حضرت آیتالله خامنهای با تأكید بر اینكه اگر ناكارآمدی هست باید با انتخاب خوب آن را جبران كنیم نه با عدم انتخاب، خاطرنشان كردند: البته در انتخاب باید دقت كرد و تأكید میكنم به وعده و حرف نمیشود اعتماد كرد.
سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب به مناسبت سیودومین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمهالله)
حضرت آیتالله خامنهای صبح امروز (جمعه) در سالروز عروج ملكوتی امام خمینی(ره) در سخنانی تلویزیونی، ابداع و تحقق نظریه جمهوری اسلامی یعنی تشكیل حكومتی بر مبنای اسلام ناب و متكی بر مردمسالاری برخاسته از عمق اسلام را مهمترین ابتكار امام راحلِ عظیمالشأن خواندند و تأكید كردند: راز پرشكوه ماندگاری جمهوری اسلامی و نظام امام خمینی، با وجود همه پیشبینیهای دشمنان درباره زوال این نظام، همراهی دو كلمه «جمهوری» و «اسلامی» یعنی حاكمیت توأمان اسلام و مردم است و از این پس نیز همراهی همین دو كلمه تضمین پیشرفت مستمر خواهد بود.
رهبر انقلاب همچنین با اشاره به تأكید همیشگی امام خمینی درباره ضرورت شركت آحاد مردم در انتخابات، انتخاب فردی شایسته را راهحل نابسامانیها و مشكلات خواندند و با بیان نكاتی مهم درباره لزوم پایبندی رییسجمهور آینده به ایجاد عدالت اجتماعی، مبارزه صریح و بدون ملاحظه با فساد و تقویت تولید داخلی افزودند: آحاد مردم خود را به شركت در انتخابات و تشویق دیگران به این كار ملزم بدانند.
رهبر انقلاب با اشاره به جاری شدن دوباره یاد و خاطره امام در ایام رحلت آن بزرگوار افزودند: ملت و كشور همیشه به نگاهبانی از یاد و رهنمودهای «آن شخصیت عظیم، آن رهبر بیجایگزین و آن خردمند حكیم و برخوردار از اراده پولادین، دل عطوف و ایمان عمیق» نیازمند است.
رهبر انقلاب با اشاره به اول انقلاب و حجم بیسابقه پیشبینیهای مكرر زیادهخواهان جهانی مبنی بر نابودی دوماهه، ششماهه و یا حداكثر یكساله جمهوری اسلامی افزودند: صلابت و قاطعیت امام و پیروزیهای درخشان ملت در جنگ و مسائل دیگر، این همهمه را كمرنگ كرد اما بعد از رحلت امام خمینی، دشمنان و بدخواهان بار دیگر به تكرار آرزوی خود مبنی بر زوال جمهوری اسلامی پرداختند.
حضرت آیتالله خامنهای، اعلام رسمی یك حزب فرسوده و پرمدعا در سال 69، نامه چند سال بعد گروهی از نمایندگان مجلس مبنی بر رو به پایان بودن مهلت جمهوری اسلامی و اعلام علنی برخی مقامات آمریكایی مبنی بر نرسیدن جمهوری اسلامی به چهلسالگی را از نمونههای پیشگوییهای غلط برای زوال جمهوری اسلامی بر شمردند و گفتند: این افراد و گروهها در پیشگوییهای خود، علاوه بر بیان آرزوهایشان، به شكست و نابودی انقلابهای جهان نیز استناد میكردند.
رهبر انقلاب افزودند: حتی در داخل كشور نیز دو نهضت مشروطیت و نهضت ملی چند سال بعد از شكلگیری با روی كار آمدن دیكتاتوری كاملاً سیاه رضاخان و استبداد كودتایی، پیچیده و عمیق محمدرضا شكست خوردند؛ بنابراین پیشبینیها درباره نابودی جمهوری اسلامی به این مسائل تاریخی نیز متكی بود.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به شكست كامل پیشگوییهای دشمنان و اقتدار و پیشرفت و توسعه مستمر جمهوری اسلامی افزودند: راز پرشكوه و افتخارآمیز ماندگاری نظامِ امام خمینی، همراهی دو كلمه جمهوری و اسلامی است.
ایشان، ابداع نظریه جمهوری اسلامی را كار بزرگ امام خمینی خواندند و افزودند: امام بزرگوار این نظریه را در عرصه نظریات سیاسی بینالمللی وارد كرد و با قدرت مردم و معرفت بسیار عمیق خود آن را عینیت بخشید و محقق كرد.
رهبر انقلاب، شناخت و تسلط جامع امام خمینی بر معارف اسلامی را پشتوانه ایجاد و تحقق نظریه جمهوری اسلامی برشمردند و گفتند: امام لزوم حاكمیت اسلام و اعتقاد به مردم را از دل اسلام ناب به دست آورده بود و به آنها عمیقاً ایمان داشت.
