رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس با اشاره به تعطیلی تالارهای پذیرایی در روزهای كرونایی گفت: بیش از 50 درصد تالارهای پذیرایی به طور مطلق و شكسته شده اند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، دكتر خسرو ابراهیمینیا، نایب رئیس اتاق اصناف تهران و رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس در گفتگو با برنامه پل مدیریت رادیو تهران با اشاره به ركود سالنهای پذیرایی طی دوسال شیوع كرونا گفت: مجموعه تالارهای پذیرایی و كلیه دست اندركاران خدمات عروسیها و عزاداریها به مدت دو سال است كه در برزخ مانده اند. در دی ماه دو سال گذشته شایعه ای در خصوص نشر ویروس كرونا به وجود آمد و مردم تقریبا از همان موقع برای مراجعه به تالارها اكراه داشتند. تا زمانی كه در بهمن ماه شاهد اعلام آمادگی ستاد مقابله با ویروس كرونا بودیم و طبق ابلاغیهها قرار بر این شد تا تالارهای پذیرایی تا اطلاع ثانوی تعطیل باشند.
تالارها مقصر اصلی افزایش مبتلایان كرونا نیستند
وی افزود: به نظر میرسید كه این دستورالعمل در عین درست بودن با چند چالش مواجه بود. ما مدعی هستیم كه تالارها كاملاً مجهز به سیستم تهویه هستند و نكات بهداشتی به طور جدی در تالارها رعایت میشود و بررسیهای مداوم در تالارهای مختلف صورت میگیرد. همچنین بسیاری چارچوبهای دیگر وجود دارند كه برای دریافت مجوز كسب باید رعایت شوند. در ادامه شروع ویروس كرونا این تالارها تعطیل شدند؛ اما دیگر مكانهای عمومی تقریباً باز بودند و پروتكلهای بهداشتی آنقدر كه باید رعایت نمیشد؛ اما همچنان علیرغم تعطیلی تالارها شاهد گسترش این ویروس بودیم. در نتیجه این معضل ربط خاصی به تالارها نداشت.
دفاتر ازدواج برای پذیرایی از مهمان، مناسب نیستند
ابراهیمی نیا با اظهار تأسف در خصوص مشاهده برگزاری مراسم غیر بهداشتی در دفاتر ازدواج گفت: برای مثال برخی از دفاتر ازدواج از اتاقهای پرسنلی برای برگزاری مراسم استفاده كردند. میتوان شاهد این مسئله بود كه یك چنین مكانی از امكانات كافی برای پذیرایی و نه برای پیشگیری از شروع این ویروس برخوردار نیست. ما همچنین در این خصوص به مسئولان مربوطه نامه زدهایم تا پیگیریهای لازم صورت گیرد اما این روند همچنان ادامه دارد.
بیش از 50 درصد تالارهای پذیرایی به طور مطلق ورشكسته شده اند
نائب رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به ورشكستگی بسیاری از تالارهای پذیرایی گفت: بیش از 50 درصد تالارهای پذیرایی به طور مطلق ورشكسته شدند و وضعیت بسیار وخیمی پیدا كردند؛ اكثر افراد تالار دار ورشكسته شده، مستاجر بودند و در این دوران هزینه پرداخت اجاره تالارها را نداشتند. ما هم تلاش كردیم تا از موجرین وقت بگیریم؛ اما كسی نمیدانست كه این بیماری قرار است برای چه مدت بماند. 20 تا 30 درصد دیگر از تالارداران نیز نتوانستند در این وضعیت به كارشان ادامه دهند و درگیر بدهیهای كلان شدند.
وی افزود: حدود 20 الی 30 درصد تالارها، گردش فعالیت دارند و در حال حاضر شاهد عروسیهای 20 الی 30 نفره هستیم.
تغییر فرهنگ موجب شده تا مكانهای غیرقانونی برپایی جشنها افزایش یابند
ابراهیمی نیا با اظهار نگرانی و تأسف گفت:علیرغم نظارتهای متعددی كه اتحادیهها و سازمانهای مربوطه انجام میدهند، شاهد رونق مكانهای غیرقانونی به دلیل تغییر فرهنگ هستیم؛ كه البته اخیراً با تلاش بسیج، اداره اماكن و دیگر مسئولان مرتبط شاهد كاهش این مكان ها هستیم.
باغ تالارها برای پذیرایی از مهمانان باید شرایط مناسبی داشته باشند
وی در پاسخ به اینكه چرا گرایش مردم به باغ تالارها بیشتر شده گفت: باغ تالارها شرایط خاصی دارند. ما ضوابطی داریم كه هیچ كس نمی تواند خارج از این ضوابط خاص پروانه كسب بگیرد. از همین رسانه خدمت مردم عرض میكنم كه برای برگزاری مراسمهای خود به باغ تالارهایی مراجعه كنند كه پروانه كسب از اتحادیه دارند؛ زیرا تالارهای موجود در این باغ تالارها باید از شرایط خاصی برخوردار باشند اما متاسفانه شاهد سوءاستفاده برخی از سودجویان هستیم كه از باغ تالارهای نامناسب برای پذیرایی استفاده می كنند كه حتی آب آشامیدنی مناسب و بهداشتی و سرویس بهداشتی مناسبی ندارند.
