برنامه «پل مدیریت» از برنامههای جدید رادیو تهران است كه میخواهد پلی ارتباطی میان مخاطبان رادیو و مدیران استان تهران باشد.
به گزارش روابط عمومی رادیو تهران؛ در كشور ما رادیو به عنوان قدیمیترین رسانه فراگیر شناخته میشود، رسانهای كه تا مدتها بیرقیب بود و اصلیترین وسیله برای اینكه مردم از اخبار و اطلاعات روز عقب نمانند. اگرچه با اوجگیری محبوبیت تلویزیون و پس از آن گسترش فضای مجازی و رسانههای جدید، روزبهروز از محبوبیت رادیو كاسته شد، اما جایگاه اجتماعی این رسانه به قدری زیاد بود كه هنوز هم مخاطبان پروپاقرص خود را دارد.
خیلیها همچنان در حین كار یا رانندگی، گوش دادن به شبكههای مختلف رادیو را به هر چیز دیگری ترجیح میدهند و هستند مخاطبانی كه برنامههای هر روزشان را با آثار روزانه رادیو مثل پخش موسیقی، نمایشهای رادیویی، گفتوگوهای خبری و برنامههای تحلیلی تنظیم میكنند.
در حال حاضر شبكههای متعددی در صدای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد كه هركدام از آن شبكهها روی یك موج و با حال و هوای خاص خود، ساخته میشوند. «رادیو تهران» یكی از شبكههای پرمخاطب رادیوست كه برنامههای خوشساختی را هم پخش میكند. برنامه «پل مدیریت» به تهیهكنندگی حماد خزایی و محمد بخشایش، سردبیری اكبر محمدیخانی و اجرای الهام شوقی و آوید بزرگی، یكی از برنامههای جدید این شبكه است كه سری به پشت صحنه آن زدیم.
«پارك شهر»، «حكیمیه»، «الهیه»، «بازار تهران»، «سعادت آباد» و... نامهای شناختهشدهای از اماكن و محلات تهران است كه در جدول پخش برنامههای رادیو تهران، بیش از دیگر برنامهها مورد توجه قرار میگیرند. «پل مدیریت» یكی دیگر از برنامههای این ژانر است، برنامهای كه نام آن ارتباط زیادی با حال و هوا و كلیت برنامه دارد.
اكبر محمدیخانی سردبیر این برنامه درخصوصچرایی انتخاب این نام برای یك برنامه رادیویی گفت: اسم برنامه را «پل مدیریت» گذاشتیم به خاطر اینكه «پل» واسطهای بین مردم و مسئولان است و پل بودن بین مردم و مسئولان از وظایف و رسالتهای اصلی رسانه ملی است. به همین دلیل پل مدیریت را انتخاب كردیم كه مردم و مسئولان بتوانند از دو طرف پل حركت كنند و در برنامهای به نام «پل مدیریت» به همدیگر برسند، با هم دیدار داشته باشند، حرفهایشان را بزنند، مشكلاتشان را بگویند و راهكاری هم دریافت كنند.
مدیران و مسئولان شهری مهمانان ثابت «پل مدیریت»
این برنامه مهمانان متفاوتی دارد كه هركدام از آنها با توجه به اتفاقات روز و مسائل و مشكلاتی كه مخاطبان «پل مدیریت» با سازندگان این برنامه در میان گذاشتهاند، انتخاب میشوند. اگرچه كفه ترازوی سوژه روز، سنگینتر است. مثلاً زمانی كه بحث مسكن و ثبتنام مسكن ملی داغ است، یكی از مدیران اداره كل راه و شهرسازی به برنامه دعوت میشود یا وقتی موضوع درخصوص كشاورزی و نهادههای دامی است،اداره كل جهاد كشاورزی استان تهران شخصی را به برنامه میفرستد تا پاسخگو باشد.
نكته مثبت «پل مدیریت» این است كه اكثر مهمانهای این برنامه مدیران سطح بالا هستند، مدیرانی در سطح فرماندار، بخشدار یا رئیس ادارهای مهم در یكی از شهرستانهای استان تهران. مسعود مرسلپور، فرماندار اسلامشهر همزمان با ما در استودیوی «پل مدیریت» حضور دارد و مهمان این برنامه است.
او پیش از آغاز گفتوگو با مجری برنامه، درخصوص جایگاه بالای رسانه در مباحث ارتباطی با مدیران رده بالا و چهرههای سیاسی گفت: شكی در این نیست كه رسانه بهترین ناظر بر وظایف و عملكرد مدیر است چون میتواند اصطلاحا از مدیر حسابكشی كند. این رفتار رسانه، واقعیتها را به مردم میدهد و در آن زمان عیار مدیران مشخص میشود. این كه ما خودمان را ارزیابی كنیم همواره به عملكرد خود نمره قبولی دهیم، درست نیست. مهم این است كه ارزیابی مردم و رسانه در خصوص ما چطور است، چون آن ارزیابی است كه میتواند مؤثر باشد.»
