گفتاورد پنجشنبه و جمعه از ساعت 14:00 به مدت 45 دقیقه

تقدیر از طلایه‌داران تقریب یكی از بخش‌های جانبی كنفرانس وحدت اسلامی است+فایل صوتی

مدیركل موسسات و مراكز مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: تقدیر از طلایه‌داران و رونمایی از كتاب‌های تقریب و وحدت اسلامی از بخش‌های جانبی كنفرانس وحدت اسلامی است.

1401/07/24
|
12:10
|

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، سی و ششمین كنفرانس وحدت اسلامی از 20 تا 22 مهرماه با شعار "اتحاد اسلامی، صلح، پرهیز از تفرقه و تنازع" در سال همایش های صدا و سیما برگزار شد. در همین راستا اولین برنامه گفتاورد با موضوع برگزاری و اهداف برگزاری این كنفرانس با حضور دكتر علی ملكی مدیركل موسسات و مراكز مجمع تقریب مذاهب اسلامی و حجت الاسلام احمدعلی بهاری مشاور قائم مقام مجمع تقریب مذاهب اسلامی در قالب دو برنامه بر روی آنتن رادیو تهران رفت.

علی ملكی: تقدیر از طلایه‌داران تقریب یكی از بخش‌های جانبی كنفرانس وحدت اسلامی است
دكتر علی ملكی مدیركل موسسات و مراكز مجمع تقریب مذاهب اسلامی در ابتدای این برنامه با اشاره به دو بخش جانبی در برگزاری كنفرانس وحدت اسلامی گفت: در دو سال اول كرونا این كنفرانس به صورت وبیناری برگزار شد و سال گذشته به صورت تلفیقی وبیناری و حضوری برگزار شد اما معمولا این كنفرانس دو برنامه جانبی دارد كه یكی از آنها تقدیر از طلایه‌داران تقریب است كه برخی در قید حیات هستند مثل آیت الله مكارم شیرازی برخی مثل مرحوم آیت الله تسخیری فوت كرده اند.

علی ملكی:در كنفرانس‌های وحدت اسلامی از كتب تقریبی و وحدت رونمایی می‌شود
وی افزود: دومین بخش جانبی این كنفرانس، رونمایی از كتب تقریبی و وحدت است. مجمع تقریب تا امسال، یك موسوعه ای را در زمینه سلسله احادیث مشترك بین مذاهب سنی و شیعه در 64 جلد منتشر كرده است. موسوعه یك دوره از كتاب‌هایی است كه در مورد یك موضوع مثل نماز یا احادیث مشترك بین شیعه و سنی جمع‌آوری می شود. این كتاب‌ها عمدتا به زبان فراسی و عربی چاپ می‌شود ولی برخی كتاب‌های دیگر به زبان‎های دیگر از جمله تركی استانبولی هم چاپ می‌شود.

حجت الاسلام بهاری: اختلاف بین فرق اسلامی به همه مسلمانان لطمه می‌زند
در ادامه این گفت و گو حجت الاسلام احمدعلی بهاری مشاور قائم مقام مجمع تقریب مذاهب اسلامی در خصوص معنای دقیق تئوریك تقریب مذاهب اسلامی و وحدت اسلامی گفت: منظور از وحدت اسلامی، تغییر مذهب نیست بلكه مسلمانان چه شیعه و چه سنی به واجبات و احكام خود عمل كنند اما در مورد مسائلی كه ممكن است موجب اختلاف بین شیعه و سنی شود احترام بگذارند. به عنوان مثال مسیحیان اعتقاد دارند یهودی‌ها حضرت مسیح (ع) را كشتند اما پاپ و كشیش‌های واتیكان در بیانیه ای یهود را از این اقدام تبرئه كرده و وحدتی را بین مسیحیان و یهودیان ایجاد كردند. ما هم اعتقاد داریم شیعه ها و سنی ها باید بفهمند دشمنان ما دست از اختلافات جدی خود كشیدند تا به ما لطمه بزنند باید به این نكته توجه كرد. ما باید به هم احترام بگذاریم. امروز شیعه و سنی نمی‌تواند ادعا كند اختلاف بین فرق اسلامی به همه ما ضرر نخواهد زد. اگر به دنبال فرهنگ سازی نباشیم اتفاقاتی رخ می‌دهد كه موجب تضعیف مسلمانان كه هدف مورد نظر صهیونیست ها است، خواهد شد. حتی گروه های افراطی هم به این نتیجه رسیده اند هیچ یك از این جنگ ها به نفع مسلمانان نبوده است.