اطلاع رسانی، جهت رونق تالارها باید توسط رسانه انجام شود
رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس ضمن تشكر از تمامی محافظان مردم در مقابل ویروس كرونا و با ذكر قدردانی از زحمات شهدای كرونا در خصوص رونق دوباره تالارها گفت: امروز شاهد فروكش كردن آسیب های كرونا هستیم. اما ما برای اطلاعرسانی مناسب برای مراسم های درست و قانونی نمیتوانیم كاری انجام دهیم و این مهم را به صدا و سیما و مسئولین تبلیغات واگذار می كنیم.
مردم از تالارهایی كه توسط مدیر خانم اداره می شوند؛ رضایت بیشتری دارند
ابراهیمینیا در پاسخ به این پرسش كه رضایت مردم از كدامیك از تالاردارهای خانم یا آقا بیشتر است گفت: این سوال چند جنبه دارد. ما تالارهایی داریم كه پروانه كسب آنها به نام بانوان است اما تالارهایی وجود دارند كه پروانه كسب به نام خانمها است و نظارت توسط خودشان انجام میشود. شواهد حاكی از آن است كه مردم از این تالارها رضایت بیشتری دارند.
نایب رئیس اتاق اصناف تهران در پاسخ به اظهارات یك شنونده مبنی بر اینكه چرا ما باید تاوان اصناف خسارت دیده از كرونا را بپردازیم؟ گفت: من باید به عنوان یك فرد رسمی در یك رسانه رسمی بگویم، قیمتهای فعلی تالارها نسبت به دو سال گذشته، علیرغم گران شدن بسیاری از كالاها، یكسان است؛ 9 درصد ارزش افزوده بر این قیمت اضافه شده است كه به ما ربطی ندارد و قانونگذار این قانون را تصویب كرده است.
قیمت خدمات تالارهای پذیرایی حدود 15 درصد افزایش داشته است
او توضیح داد: هر تالارپذیرایی الگوی پذیرایی استاندارد دارد. به طور مثال تالار پذیرایی دارای یك منوی غذایی است كه اگر بخواهیم یكی از سادهترین منوها را نام ببریم، میتوانیم به منوی شامل باقالی پلو، زرشك پلو، سالاد و نوشابه بپردازیم. قیمت این غذاها افزایش چشمگیری نداشته است. با توجه به تورم موجود در دو سال اخیر این منوهای غذایی نهایتاً 10 الی 15 درصد افزایش قیمت داشته اند. مراجعین محترم به تالارها علاوه بر منوی غذایی، مطالبات دیگری از جمله سفره عقد و گل آرایی و غیره نیز دارند .بسیاری از خریدها مثل خرید میوه و شیرینی توسط مشتری انجام می شود و ارتباطی به تالار ندارد. البته میوه و شیرینی برای هر فرد استانداردی دارد كه تالار به مهمانان اعلام می كند و مهمانان میتوانند در صورت احساس نیاز و تمایل اقدام به خرید آن كنند. تالارها در حال حاضر بیش از همان 15 درصد كه گفته شد افزایش قیمتی نداشتند. تالار تنها وظیفه دارد در كنار غذای صحیح و سالم پذیرایی خوبی ارائه دهد و افزایش قیمتها برای تالارها به میزان قابل توجهی نبوده است كه میهمان بخواهد آن را تقبل كند شود. تالار وظیفهای در مقابل اسراف و تشریفات برخی از مهمانان ندارد. اگر طبق گفته مقام معظم رهبری از اسراف خودداری كنیم و میهمانیهایمان را با حداقل امكانات لازم برگزار و به قرآن و نام حضرت فاطمه (س) مزین كنیم، مشاهده میكنیم كه هزینه تالارها افزایشی نداشته است.
تالارهایی كه پروانه كسب ندارن؛ پلمپ میشوند
ابراهیمی نیا تاكید كرد: بازرسی از صنف به طور مداوم انجام می شود. قیمت غذا برای هر فرد از 60 هزار تومان شروع میشود. درصورت مشاهده فعالیت تالارهای بدون پروانه كسب، تالارهای متخلف به سرعت پلمپ می شوند. مردم میتوانند با شمارههای 124 و 88535255 الی 58 كه شماره اتحادیه است، شكایات خود را اعلام كنند. ما كمتر از 24 ساعت به شكایات رسیدگی خواهیم كرد.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وبسایت WWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان میتوانند برنامههای رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهرهبرداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاعرسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.