مدیركل دفتر امور عملیات راهداری، ماشین آلات و بحران سازمان حمل و نقل جاده ای كشور با اعلام این خبر گفت: تقریبا تمامی محورهای روستاهای بالای 100 خانوار و بالای 50 خانوار آسفالت شدهاند و در حال حاضر به روستاهای بالای 20 خانوار رسیده ایم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، غلام عباس بهرامی نیا مدیركل دفتر امور عملیات راهداری، ماشین آلات و بحران سازمان حمل و نقل جاده ای كشور با حضور در استودیو پخش زنده رادیو تهران در روز یكشنبه 9 مرداد با برنامه پل مدیریت رادیو تهران گفت و گو كرد.
وظیفه راهداری، نگهداری از جسم و ابنیه فنی راه ها است
وی با اشاره به اینكه كشور ما در معرض انواع بحران های طبیعی مثل سیل و زلزله است، درباره وظایف راهداری در موضوع مدیریت بحران گفت: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای كشور دو وظیفه نگهداری از جسم و ابنیه فنی راه ها است كه به صورت مستمر انجام می شود و دیگری موارد مرتبط با حمل و نقل جاده ای است. در بند «ب» ماده 4 قانون مدیریت بحران كشور 14 مخاطره مصوب شده كه 5 مخاطره حوادث حمل و نقل جاده ای، زلزله، سیلاب، فرونشست و سرما در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای است.
سازمان هواشناسی، حداقل یك هفته قبل از بارشها هشدار های لازم را صادر میكند
بهرامی نیا در پاسخ به اینكه آیا راهداری بحران سیل روزهای اخیر را به صورت مستقل رصد كرده بود؟ افزود: سازمان راهداری زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی است. اما اتفاقاتی مثل ریزش برف و باران توسط سازمان هواشناسی اطلاع رسانی شده و هشدار با سطوح مختلف توسط این سازمان حداقل از یك هفته قبل صادر میشود. همزمان و متناسب با آن، سازمان مدیریت بحران كشور و اداره كل مدیریت بحران استانداری ها و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای كشور از طریق رسانه ها این موارد را اطلاعرسانی میكنند. علاوه بر این سازمان راهداری هم به ادارات كل بر اساس این هشدارها اعلام میكند در چه نقاطی از كشور چه حوادثی پیش بینی میشود و تجهیزات هم به این نقاط انتقال مییابد.
همزمان با اعلام هشدار سازمان هواشناسی برای سیل روزهای اخیر، نیروهای راهداری بسیج شدند
وی درباره اقدامات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای كشور برای سیل اخیر گفت: از همان ابتدا كه هشدارها توسط سازمان هواشناسی صادر شد،به سراسر كشور آماده باش اعلام كردیم، نیروها بسیج شده و تجهیزات لازم به نقاط آسیب پذیر انتقال یافت. نقاطی كه احتمال ریزش كوه دارد و جاده های كنار رودخانه از جمله این مناطق هستند. بارانهای پدیده مونسون موجب سیل در تابستان شده است .
هموطنان میتوانند، اطلاعات راههای كشور را از سامانه 141 راهداری كشور دریافت كنند
مدیركل دفتر امور عملیات راهداری، ماشین آلات و بحران سازمان حمل و نقل جاده ای كشور در پاسخ به اینكه گویا برخی از هموطنان گلهمند هستند. آیا اطلاع رسانی برای این حوادث به قدر كافی انجام نشده است؟ گفت: 72 محور شریانی در 22 استانی كه سیل جاری شد، تحت تاثیر قرار گرفت. یكی از وظایف اساسی راهداری این است كه اجازه ندهد محوری مسدود شود. در حوادث اخیر علیرغم حجم بالای بارندگی و طغیان رودخانهها تا روز یكشنبه 9 مرداد 53 محور بازگشایی شد. معمولا 80 درصد ترافیك ما روی محورهای شریانی هستند. اما كار هشدار از وظایف ذاتی سازمان هواشناسی است و ما هم سامانه 141 را داریم كه كاملا به روز است و هموطنان میتوانند از طریق تلفن، پیامك و اپلیكیشن آخرین اطلاعات مربوط به محورها و جادههای كشور را دریافت كنند. بعد از هشدارهای هواشناسی اعلام كردیم تمامی كارگاههای جادهای باید تعطیل شوند و علیرغم این همه تذكر بسیاری از هموطنان ما در مسیر سیل قرار گرفتند.