ایشان با اشاره به مخالفان سرسخت دو وجه اسلامی و مردمی بودن جمهوری اسلامی افزودند: بخشی از مخالفان حاكمیت اسلام، «سكولارهای غیرمذهبی» بوده و معتقدند دین شأنیت تشكیل نظام سیاسی و مدیریت كشور را ندارد و محصور به مسائل فردی و عبادات است، البته عدهای از سكولارها هم معتقد بودند دین اصولاً مضر و افیون جامعه است.
رهبر انقلاب افزودند: دسته دیگری از مخالفان حاكمیت اسلام، به دین اعتقاد دارند اما میگویند اسلام نباید به سیاست آلوده شود، این افراد در واقع «سكولارهای مذهبی» هستند و به دخالت و حاكمیت دین در شئون زندگی سیاسی، اجتماعی، اعتقادی ندارند.
حضرت آیتالله خامنهای، مخالفان مردمی بودن جمهوری اسلامی را نیز دو دسته دانستند و گفتند: جمعی از این مخالفان، «لیبرالهای سكولار» هستند كه میگویند دموكراسی و مردمسالاری را باید لیبرالها و تكنوكراتها ایجاد كنند و این مسئله ربطی به دین ندارد.
ایشان خاطرنشان كردند: دسته دوم مخالفان مردمسالاری دینی، به دین اعتقاد دارند اما میگویند مردم در حاكمیت دینی هیچ كارهاند و دین باید بدون اتكا و نقشآفرینی مردم حكومت تشكیل دهد كه شكل افراطی این نظر، در سالهای اخیر در شكلگیری گروه داعش ظاهر شد.
حضرت آیتالله خامنهای حاكمیت دین با اتكا به مردم را یك استنباط و نظریه عالمانه و نه احساسی خواندند و گفتند: مردمسالاری دینی از متن اسلام برخاسته است و هر كس انكار كند، در قرآن مطالعه و تدبر نكرده است.
ایشان،، با استناد به آیات مكرر قرآن مبنی بر لزوم اطاعت مردم از رسول اكرم افزودند: در صدها آیه قرآن زمینههای اطاعت مردم از نبی مكرم تشریح شده است كه آیات جهاد، اقامه قسط و عدل، اجرای حدود، معاملات اجتماعی - اقتصادی، قراردادهای بینالمللی و دهها عرصه دیگر از جمله این زمینهها هستند كه مجموعه همین زمینهها، به معنای تشكیل حكومت است.
رهبر انقلاب با استناد به احادیث فراوان و سنت رسول اكرم مبنی بر تشكیل حكومت افزودند: بعد از رحلت پیامبر با وجود اختلاف درباره جانشینی ایشان، احدی از مسلمانان شك نداشت كه باید حكومت بر اساس دین و قرآن ادامه یابد.
رهبر انقلاب در جمعبندی این بخش از سخنانشان تأكید كردند: بر اساس آیات قرآن مجید و احادیث و سنت پیامبر، اگر كسی به اسلام اعتقاد داشته باشد باید به حاكمیت اسلام هم معتقد باشد.
رهبر انقلاب بعد از تبیین موضوع حاكمیت اسلام، به موضوع جمهوریت و مردمسالاری پرداختند و با تأكید بر اینكه اعتبار رأی مردم مسئله بسیار مهمی است، گفتند: به این موضوع از دو منظر میتوان نگریست: 1- از منظر دینی و اعتقادی و در چهارچوب مسئولیت و حق 2- از این منظر كه تحقق عملی حاكمیت دین بدون مردم امكانپذیر نیست.
ایشان در خصوص رأی مردم از منظر دینی و اعتقادی افزودند: در آیات و روایات، آحاد مردم و خواص در قبال سرنوشت جامعه و همچنین جلوگیری از انحراف و بروز شكاف طبقاتی مسئول دانسته شدهاند و امر به معروف نیز یك وظیفه عمومی شمرده شده كه یكی از مهمترین معروفها برپایی حكومت دینی است. همچنین انسانها دارای اراده و حق تعیین سرنوشت هستند كه حاكمیت مردم یكی از نمودهای حق تعیین سرنوشت است.
رهبر انقلاب به موضوع مردمسالاری دینی از منظر نیاز حكومتها به پشتوانه مردمی نیز اشاره كردند و گفتند: حكومتها بدون پشتوانه مردمی چارهای جز روی آوردن به زور و ظلم نخواهند داشت و از آنجا كه در حكومت اسلامی ظلم جایز نیست، تحقق حكومت اسلامی و ادامه آن فقط با پشتوانه مردمی امكانپذیر است.
