شهر آفتاب شنبه تا چهارشنبه از ساعت 06:30 به مدت 130 دقیقه

اگر خودروسازی در اختیار بخش خصوصی بود؛ تولید خودرو در چنین شرایطی متوقف می‌شد+فایل صوتی

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی كشور با اشاره به زیان 120 میلیارد تومانی خودروسازهای دولتی گفت: اگر خودروسازی در چنین شرایطی در اختیار بخش خصوصی بود امكان نداشت تولید خودرو ادامه پیدا كند.

1401/08/07
|
12:45
|

نجفی منش: گرانی خودرو به دلیل افزایش حجم نقدینگی است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران؛ محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی كشور در گفت و گو با "شهر آفتاب" رادیو تهران درخصوص اظهار نظر منتشر شده از سوی ایشان مبنی بر اینكه قیمت گندم و برنج سه برابر شده است، چرا خودرو گران نشود؛ گفت: من واقعیت‌ها را عنوان كردم و به هیچ وجه قصد برهم زدن بازار را ندارم. گرانی خودرو به دلیل افزایش حجم نقدینگی در كشور است. افزایش تورم موجب گرانی تمام كالاها شده است.

نجفی منش: قیمت‌گذاری دستوری منجر به ضرر تولیدكنندگان می‌شود
وی افزود: به دلیل قیمت گذاری دستوری خودروسازها مجبورند خودرو را ارزانتر از قیمت تمام شده به بازار عرضه ‌كنند. این در حالی است كه همان خودرو در بازار 1.5 برابر قیمت كارخانه به فروش می‌رسد و همین اختلاف قیمت باعث می‌شود مردم به خرید خودرو نه برای مصرف شخصی بلكه برای سرمایه گذاری هجوم بیاورند. جالب است خودروهایی كه اختلاف قیمت زیادی نسبت به قیمت بازار دارند متقاضی بیشتری دارند. مردم در این بازار سود می‌كنند زیرا خودرو را از كارخانه 150 میلیون تومان می‌خرد و در بازار 300 میلیون تومان می‌فروشند. ما به دولت پیشنهاد دادیم اجازه دهد خودروسازها با قیمت واقعی خودرو را بفروشد تا ضرر نكند و تولید خودرو افزایش پیدا كند؛ در نهایت قیمت خودرو در بازار می‌شكند.

حاجی‌وند: صنعت خودروسازی ما در بخش مدیریت ناكارآمد است
مهدی حاجی‌وند كارشناس اقتصادی در ادامه این گفت و گو در پاسخ به اظهارات رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی كشور اظهار داشت: شما می‌دانید در جایگاهی هستید كه اظهارنظر شما می‌تواند بر قیمت خودرو در بازار اثرگذار باشد؛ شما می‌توانید از مبادی قانونی حذف قیمت‌گذاری دستوری را پیگیری كنید نه اظهار نظرهای این چنینی. متاسفانه صنعت خودروسازی ما در بخش مدیریت ناكارآمد است.

وی افزود: بازار تشنه و متقاضی ایران در زمینه خودرو، یكی از بهترین شرایط را برای خودروسازها ایجاد كرده است؛ چرا خودروسازها از این تقاضای ناب برای افزایش كیفیت و كاهش قیمت و ایجاد رقابت در بازار استفاده نمی‌كنند؟

حاجی‌وند:چرا دست دلال‌ها را از بازار خودرو كوتاه نمی‌كنیم؟
این كارشناس اقتصادی اینگونه اذعان داشت: قیمت خودرو در بازار آزاد را چه كسی تعیین می‌كند؟ چرا ما دست دلال‌ها را از بازار خودرو كوتاه نمی‌كنیم؟ نباید مرجع قیمت گذاری خودروسازها بازار آزاد شود. زیرا با حذف قیمت گذاری دستوری نرخ تولیدكننده همانند قیمت بازار می‌شود درنتیجه همچنان شاهد رشد قیمت خودرو خواهیم بود.

حاجی‌وند:متاسفانه افزایش هزینه و مدیریت ناكارآمد را از جیب مردم جبران می‌كنیم
حاجی‌وند یادآور شد: هرگاه مدیریت ناكارآمد باعث افزایش هزینه‌های تولید شد، سعی كردیم افزایش هزینه و مدیریت ناكارآمد را از جیب مردم جبران كنیم؛ استدلال ما این است درصورتی كه در هیچ كجای دنیا چنین استدلالی قابل قبول نیست.

