وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تعطیلی مدارس به علت آلودگی هوا، درباره اصلاح تقویم آموزشی و تعطیلات زمستانی مدارس گفت: ما موافق اصلاح تقویم آموزشی هستیم اما به تنهایی نمیتوانیم در این باره تصمیم بگیریم.
محسن حاجی میرزایی تاكید كرد: همچنان كه تحصیل فرزندان برای ما اهمیت دارد، سلامتشان نیز حائز اهمیت است.
وی افزود: تدبیر مسئولان در كارگروه اضطرار كه آموزش و پرورش نیز به عنوان یك عضو در آن حضور دارد این است كه در این روزهای آلودگی هوا كه معمولا تا قبل از نیمه دی ماه با آن روبروییم به علت آسیب پذیری بیشتر كودكان، مدارس تعطیل باشند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت چارهاندیشی برای جبران ساعات آموزش و عقب ماندگیهای درسی گفت: شورای عالی آموزش و پرورش مصوبهای دارد كه به شورای مدارس اختیار داده تا درباره جبران ساعات آموزش تدبیر كرده و تصمیم گیری كنند.
حاجی میرزایی ادامه داد: از جمله راهكارهای موجود میتوان به استفاده از ظرفیت روزهای پنجشنبه و اختصاص ساعات بیشتری به فعالیت آموزشی در طول روز اشاره كرد. خرداد ماه، پایان سال تحصیلی است و از آن سو نمیتوانیم زمان تحصیلی را طولانیتر كنیم.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش كه وضعیت مرخصی معلمان در این ایام چه می شود؟ گفت: معلمان ما به علت سه ماه تعطیلی تابستان، مرخصی ندارند. اگر هم تعطیلاتی پیش میآید، باید برای جبران ساعات آموزشی از دست رفته تمهید و به روشهای مختلف آن را جبران كنند.
وی درباره پیشنهاداتی مبنی بر اصلاح تقویم آموزشی و تعطیلات زمستانی مدارس با توجه به تكرار تعطیلیهای ناشی از آلودگی هوا در سالهای اخیر اظهار كرد: این ایده سالهاست مطرح است و در دولت نیز مورد بحث و توافق قرار گرفته است. حتی دولت لایحهای را در این باره در دو سه سال اخیر به مجلس ارسال كرد كه با آن موافقت نشد. سازمان میراث فرهنگی نیز به علت جذابیتهای گردشگری زمستانه متقاضی تعطیلات زمستانی مدارس است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: ما به تنهایی نمیتوانیم در این باره تصمیم بگیریم و تقویم آموزشی را تغییر دهیم. حتی زمان شروع سال تحصیلی نیز دارای مصوبه مجلس است و ما به علت محدودیتها، نیازمند قانون در این زمینه هستیم.
حاجی میرزایی گفت: این موضوع هفته گذشته نیز دوباره در مجلس مطرح شد و برخی بر به جریان انداختن دوباره لایحه مذكور تاكید داشتند. ما هم موافق هستیم اما اگر قرار باشد تصمیمی در این باره گرفته شود باید مسیر قانونی خود را طی كند.