حضرت آیتالله خامنهای تأكید كردند: بنابراین مردمسالاری دینی و جمهوری اسلامی یك طرح ناب و خالص دینی است و اینكه برخی میگویند امام مردمسالاری را از غربیها گرفت، سخنی بیمبنا است؛ زیرا امام كسی نبود كه بخاطر رودربایستی از حكم خدا منصرف شود.
ایشان افزودند: روزی كه امام موضوع الزام حجاب در اجتماع را مطرح كردند برخیها از جمله بعضی نزدیكان امام مخالف بودند اما ایشان بطور قاطع، دستور دین را مطرح كردند.
رهبر انقلاب اسلامی تأكید كردند: امام بزرگوار با انجام این نواندیشی دینی كه مبتنی بر معرفت عمیق دینی بود، ملت ایران را كه قرنها با استبداد خو گرفته بود، به میدان آورد تا با باور به تواناییهای خود، كارهای بزرگی همچون ساقط كردن سلطنت چند هزارساله و ایستادگی در مقابل جنگ هشت ساله و متكی به پشتیبانی همه قدرتهای بزرگ دنیا را انجام دهند.
ایشان با تاكید بر اینكه امام دو كلمه «جمهوری» و «اسلامی» یعنی «حاكمیت اسلام» و «حاكمیت مردم» را گرهگشای همه مشكلات میدانستند، افزودند: هر زمان كه مردم به كار گرفته شدند و معیارهای اسلام رعایت شد، پیش رفتیم و هرجا كه یكی از این دو رعایت نشد، پیش نرفتیم.
رهبر انقلاب به یك نمونه اشاره كردند و گفتند: اگر در اقتصاد، رشد كارگاههای كوچك و متوسط یعنی زمینه ورود مردم را به حوزه تولید فراهم كرده بودیم اكنون وضع اقتصادی بهتر بود.
ایشان افزودند: بنابراین اگر مسئولان حدود و موازین اسلامی را در مسائل داخلی و خارجی رعایت، و ساز و كار حضور مردم در صحنه را نیز فراهم كنند، مشكلات حل خواهد شد.
حضرت آیتالله خامنهای در ادامه با اشاره به برخی بیانات امام(ره) درباره اسلام و مردمسالاری افزودند: از دیدگاه امام(ره)، اسلام از یك طرف «ضد تحجر و التقاط»، «ضد ظلم، استكبار، فساد و ویژهخواری»، «ضد سلطه آمریكا و دخالت بیگانگان»، «ضد اشرافیگری و اختلاف طبقاتی»، و از طرف دیگر «طرفدار محرومان و عدالتخواه» است.
ایشان همچنین در خصوص دیدگاه امام درباره مردمسالاری و انتخابات خاطرنشان كردند: امام انتخابات را «فریضه دینی» میدانستند و در وصیتنامه خود میگویند «عدم حضور در انتخابات در برخی مقاطع چه بسا گناهی در رأس گناهان كبیره باشد» و «كوتاهی در مشاركت، پیامدهای دنیوی و حتی تا نسلهای بعد داشته باشد كه مستلزم بازخواست الهی است».
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: به لطف خداوند بعد از رحلت امام، ملت ایران عطیه الهیِ مردمسالاری دینی را حفظ كرده و در مقابل توطئه دشمنان برای جدایی مردم از نظام و بیاعتقاد كردن آنها به اسلام و مردمسالاری دینی، محكم ایستادهاند.
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: متأسفانه برخی با ادبیات مختلف، حرف دشمنان را تكرار میكنند. گاهی از لزوم ایدئولوژیزدایی و حركت به سمت لیبرال دموكراسی میگویند، گاهی از موضع دلسوزی برای قداست دین وارد میشوند و حتی برخی هم میگویند ضوابط اسلامی با مردمسالاری قابل جمع نیست.
ایشان تأكید كردند: كسانی كه این سخنان را تكرار میكنند، دلسوز ملت ایران نیستند و به دنبال زدن ریشه اسلام هستند.
رهبر انقلاب با اشاره به قانون اساسی كه در آن، هم جمهوریت و هم اسلامیت در نظر گرفته شده است، گفتند: در قانون اساسی، از شروط رییسجمهور، «رجل سیاسی و مذهبی بودن» و «حفظ تقوا و امانت» است و این بدین معناست كه رییس قوه اجرایی با اقدامات خردمندانه، در سیاست مصلحت مردم را در نظر بگیرد و در میدان اعتقادات نیز دین مردم را هدایت و حفظ كند.
ایشان در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به گرمتر شدن محیط انتخابات گفتند: دعوت مردم به حضور نیافتن در انتخابات با بهانههای واهی، عمل به خواست دشمنان است و اگر هر یك از دو ركن مردمسالاری و دین تضعیف شود، اسلام و ایران ضربه و سیلی خواهند خورد.