نجفی منش: قیمت خودرو در مقایسه باسایر بازارها افزایش چندانی نداشته است
محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی كشور افزود: قیمت خودرو نسبت به بازار بورس و فولاد افزایش چندانی نداشته است. بورس 59 برابر و فولاد 22 برابر شده است اما قیمت خودرو 8 برابر شده است.

نجفی منش: كیفیت خودروهای داخلی 20 درصد افزایش داشته است
وی در پاسخ به اظهار نظر گوینده برنامه مبنی بر اینكه دلیل افزایش قیمت خودرو به دلیل ناكارآمدی تولیدكنندگان است؛ تصریح كرد: مگر افزایش قیمت فولاد به دلیل ناكارآمدی مدیریت این حوزه است؟ لطفا تولید ملی را تحقیر نكنید؛ مقام معظم رهبری در حوزه افزایش كیفیت خودروهای تولیدی به تولیدكنندگان تذكر دادند و در همین فاصله كوتاه كیفیت خودروها 20 درصد افزایش داشت.

نجفی منش:خودروسازهای دولتی به دلیل بی‌ثباتی مدیریتی رشد نمی‌كنند
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی كشور گفت: خودروسازی داخلی توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شد ولی پس از انقلاب به دولت واگذار شد.هم اكنون خودروهای تولید شده در بخش خصوصی با كیفیت خوب و به روز تولید می‌شوند. ولی متاسفانه خودروسازهای دولتی به دلیل ناثباتی مدیریتی رشد نمی‌كنند.

نجفی منش تاكید كرد: دلیل گرانی خودرو به دلیل حجم نقدینگی كشور است. من چند عدد به شما می‌دهم. در ابتدای دولت آقای احمدی‌نژاد نقدینگی كل كشور 76.7 هزار میلیارد تومان (مرداد 1384) بود. در ابتدای دولت آقای روحانی این عدد به 491.8 هزار میلیارد تومان (مرداد 1392) رسیده بود. در ابتدای دولت آقای رییسی (مرداد 1400) هم حجم نقدینگی نزدیك به 3 هزار و 921 هزار میلیارد تومان بود و الان هم به حدود 5 هزار و 595 هزار میلیارد تومان (شهریور 1401) رسیده است.

یك فرمولی را اقتصاددانان دنیا داشتند كه قیمت كالا ضربدر حجم كالا، برابری می‌كند با حجم نقدینگی ضربدر تعداد گردش نقدینگی. ما پیش‌فرض را در این می‌گذاریم كه تعداد گردش نقدینگی ثابت است. زمانی كه حجم نقدینگی بالا می‌رود و در كنار آن، حجم كالا بالا نمی‌رود، بنابراین قیمت‌ها بالا می‌رود. این دو دو تا چهار تای خیلی ساده است.

این مقام مسئول در پاسخ به پرسش شنونده برنامه مبنی بر اینكه چرا با افزایش قیمت خودرو كیفیت آن افزایش پیدا نمی‌كند؟ تاكید كرد: رشد كیفیت یك اصل است و باید مستمر باشد.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی كشور در پاسخ به پرسش شنونده مبنی بر اینكه چرا قیمت نهایی تولید هر نوع خودرویی از سوی تولیدكنندگان دولتی اعلام نمی‌شود؟ گفت: خیر اینور نیست و قیمت خودروها در تمام رسانه ها اعلام می‌شود.

نجفی منش: خودروسازها همیشه به قطعه‌سازها بدهكارند
وی در پاسخ به پرسش گوینده برنامه مبنی بر اینكه آیا شما در افزایش قیمت خودرو ذی نفع هستید؟ گفت: به هیچ وجه؛ قطعه سازها نمی‌توانند پولشان را در زمان مقرر از خودرو سازها مطالبه كنند و همیشه طلبكار هستند.

نجفی منش: زیان خودروسازان 120 هزار میلیارد تومان است
این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش كه چرا با توجه به اینكه قطعه سازها ضرر می‌كنند به فعالیتشان ادامه می‌دهند؟ اظهار داشت: خودروسازها دولتی هستند و دولت از آنها می‌خواهد كه به تولید ادامه دهند. خودروسازها تا كنون 120 میلیارد تومان زیان كرده‌اند كه طبق قانون دولت باید آن را جبران كند ولی تا كنون اقدامی نكرده است؛ اگر خودرو سازی در چنین شرایطی در اختیار بخش خصوصی بود امكان نداشت تولید خودرو ادامه پیدا كند.

برنامه « شهرآفتاب» كاری از گروه برنامه ریزی و مدیریت شهری است و از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 6:00 الی 8:15 از رادیو تهران پخش می شود.

مخاطبان می توانید در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.

دسترسی سریع
شهر آفتاب