان خودروسازی های ما را به قدری ضعیف كرده است و زمانی كه جنس های اینها به كمرگ بیاید به قدری با تاخیر مواجه می شوند. ما خودروسازی در دنیا نداریم كه همه قطعاتش را خودش تامین كند، توجیه اقتصادی ندارد درتولید یك قطعه خیلی از مواد اولیه از خارج وارد می شود.
درحال حاضر مشكل عمده صنعت خودروسازی به دلیل هزینه های مالی سنگینی است كه وجود دارد، باید به تدریج وارد شود. اولا قیمت خودرو باید واقعی شود، دوم باید جلوی پیش فروشها باز شود چون خودروساز از طریق پیش فروش تامین نقدینگی می كنند.