شهر آفتاب شنبه تا چهارشنبه از ساعت 06:30 به مدت 130 دقیقه

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش: امیدواریم سازمان امور اداری و استخدامی به آموزش و پرورش اجازه جذب نیرو بدهد+فایل صوتی

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گفت: امیدواریم اینبار سازمان امور اداری و استخدامی كشور با در نظر گرفتن مصوبات قانونی بالا دستی و در راستای اصلاح تراكم كلاس‌های درس اجازه جذب نیرو به آموزش و پرورش را بدهد.

1403/07/02
|
14:51
|

تلاش آموزش و پرورش جذب حداكثری دانش‌آموزان است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، رضوان حكیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با «شهر آفتاب» اظهار داشت: برنامه وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید بر سه محور ارتقاء عدالت، بهبود كیفیت و ایجاد تعلق و هویت‌بخشی به دانش‌آموزان تنظیم شده است. تلاش حداكثری برای جذب دانش‌آموزان در كلاس‌های درس خصوصاً در دوره ابتدایی، شناسایی سریع بازماندگان از تحصیل و تنظیم برنامه‌هایی برای ارتقای كیفیت بسیار مهم است.

زنگ مهر در سراسر كشور بدون چالش به صدا درآمد
وی با بیان اینكه با اقداماتی كه از ماه‌ها قبل شروع شده روز گذشته شاهد به صدا درآمدن زنگ مهر در سراسر كشور بدون چالش بودیم افزود: وضعیت توزیع نیروی انسانی و ساماندهی نیروی انسانی به شكلی بود كه دانش‌آموزان از روز اول سر كلاس‌ها حاضر شدند و كلاس‌های درسش را با معلمان شروع كردند.

دلمان نمی‌خواهد حتی یك كودك هم بیرون از مدرسه باشد
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفت و گو با رادیو تهران با بیان اینكه وقتی كه صحبت از ارتقای عدالت آموزشی می‌كنیم باید به موارد متعددی توجه داشته باشیم، گفت: برای ما جذب همه كودكان مهم است و دلمان نمی‌خواهد كه حتی یك كودك هم بیرون از مدرسه باشد. سامانه‌ای وجود دارد كه با تطبیق آمار دانش‌آموزان ثبت‌نامی با دانش‌آموزان واجب التعلیم كه در مدارس حضور ندارند نسبت به شناسایی آن‌ها اقدام می‌كنیم.
بحث دسترسی دانش‌آموزان و جذب حداكثری یكی از برنامه‌های مهم وزارتخانه در راستای برقراری عدالت آموزشی است.

بسیاری از معلمان، فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان هستند
وی افزود: یكی از موارد مهم دیگر در راستای عدالت آموزشی این است كه دانش‌آموزان در هر كجای ایران بتوانند در كلاس‌های درس با معلمانی كار كنند كه آموزش‌های لازم را دیده باشند. بسیاری از معلمان فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان هستند؛ برنامه مدونی تنظیم شده تا بتوانیم برای توانمندسازی سایر معلمان كه به هر دلیلی آموزش‌های لازم را قبلا ندیده‌اند این آموزش‌ها را ارائه دهیم تا كلاس‌های درس پربارتری داشته باشیم.

مدیران مدارس، راهبران اصلی آموزشی و تربیتی هستند
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه برنامه مشخصی برای مدیران مدارس داریم، ادامه داد: از دید ما مدیران مدارس راهبران اصلی آموزشی و تربیتی هستند كه هدایت امور را بر عهده دارند بنابراین یك برنامه ویژه برای این عزیزان با مشاركت خود آن‌ها در دستور كار است.

راهبران آموزشی و تربیتی چالش‌ها مدارس چند پایه روستایی و عشایری را مرتفع می‌كنند
حكیم زاده با بیان اینكه در دوره ابتدایی به صورت خاص راهبران آموزشی و تربیتی داریم كه مسئولیت كیفیت‌بخشی به مدارس چند پایه روستایی و عشایری را دارند، گفت: ممكن است به دلیل كمبود امكانات و شرایط دشواری كه این مناطق دارند كمتر بتوانیم از امكانات و منابع یادگیری كه در مراكز شهری وجود دارد استفاده كنیم، این افراد كه جزو بهترین معلمان با تجربه هستند با رشته‌های مرتبط، كلاس به كلاس حضور پیدا می‌كنند و سعی می‌كنند چالش‌ها را شناسایی و به معلمان كمك كنند.

