رئیس مركز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط كسب و كار در وزارت اقتصاد گفت: تمام سعی ما این است كه در نیمه اول مرداد، دریافت آنی مالیات نقل و انتقال املاك عملیاتی و آغاز شود.
علی فیروزی در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص تسهیل در اخذ مالیات نقل و انتقال املاك و اجرا در هزار دفترخانه، اظهار داشت: عملیات مربوط به دریافت آنی مالیات نقل و انتقال املاك از سوی دو سازمان امور مالیاتی و ثبت اسناد و املاك انجام میشود و مجری پروژه این دو دستگاه هستند.
وی افزود: وزارت اقتصاد به عنوان هماهنگ كننده پروژه، نامه مربوط به دریافت آنی مالیات نقل و انتقال املاك را به متولیان ارسال كرده است.
رئیس مركز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط كسب و كار وزارت اقتصاد ادامه داد: اما با توجه به تغییری كه در ریاست سازمان امور مالیاتی صورت گرفت، عملیات مربوطه مدتی طول خواهد كشید.
وی گفت: البته تمام سعی ما این است كه در نیمه اول مرداد ماه این كار انجام شود ولی باز هم نمیتوان به صورت قطعی چیزی گفت.
فیروزی تصریح كرد: در حال حاضر زمانی كه متقاضی برای نقل و انتقال ملك به دفترخانه میرود، باید حداقل سه بار به سازمان امور مالیاتی برای انجام امور مربوط به مالیات نقل و انتقال مراجعه كند كه در صورت انجام عملیات آنی، مراجعه افراد به سازمان امور مالیاتی حذف و تمام كارها در دفترخانه انجام میشود به این صورت كه از روی كد عوارض شهرداری، ملك مشخص و مالیات محاسبه میشود و در دفترخانه مفاصا حساب ارائه میگردد. البته در فاز نخست این اقدام در شهر تهران انجام خواهد شد.
وی تاكید كرد: این نوع اقدامات مردم را از درگیر شدن با كارشناس و دستگاههای دولتی و … رها میكند و به تبع آن ادراك فساد سازمانی را نیز پایین میآورد.