رسانه با كرونا هم دست است...

هجوم مغول به ایران روایت مواجهه دو قوم و سرزمین با یكدیگر است اما هجوم كرونا به سرزمین ما گویا با ساز و كارهای جنگ‌های تاریخی هم طراز نیست.

1398/12/17
|
11:14
|

گاهی نمی‌توان باور كرد در قرنی كه پیشرفت علم از سرعت نور بیشتر است چگونه ویروسی كه تنها با میكروسكوپ قابل دیدن است می‌تواند تمام لایه‌های زندگی اجتماعی و فردی ما را به سیطره خود درآورد.

«آلن دوباتن» نویسنده تجربه‌گرایی است كه برای این روزهای ما تعبیر خوبی دارد. او می‌گوید عصر فعلی، دوران جادوزدگی و به‌ تعبیر خودمان عصر جن‌زدگی ما در برابر اخبار است. یعنی ما توسط اطلاعات و اخبار و مسائل بسیاری بمباران می‌شویم. در حالی كه با بیماری كرونا ویروس دست‌ و پنجه نرم می‌كنیم، این بمباران و این جن و جادوزدگی اخبار، خودش را بیشتر نشان می‌دهد.

این جن‌زدگی در زمان‌های دور نیز وجود داشت. در تاریخ آمده كه خبر به واسطه جارچی‌ها به اطلاع مردم می‌رسید و اخبار حكومتی كه نیاز به سانسور داشت به شكلی غیررسمی زبان به زبان نقل می‌شد. این اخبار گاهی با باورها و خیال‌ها به هم می‌آمیخت و در نهایت خبری كه به گوش می‌رسید با اتفاق حقیقی تفاوت چشم‌گیری داشت. این همان جن‌زدگی خبری امروز است.

30 سال پیش، نوآم چامسكی نظریه‌پرداز آمریكایی و منتقد دولت، در مورد روش‌های هوشمندانه‌ای كه رسانه ها در فریب افكار عمومی و یا دستكم تحت تاثیر قرار دادن باورها و عقاید آن‌ها به كار می گیرند صحبت كرد. یكی از آن روش‌ها بزرگ‌نمایی مسئله بود. او می‌گفت

گاهی اوقات یك مسئله خیالی یا بزرگ‌نمایی شده عكس‌العمل‌های شدیدی را از جانب مخاطبان در پی خواهد داشت.

یكی از نمونه‌های این روش چامسكی را بنگاه سخن‌پراكنی بی‌بی‌سی اخیرا به كار برده است. در حالی كه گسترش ویروس كرونا از كشور چین آغاز شده و تاكنون بیش از دو هزار نفر را تنها در این كشور مغلوب كرده، این رسانه تا تاریخ 12 اسفند از مجموع 15 پست خبری خود تنها 5 پست، در حدود 33 درصد را به ویروس كرونا و شیوع آن در چین اختصاص داده، در حالی كه همین رسانه در بخش فارسی خود و تا همین تاریخ از مجموع 418 پست 293 پست، یعنی 70 درصد را به كرونا در ایران اختصاص داده است.

در واقع ما با دو ویروس مواجه هستیم؛ كرونا و خبر، و گویا تنها راه در امان ماندن از شر این دو ویروس قرنطینه كردن خودمان است. اینكه خودمان را از درگیر شدن با كرونا و خبر دور نگه داشته و به آرامش چهاردیواری خودمان به دور از چهارگوش های خبررسانی اعم از تلویزیون و موبایل پناه ببریم یا آگاهانه و با بالا بردن سواد رسانه ای و شناخت اهداف هر رسانه ‌ای كه به آن گوش فرا می‌دهیم اخبار را از فیلتر آگاهی‌های خودمان رد كرده و با تحلیل درست برداشت صحیحی از آن داشته باشیم.
در دنیای امروز كه رسانه‌ها نقش اصلی خبررسانی را به عهده گرفته‌اند، بسته به اینكه چه خط مشی و چه هدف سیاسی ای را دنبال می‌كنند اخبار را كوچك‌نمایی یا بزرگ‌نمایی می‌كنند.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه های اجتماعی با شناسه Tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.

#تهران 360
#تهران360
#تهران_360
#tehran360
#tehran_360
#tehraan360
#tehraan_360

دسترسی سریع