مناطق كمتر برخوردار در كانون توجه همه برنامه‌های آموزش و پرورش است
وی به اهمیت بحث فضای مدارس پرداخت و افزود: مناطق كمتر برخوردار را در كانون توجه همه برنامه‌ها قرار دهیم و اقدامات خیلی خوبی در جهت بهبود فضای مدارس و آماده‌سازی آنها انجام شده است.

دعوت از بازنشستگان به شكل داوطلبانه كمك بزرگی به آموزش و پرورش بود
حكیم زاده درباره كمبود نیروی انسانی گفت: اصلاح بخشنامه بازنشستگان توسط وزیر و دعوت از بازنشستگان به شكل داوطلبانه كمك بزرگی بود؛ بسیاری از این افراد داوطلبانه اعلام كردند كه تمایل به همكاری هستند. برخی از نیروهای خرید خدمات كه وضعیت نامشخصی داشتند با رایزنی‌های وزیر آموزش و پرورش با سازمان امور اداری استخدامی و همكاری مجلس مشكلشان برطرف شد و در كنار ما هستند.

امیدواریم بتوانیم برای رفع تراكم بالای كلاس‌های درس؛ نیروی بیشتری جذب كنیم
وی در ادامه گفت ‌و گو با رادیو تهران افزود: وقتی كه به شرایط مطلوب فكر كنیم و بخواهیم تراكم كمتری در كلاس‌های درس داشته باشیم خب قطعا به معلم نیاز داریم كه در سال‌های آینده با همكاری سازمان‌های بیرونی و توجه به استانداردها، امیدوار هستیم بتوانیم تعداد بیشتری از افراد را كه شایسته هستند را در آموزش و پرورش جذب كنیم.

فرمول محاسبه میانگین تعداد دانش‌آموزان برای جذب نیروی انسانی باید اصلاح شود
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه اگر مجوزهایی كه سازمان امور اداری و استخدامی به آموزش و پرورش می‌دهد تناسبی با تراكم مطلوب نداشته باشد و صرفا به میانگین دانش‌آموزان توجه كنند، اشكالاتی پیش می‌آید، گفت: نكته‌ای كه همیشه وزارت آموزش پرورش تاكید داشته این است كه به دلیل ماموریت اصلی كه جذب حداكثری است، مجبور هستیم در مناطق روستایی و عشایری حتی مدارس یك نفره داشته باشد؛ ما هزاران كلاس داریم كه كمتر از پنج نفر دانش‌آموز دارند اما قطعا این كلاس‌ها در مكان‌های خود برگزار می‌شوند و اگر فرمولی را كه در مصوبه 886 گفته شده و اجتناب از محاسبه میانگین برای تعیین تعداد نیروی مورد نیاز برای آموزش و پرورش است را رعایت نكنیم، حتما در محاسبات تراكم كلاس‌ها اشتباه خواهیم كرد.

امیدواریم سازمان امور اداری و استخدامی، اجازه جذب نیرو به آموزش و پرورش را بدهد
حكیم زاده درخصوص تراكم جمعیت كلاسهای درس اینگونه توضیح داد: مجبوریم در مناطق روستایی و عشایری حتی كلاس‌های یك نفره داشته باشیم؛ هزاران كلاس داریم كه با دانش‌آموزان كمتر از پنج دانش‌آموز تشكیل می‌شود.
كلاس‌های درس با پنج دانش آموز و كلاس‌های درس پر تراكم، همه با همدیگر جمع می‌شوند اما در واقعیت دو كلاس مجزا هستند كه یكی از این كلاس‌ها قطعا تراكم بالای استاندارد خواهد داشت لذا در یادگیری و ایجاد فرصت‌ها و زمان عادلانه آموزش اختلال ایجاد می‌شود؛ بنابراین امیدوار هستیم كه این‌بار سازمان امور اداری و استخدامی دقیقا با در نظر گرفتن مصوبات قانونی بالادستی كه برای همه لازم الاجراست و با همكاری وزارت آموزش و پرورش بر اساس استانداردهای مطلوب، نیروی انسانی مورد نیاز را برآورد كند.


مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
كانال رادیو تهران را در پیام رسان بله به نشانی tehraan360@ جستجو كنید.
علاقه‌مندان می‌توانند برنامه‌های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.

دسترسی سریع
شهر آفتاب