رهبر انقلاب افزودند: گفته میشود برخی به علت فشارهای معیشتی كه همه ما آن را لمس میكنیم، برای شركت در انتخابات مردد هستند یا برخی میگویند در دورههای قبل با شوق به فردی رأی دادیم اما در آخر دوره، منجر به دلخوری شد، بنابراین در انتخابات شركت نمیكنیم. این موارد استدلالهای درستی نیستند و نباید ما را از مشاركت در انتخابات دلسرد كنند.
ایشان تأكید كردند: اگر نابسامانی، ناكارآمدی و ضعف در مدیریتها وجود دارد، باید آن را با انتخاب درست و خوب و روی كار آوردن مدیریت مردمی و اسلامی جبران كرد نه با شركت نكردن در انتخابات.
حضرت آیتالله خامنهای با تأكید بر دقت در انتخاب و توجه به عملكرد كاندیداها افزودند: صرفاً به وعدهها و حرفها نمیتوان اكتفا كرد همچنانكه در قضیه مذاكرات هستهای هم كه در جریان است، همواره به مسئولان گفتهایم به عمل كار برآید و به حرفها و وعدهها نمیتوان اعتماد كرد.
رهبر انقلاب خاطرنشان كردند: كارآمدی را با حرف نمیشود تشخیص داد، بنابراین باید نگاه كرد كه آیا گذشته و عملكرد كاندیداها، وعدههای آنها را تأیید و تصدیق میكند یا نه؟
ایشان در ادامه چند توصیه مهم به نامزدهای محترم داشتند.
رهبر انقلاب اسلامی با توصیه مؤكد به كاندیداها به پرهیز از بیان وعدههایی كه از انجام آنها مطمئن نیستند، گفتند: دادن وعدههای بدون پشتوانه عملی جایز نیست و اینگونه وعدهها، گناه و به ضرر كشور است چون با محقق نشدن آنها مردم از انتخابات و نظام دلسرد میشوند بنابراین فقط وعدههایی بدهید كه اهل فن آنها را تأیید میكنند.
حضرت آیتالله خامنهای، توقع دیگر از كاندیداها را صداقت با مردم و بیان شعارهایی دانستند كه در دل خود به آنها كاملاً اعتقاد دارند و افزودند: كاندیداها با مردم صادق باشند و شعارهایی ندهند كه به آنها اعتقاد ندارند.
رهبر انقلاب اسلامی، تشویق به مشاركت در انتخابات را وظیفه تك تك مردم دانستند و گفتند: تك تك مردم خود را موظف بدانند كه همه آحاد مردم اعم از خانواده، دوستان و آشنایان را به مشاركت در انتخابات دعوت كنند و این، مصداق «تواصی به حق» است.
ایشان افزودند: توقع دیگر از كاندیداها این است كه در صورت پیروزی، خود را به «عدالت اجتماعی»، «كاهش فاصله فقیر و غنی»، «مبارزه بدون ملاحظه با فساد»، «تقویت تولید داخلی و مبارزه با قاچاق و واردات بیرویه و افرادی كه با پر كردن جیب خود از طریق واردات كمر تولید داخلی را میشكنند» متعهد بدانند.
حضرت آیتالله خامنهای تأكید كردند: كاندیداها صراحتاً درباره این موضوعات موضع بگیرند تا اگر بعد از انتخاب، عمل نكردند، دستگاههای نظارتی بتوانند از آنها سؤال و مؤاخذه كنند.
رهبر انقلاب در بخش پایانی سخنانشان یك تذكر ضروریِ دینی و انسانی درباره مسائل پیشآمده در جریان عدم احراز صلاحیت برخی ثبتنام كنندگان در انتخابات بیان كردند.
ایشان خاطرنشان كردند: به بعضی از افرادی كه صلاحیتشان احراز نشد، ظلم و جفا شد و به آنها یا خانوادههایشان كه خانوادههای محترم و عفیفی بودند، نسبتهای خلاف واقع داده شد كه بعداً ثابت شد آن گزارشها غلط و خلاف است.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به انتشار این موارد در بین مردم و در فضای مجازیِ رها و بدون قید و بند، تأكید كردند: حفظ آبرو جزو بالاترین حقوق انسانها است بنابراین خواهش و مطالبه من از دستگاههای مسئول این است كه مواردی را كه گزارش خلاف واقع راجع به فرزند یا خانواده كسی داده شده، جبران كنند.
ایشان افزوند: خداوند متعال ما را از ظلم، هتك حرمت مؤمن و تخلف از وظایفمان محفوظ بدارد. امام بزرگوار را با اولیاء بزرگ خود محشور و او و شهیدان را از ما راضی كند و با تقدیر خیر برای ملت ایران، این انتخابات را جزو انتخابات دشمنشكن قرار دهد.