محمد بخشایش تهیه كننده «پارك شهر» و «صحنه» رادیو تهران: سیر تحول برنامه سازان رادیویی/ محمد بخشایش

محمد بخشایش از سال 79 وارد صدا و سیما شده و به مدت 8 سال در رادیو ایران تهیه كننده برنامه كوچه رادیو بوده است، او از سال 96 همكاری اش را با رادیو تهران آغاز كرده است و در حال حاضر تهیه برنامه پارك شهر و صحنه را بر عهده دارد.

1398/11/29
|
14:51
|

گفتگوی كوتاهی با این تهیه كننده موفق درباره فرهنگ سازی در محتوای برنامه های رادیویی شده است كه تقدیم حضورتان می شود.

گسترش فرهنگی كه متولیان فرهنگ آن را می سازند
محمد بخشایش، تهیه كننده برنامه«پارك شهر» رادیو تهران به رسالت رادیو اشاره می كند و توضیحات بیشتری در این باره می دهد: یكی از رسالت های رادیو اطلاع رسانی و بُعد فرهنگسازی است. كار رسانه فرهنگسازی است یا گسترش فرهنگی كه متولیان فرهنگ آن را می سازند؟. اگر فرهنگسازی جزو وظایف رادیو و تلویزیون باشد، با ذائقه مخاطب این وظیفه انجام می شود.

وی با تاكید بر این كه رادیو می تواند نقش بسزایی در فرهنگسازی و آگاهی بخشی داشته باشد، می افزاید: یكی از كاركردهای رادیو در این است كه نقش بسزایی در فرهنگسازی و آگاهی بخشی دارد و می تواند در هر بستر زمانی از بامداد گرفته تا شامگاه و در هر شرایط و مكانی، به مخاطبانش آموزش دهد كه مسیر گسترش فرهنگ درست را در پیش بگیرند.

فرهنگ سازی با چاشنی ذائقه و سلیقه مخاطب
وی علاوه بر این كه بر ذائقه و سلیقه مخاطب در برنامه سازی تاكید می كند، می افزاید: در نظر داشته باشید مهم است كه چه زمانی از شبانه روز را به فرهنگسازی باید اختصاص دهیم؛ مسلما زمان كمربندی در رادیو مخاطبان بیشتر دارد، این زمان ساعت های رفت به سركار و بازگشت به منزل است. مخاطب در این ساعات بیشتر دنبال این است كه از اخبار روز آگاه شود و در جریان اتفاقاتی كه رخ داده قرار گیرد. ضمن آن كه بعد از یك زمان خسته كننده دنبال آرامش است در این زمان می توان از فرصت استفاده كرد و برنامه هایی ساخت كه به شكل نامحسوس به فرهنگسازی می پردازد تا مردم نه مستقیم بلكه غیرمستقیم آموزش رفتارهای اجتماعی و گفتاری را بیاموزند.
او در ادامه دوباره تاكید می كند و می افزاید: وظیفه رادیو و تلویزیون فرهنگسازی نیست، بلكه گسترش فرهنگی است كه متولیان فرهنگ آن را پایه گذاری می كنند.

تغییر كاركرد برنامه سازان رادیویی به ماشین برنامه سازی
تهیه كننده برنامه صحنه در ادامه صحبت هایش با انتقاد از سیر تحول برنامه سازان و برنامه سازی می گوید: آن آدم هایی كه با كوهی از خلاقیت و پتانسیل بالا وارد رادیو می شوند اما پس از مواجهه با برنامه سازانی كه بدون زحمت برنامه می سازند و حتی بودجه و هزینه هایشان رقابتی نیست، به ماشین برنامه سازی تبدیل می شوند. آنها برنامه هایی می سازند كه هیچ خاصیت مثبتی برای مخاطب و سازمان ندارند.

بخشایش بر رقابت با سایر رسانه ها بویژه فضای مجازی، اشاره می كند و می گوید: تلفن همراه، اینترنت و... در زمان گذشته وجود نداشت. در آن زمان تلویزیون هم ساعات خاصی برنامه پخش می كرد و برخی برنامه ها تكراری بود. به همین دلیل رادیو مورد اقبال بیشتری قرار می گرفت. رادیو سهل الوصول بود و با كمترین هزینه در دسترس آنها بود. امروزه توقع زیادی است كه با رسانه های ارتباط جمعی كنونی یك كودك پای رادیو بنشیند و رادیو برای او برنامه های فرهنگی تولید كند. با وجود گسترش رسانه های نوین و ارتباط جمعی جدید كاركرد رسانه های مثل رادیو و تلویزیون تغییر پیدا كرده و كاركرد سرگرمی محض خود را از دست داده است. رویكرد رقابتی پیدا كرده و بعضی مواقع به جای آن كه رسانه ای جدا از فضای مجازی باشد، دنباله رو فضای مجازی می شود. ما می بینیم مردم در فضای مجازی به چه موضوعی اقبال بیشتری نشان می دهند آن را دنبال می كنیم تا از جذب مخاطب عقب نمانیم.

سرنوشت آدم هایی كه با كوهی از خلاقیت و پتانسیل بالا وارد رادیو می شوند!؟
این تهیه كننده رادیو با پاسخ به این پرسش كه آیا در برنامه های تلویزیونی و رادیویی خلاقیت وجود دارد یا خیر، می افزاید: موافق هستم كه بعضی از ما و همكارانمان در رادیو تبدیل به ماشین تولید برنامه شده اند. یعنی با یكسری موضوعات، آدم ها و موارد دیگر از جمله(افكت صدا، موسیقی و...) مشخص برنامه تولید می كنند و برایشان اهمیتی ندارد كه این برنامه ها مخاطب دارد یا خیر! مخاطبان بسیاری از برنامه های رادیویی به انگشتان دست هم نمی رسد. مخاطبان این برنامه ها به قول رادیویی ها «دیوار» و به اصطلاح معروف «غیرفعال» هستند. در مقابل برخی برنامه های رادیویی مخاطب را دچار كنش و واكنش می كند و مخاطب خود را ترغیب می كند كه عكس العمل نشان دهد. هستند افرادی كه فقط برای بازنشسته شدن، گرفتن حقوق یا پر شدن ساعت موظفی وارد رسانه شده اند، این افراد هیچ انگیزه ای برای رقابت با دیگران ندارند. در مقابل هستند كسانی كه پشت در رادیو و حتی تلویزیون مانده اند و فقط به دلیل آن كه رابطه استخدامی و پارتی نداشته اند، حسرت می خورند!

مخاطبان در محدوده استان تهران از طریق موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز و ای.ام ردیف 1332 كیلوهرتز شنونده ما خواهند بود.
همچنین شنوندگان از سرتاسر كشور هم می توانند شبكه رادیویی تهران را از طریق گیرنده های دیجیتال(ست تاپ باكس) دریافت كنند.

#تهران 360
#تهران360
#تهران_360
#tehran360
#tehran_360
#tehraan360
#tehraan_360

دسترسی سریع