هشدار بحران بارشها در وهله اول بر عهده سازمان هواشناسی و بعد ستاد بحران كشور است
بهرامی نیا متذكر شد: وظیفه سازمان راهداری حمل و نقل عمومی است و علاوه بر اینكه همكاران ما در محل حضور دارند؛ به صورت مكتوب هم به شركت های حمل و نقل كالا و مسافر اعلام میكنیم كه با چه شرایطی میتواند در مسیرهای مختلف حركت كند. اما وظیفه اولیه هشدار بحران در وهله اول بر عهده سازمان هواشناسی و بعد ستاد بحران كشور است.
2 هزار نقطه پرحادثه در كشور شناسایی شده است
وی در پاسخ به اینكه مسیرهای حادثه خیز چقدر شناسایی شده و چه اقداماتی برای كاهش حوادث توسط سازمان راهداری اتخاذ شده است ؟ گفت: نقاط پر حادثه بر اساس مجموعه ای از شاخص مشخص می شوند. تاكنون 2 هزار نقطه پرحادثه در كشور شناسایی شده است. كمیته ای متشكل از پلیس راهور و سازمان راهداری از نقاط بازدید كرده و صورتجلسه ای تهیه میشود و براساس اهمیت اولویتبندی میشوند. اعتبارات زیادی برای رفع مشكل تمام این نقاط نیاز است اما اقدامات اولیه برای تمامی 2 هزار نقطه انجام شده است كه میتوان به نصب تابلو و شبرنگ و كاهنده سرعت اشاره كرد. با این كار، راننده متوجه میشود به مقطعی پر خطر نزدیك میشود. كلیه اطلاعات در سامانه RMS، مدیریت نگهداری از روسازی راه و سامانه BMS مدیریت نگهداری از ابنیه فنی درج شده است. سامانه 141 هم موجود است و تابلوهایی هم به راننده كمك میكند كه بداند به نقطه پرحادثه نزدیك میشود اما برای برخی نقاط به كارهای عمرانی بیشتری نیاز است كه به اعتبارات مالی بیشتری هم نیاز دارد. بسیاری از نقاط در دستور كار است و مشكل تعداد زیادی از آنها حل شده است. سازمان راهداری به صورت مستمر در حال رفع نقاط خطرناك است.
70 درصد محورهای روستایی آسفالت هستند و حداقل استاندارد را دارند
این مقام مسئول در پاسخ به اینكه سازمان راهداری چقدر به راه های روستایی توجه دارد؟ گفت: حدود 70 درصد محورهای روستایی آسفالت هستند و حداقل استاندارد را دارند. اما جاده های روستایی عرض كمی دارند و یكی از مشكلات ما این است كه كاربران جاده ای پس از آسفالت شدن جاده روستایی با سرعت زیاد حركت میكنند كه منجر به تصادف به ویژه تصادفات رخ به رخ خواهد شد. تقریبا تمامی محورهای روستاهای بالای 100 خانوار و بالای 50 خانوار آسفالت شدهاند و در حال حاضر به روستاهای بالای 20 خانوار رسیده ایم. البته با توجه به محدودیت منابع ممكن است تاخیرهایی هم در رفع نقاط پرحادثه و آسفالت محورهای روستایی وجود داشته باشد با توجه به اینكه برخی نقاط پرحادثه كشور مربوط به محورهای روستایی هستند.