لذت پاسخ گرفتن از تصمیمگیرنده اصلی شهر
اكبر محمدیخانی، سردبیر این برنامه نیز در حین انجام مصاحبه مجری برنامه با فرماندار، در رابطه با نوع گفتوگوها و سوالاتی كه در «پل مدیریت» مطرح میشود، اظهار كرد: ما موضوعی را برای تعامل شنوندهها و متناسب با حضور مهمان در برنامه، در نظر میگیریم. مثلاً اگر فرماندار اسلامشهر مهمان برنامه است، مهمترین مسئله آنجا را مطرح میكنیم و به مردم میگوییم از نظر شما اولویت كاری كدام یك از این مسائل بیشتر است. ممكن است در فرمانداری و برنامهریزیهای كلان مدیریت شهرستان اولویت یك مسئله و خواست مردم مسئله دیگری باشد. در این میان ما به دنبال این هستیم كه خواست و نیاز واقعی مردم را به اقدامات مسئولان نزدیك كنیم. مردم هم وقتی متوجه شوند یكی از مدیران شهری در استودیو است، بیشتر رغبت میكنند كه با او گفتوگو و طرح مسئله كنند چون میخواهند از نفر اول اداره تصمیمگیرنده شهرشان جواب مسئله خود را بگیرند.
با وجود اینكه تصور اكثر قریب به اتفاق دوستداران رادیو، راجع به اندازه استودیوهای رادیویی یكسان است و بسیاری بر این باورند كه خیلی از برنامههای مهم رادیویی، در استودیوهای كوچك و تنها با یكی دو میكروفن ضبط میشود، اما استودیوی «پل مدیریت» تمام این تصورات را بر هم میزند. این استودیو برای شرایط كرونایی این روزها هم بسیار مناسب است و با خیال راحت میتوان فاصله اجتماعی را در آنجا رعایت كرد.
برنامه «پل مدیریت» ساعت 15 از رادیو تهران پخش میشود، ساعتی كه به نظر زمان مناسبی برای یك برنامه پرمخاطب نیست. اما سازندگان این برنامه، این چالش را به طرز جالب توجهی مدیریت كردند. سردبیر «پل مدیریت» در این خصوص توضیح داد: «ما برای اینكه در این زمان به مشكل نخوریم برنامه را تقطیع و بخشبندی كردیم تا ریتم آن بیشتر شود. هم آیتمها و هم بخشهای اصلی برنامه كوتاه است و سعی كردیم با تنوع در كلام، از خسته شدن مخاطب جلوگیری كنیم. ضمن اینكه از موسیقی هم كمك گرفتهایم و جلوهها و آرایههای صوتی هم تدارك دیدهایم كه آن را هم در فواصل میانی برنامه پخش میكنیم. قسمت كوچكی هم به نام «مدیركل» در كنداكتور برنامه گذاشتیم كه بعضی از مطالب و موضوعات برنامه را به زبان طنز و تلخند بیان میكنیم.
مانور روی سوالات مهم و پرتكرار
درست است كه رسانههای جدید و بهروز، در این ایام حرف اول را میزنند، اما میزان دسترسی بسیاری از مردم، به ویژه كسانی كه در مناطق دورافتاده و حاشیهای زندگی میكنند، به این رسانهها بسیار كم است و در آنجا هنوز هم رادیو به عنوان رسانهای همهگیر و مهم شناخته میشود. این مسئله باعث شده سازندگان برنامه «پل مدیریت» توجه ویژهای به مخاطبانی كه در گوشه و كنار استان تهران زندگی میكنند داشته باشند و با رعایت عدالت رسانهای، فرصتی برابر برای تمام شنوندگان خود در نظر بگیرند تا آنها به روی آنتن بیایند و مشكلات و دغدغههایشان را مطرح كنند.
محمدیخانی با تاكید روی این موضوع و عنوان این مطلب كه با صداقت و احترام، نسبت به مخاطبانی كه با این برنامه رفتار میكنیم، بیان كرد: ما سعی میكنیم مسائل پرتكرار مردم كه ممكن است مسئله 10 نفر تا 10 هزار نفر باشد، در اولویت قرار دهیم، چون وقتی آنها را مطرح میكنیم و مثلا هزار نفر پاسخ خودشان را میگیرند خیلی راضیترند تا اینكه یك نفر در رابطه با موضوعی شخصی پاسخاش را بگیرد. ما این موضوع را در بحث عدالت رسانهای مد نظر قرار میدهیم، اگر هم راه را اشتباه میرویم، مخاطبان میتوانند ما را اصلاح كنند و نظر و پیشنهاد بدهند.