علی ملكی:بیشتر اختلاف مذاهب اسلامی به دلیل عدم شناخت كافی از یكدیگر است
دكتر علی ملكی مدیركل موسسات و مراكز مجمع تقریب مذاهب اسلامی در ادامه گفت و گوی خود با گفتاورد در پاسخ به اینكه چطور می شود وحدت و تبلیغ را با تقریب مذاهب و وحدت اسلامی پیوند داد؟ چگونه دست گروه های تكفیری مثل داعش كه ادعای فهم درست از دین دارند به خون مسلمانان آغشته می شود؟ گفت: متاسفانه بیشتر اختلاف مذاهب اسلامی به دلیل عدم شناخت كافی از یكدیگر است. عامه مردم فكر می كنند سنی‌ها اهل بیت را قبول ندارند و اصلا این‌چنین نیست. احترامی كه اهل سنت برای ائمه معصومین(ع) قائل هستند اگر بیشتر از مذهب شیعه نباشد، كمتر نیست.
وی در مثالی گفت: در خارج از كشور افراد سنی از من پرسیدند چرا شیعیان در هنگام دفن اموات دست چپ آنها را می شكنند؟ به آنها پاسخ دادم اصلا اینگونه نیست. در همین راستا به مطالعه پرداختم. در قرن سوم و چهارم در كتاب های ملل و نحل از قولات شیعه در منطقه ای این امر وجود داشته و اینها به خاطر عدم شناخت مذهی شیعه شكستن دست چپ میّت را به تمامی شیعیان نسبت داده اند. یا اینكه برخی از در تونس پرسیدند چرا به امام حسین(ع) سجده می‌كنید؟ مُهری كه استفاده می‌كنید از تربت امام حسین(ع) است. در پاسخ گفتم در فقه ما سجده در منسوجات درست نیست به همین دلیل از خاك و گِل استفاده می‌شود . اما این مُهرهای گِلی به معنای سجده بر امام حسین(ع) نیست. یا اینكه چند دوست من كه به زبان عربی مسلط بودند در سوریه به دست داعش اسیر شدند اما با بیان جزئیاتی از عقاید واقعی مذهب شیعه مثل دعا، توسل، شفاعت و خلافت برای داعش بدون هیچ قید و شرطی آزاد شدند. تمامی مشكلات ما ناشی از عدم شناخت است.

علی ملكی:تبیین مذهب شیعه برای مذاهب دیگر موجب كاهش اختلافات می‌شود
وی تاكید كرد: بزرگترین بحث بین شیعه و سنی، امامت است اما اگر این مسئله را به عنوان مرجعیت اهل بیت عنوان كنیم قطعا اهل سنت هم می‌پذیرند. در كمیسیون‌های كنفرانس‌های وحدت اسلامی بحث‌های جدی مطرح می‌شود به نقطه اشتراكی هم می رسند كه اگر اطلاع رسانی و تبیین مناسب داشته باشند قطعا تاثیرگذار خواهد بود. مقام معظم رهبری فتوا داده‌اند توهین به مقدسات اهل سنت حرام است. اگر ما بتوانیم به خوبی مذهب خود را برای مذاهب دیگر تبیین كنیم قطعا اختلافات كاهش پیدا خواهد كرد. برخی مواقع پیش فرض‌هایی داریم كه گفت و گو در آن نتیجه‌بخش نخواهد بود ولی گفت و گو بدون پیش فرض و بر اساس شناخت كافی به نتیجه می‌رسد. ما هم در این كنفرانس ها بدون پیش فرض، اظهارات مذاهب دیگر در مورد دعا و توسل و... را می شنویم و با منابع خودشان پاسخگو هستیم.