در تعطیلات و افزایش سفرها، كارگاههای جادهای تعطیل میشود
وی در پاسخ به اینكه چرا برخی تعمیرات جادههای كشور در زمان پیك سفر هموطنان انجام میشود؟ گفت: راهداری اضطراری باید فورا انجام شود. تعمیر یا جابجایی حفاظ كنار جادهها، تعمیر و مرمت آسفالت و تامین روشنایی محورها باید به صورت مستمر انجام شود چون اگر این كار انجام نشود حوادثی را در پی خواهد داشت. اما برخی تعمیرات مثل لكهگیری آسفالت به صورت پروژه ای انجام میشود و باید در یك بازه زمانی خاصی انجام شود. طبیعتا در تعطیلاتی كه با سفرهای بیشتر همراه است و پیك ترافیك داریم، كارگاههای جاده ای تعطیل میشود. به عنوان مثال 20 اسفند تا 15 فروردین ماه عملیات پروژه ای راهداری تعطیل است.
راهداری به جادههایی كه نقص دارند اجازه بهره برداری نمیدهد
مدیركل دفتر امور عملیات راهداری، ماشین آلات و بحران سازمان حمل و نقل جاده ای كشور در پاسخ به اینكه چقدر از استاندارد جاده ها و تجهیزات موجود در آنها دفاع می كنید؟ گفت :هر جاده ای كه ساخته میشود با توجه به شرایط زمانی، استانداردهای لازم هم برای آن در نظر گرفته می شود. اما به مرور زمان و با افزایش تعداد خودروها و به تبع آن افزایش عبور و مرور نیاز است جاده ارتقاء یابد. طراحی جاده باید بر اساس حجم خودروهای عبوری باشد و یا بنابر شرایط ارتقاء پیدا كند به عنوان مثال محور اصلی تبدیل به بزرگراه شود و یا در كنار بزرگراه، آزادراهی ایجاد شود. برخی محورهای كشور باید ارتقاء پیدا كند اما به دلیل محدودیت هایی كه داریم فعلا این كار امكانپذیر نیست. استاندارد جاده ای كه ساخته میشود باید در بازدید راهداری، پلیس راه و شركت ساخت به تایید برسد. اگر نیازهای یك جاده در طراحی لحاظ و اجرا شده باشد راهداری از آن بهره برداری كرده و به خودروها اجازه عبور و مرور می دهد. طبیعتا اگر نقصی باشد اجازه بهره برداری از آن صادر نمیشود. پس از آن نگهداری از جاده از وظایف سازمان راهداری است.
معادن باید خسارت آسیبهای ناشی از انتقال بارهای سنگین به جادهها را بپردازند
بهرامی نیا در پاسخ به اینكه مردم چگونه باید از راه ها نگهداری كنند گفت: یكی از بزرگترین آسیب ها ، بارهای سنگین به ویژه بارهایی است كه از معادن به جاده ها منتقل می شود. درست رانندگی نكردن رانندگان هم به خود، جاده ها و تجهیزات آن آسیب می رساند. خالی كردن نخاله ها كنار جادهها هم یكی دیگر از عواملی است كه به جاده ها آسیب میرساند.
وی افزود: برای اعمالی كه به عمد به جاده ها آسیب میرساند، خسارت توسط راننده ای كه شناسایی میشود باید پرداخت شود. ولی جرایم مربوط به نقل و انتقال بارهای معادن هم در قانون دیده شده و باید آنها خسارت بپردازند اما هنوز عملیاتی نشده اما سازمان راهداری پیگیر این موارد است.
راهداری، برای نگهداری مطلوب از جادههای كشور به 70 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد
بهرامی نیا با اشاره به اینكه راهداری با كمبود بودجه مواجه است گفت: برای نگهداری مطلوب از جادههای كشور 70 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم. امسال در خوشبینانه ترین حالت 15 هزار میلیار تومان اعتبار داریم و باید از این اعتبارات طوری استفاده كنیم تا حداقل استاندارد در جاده ها رعایت شود.
وی در پاسخ به اینكه آیا آسفالت های بی كیفیت موجب هدردادن بودجه می شوند تاكید كرد: اشكال در همه كارها وجود دارد اما مشخصات آسفالتی كه قرار است در یك جاده ریخته شود از قبل به آزمایشگاه فرستاده و بر اساس نتایج آزمایشگاهی كار تحویل گرفته میشود اما نقص هایی هم در این حجم از كار وجود دارد.
با مراجعه به وبسایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان میتوانند برنامههای رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهرهبرداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاعرسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.