حجت الاسلام بهاری: نزدیك به 20 نماز جمعه سنی‌ها در اطراف تهران برگزار می‌شود
حجت الاسلام احمدعلی بهاری مشاور قائم مقام مجمع تقریب مذاهب اسلامی در پاسخ به اظهارات دبیری مهر كارشناس مجری گفتاورد مبنی اینكه شكل‌گیری شبهات ناشی از مطرح نكردن صادقانه پرسش‌های ما است. چرا با اینكه اهل سنت در شهرها و استان های دیگر كشور فرایض و نماز جمعه برگزار می كنند، در تهران نماز جمعه ندارند؟، گفت: این هم یكی دیگر از این مواردی است كه در اثر عدم دانش و شناخت كافی بیان می شود. در حالیكه اهل سنت در تهران هم نماز جمعه خود را در محله صادقیه به طور رسمی برگزار می كنند. امام موسی بابایی امام جمعه اهل سنت هستند. قریب به 20 نماز جمعه در اطراف تهران برگزار می شود. در كنار نمازهای جماعت یومیه نماز جمعه هم برگزار می‌شود. علمای شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت كه در تهران مستقر است بیمه تامین اجتماعی شده اند و آنهاییكه در حال تحصیل هستند شهریه دریافت می‌كنند. طلبه‌های قم شهریه دولتی نمی‌گیرند اما علمای اهل سنت شهریه دریافت می‌كنند.
وی افزود: شاید به ما خُرده بگیرند چرا نماز جمعه آنها پخش نمی‌شود؟ اما در پاسخ باید بگوییم بر اساس جمعیت نماز جمعه ویژه شیعه یا سنّی‌ها خواهد بود. به عنوان مثال چون شهر سنندج بیشتر سنی نشین است و نماز جمعه سنی بیشتر مطرح است. اینها بیشتر جَوسازی است كه در اثر ندانستن گفته می شود.

علی ملكی: آیت الله تسخیری وزنه ای برای تقریب مذاهب بودند
دكتر ملكی در پاسخ به اینكه سه شخصیت كه در تقریب مذاهب اسلامی بسیار تاثیر گذار بوده اند را معرفی كنید ؟ گفت: پاسخ به این پرسش بسیار مشكل است چون افراد زیادی مثل شهید شوشتری كه در كردستان جان خود را در این راه از دست داد، فردی بسیار تاثیرگذار بود. اما فردی مثل آیت الله تسخیری، وزنه ای برای تقریب مذاهب بودند كه نبود ایشان واقعا حس می‌شود . ایشان هم از طرف شیعیان و هم از طرف سنی ها تحت هجمه بودند و همچنین مرحود واعظ زاده خراسانی.
وی افزود: برخی دوستان روش های تقریب را نمی‌پسندند. به عنوان مثال آیت‌الله سبحانی به تقریب اعتقاد دارند اما روش را نقد می‌كنند.

حجت الاسلام بهاری: روحانی در غرب كشور برای دفاع از وحدت و تقریب مذاهب شهید شده‌اند
80 حجت الاسلام احمدعلی بهاری مشاور قائم مقام مجمع تقریب مذاهب اسلامی در پایان این گفتگو با اشاره به بیاناتی از آیت الله تسخیری در تعریف تقریب گفت: ایشان اعتقاد داشتند تقریب 4 مرحله دارد. اول؛ كشف نكات مشترك. دوم؛ توسعه ننقاط مشترك. سوم؛ اجرای ایت نكات و چهارم؛ هم نظر بودن در این نكات مذهبی و فرهنگی است.
وی افزود: در غرب كشور حدود 70 تا 80 شهید روحانی داریم كه برای حمایت از جمهوری اسلامی و وحدت شیعه و سنی توسط منافقان به شهادت رسیدند.شهید شیخ الاسلام نماینده خبرگان و شهید عالی امام جمعه موقت سنندج از این دست شهیدان هستند كه برای تقریب و وحدت مذاهب اسلامی جان خود را از دست دادند.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه‌های اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.

دسترسی سریع
گفتاورد