جبل عاملی كارشناس بازاریابی كشورمان گفت: یك سری پژوهشهای مرتبط با كسب و كار از جنس محصولات است. نكته مهم در این بین آن است كه ما برای مشتری یعنی همان مصرف كننده محصول را تولید میكنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، دكتر محمد حسین جبل عاملی مدرس و مشاور بین المللی بازاریابی و تبلیغات و برندینگ در گفتگو با برنامه گفتاورد 12 دی با بیان اینكه بهتر است بحث را از این موضوع آغاز كنیم كه ما هر كسب و كاری كه داریم چه خُرد و خانگی چه اَبَر كسب و كار باشد دائما دارد در یك نظام اجتماعی اقتصادی رشد میكند و جلو میرو گفت: قرار نیست كسب و كار ما همیشه در نقطه اوج و قدرت بماند . تضمینی هم برای این كار نیست.در دنیا شاهد هستیم نمونههای آمدند كه سلطان بازار بودند ولی با یك اشتباه عدم سنجش و عدم شناخت مشتری از بازار حذف شدند .
وی در مثالی افزود: نمونه بارز جهانی آن را میتوان برند نوكیا مثال زد. برندی كه بیش از 70 درصد بازار موبایل جهان را در اختیار داشت و در یك عدم شناخت صحیح از آینده بازار، حذف شد .
كارشناس بین المللی بازاریابی و تبلیغات و برندینگ كشورمان در توضیح انواع پژوهش گفت: یك سری پژوهش از جنس محصولات ما است و در مورد آن محصول دائماً پژوهش و گفتگو میشود. در مورد تكنولوژیهای جدید، كاهش هزینه و انواع و اقسام دغدغه های دیگر و حتی در مورد توسعه خود محصول باید كار بكنیم. ولی این توسعه ی محصول یك نقطه خالی دارد و آن این است كه ما محصول را برای چه كسی تولید میكنیم ؟جواب این است كه ما برای مشتری یعنی همان مصرف كننده محصول را تولید میكنیم.
او متذكر شد: مصرف كننده و مشتری جاهایی با هم متفاوتند .ممكن است مشتری و خریدار یك محصول فردی باشد و مصرف كننده فرد دیگری . در بحث تولید باید ببینیم مشتری و مصرف كننده ما چه نیازی دارند و چه فكری میكنند؟ بازار؛ شاخه های مختلفی دارد از رفتار مشتری و از نظام خرید كردن او تا نظر و ذائقه و نیاز مشتری را مورد اندازه گیری قرار می دهد .
جبل عاملی تاكید كرد: ما در نظام بازاریابی بحث بزرگی داریم به نام رفتار مصرف كننده. در رفتار مصرف كننده یك واقعیت جالبی در دنیا كشف شده و آن این است كه میگویند: آدمها ممكن است آن چیزی كه اظهار میكنند با رفتار واقعی شان در مصرف متفاوت باشد. یعنی ممكن است مشتری آنچه بر اساس مد و مدل آن دوره است را بپذیرد ولی ذائقه خود چیز دیگری است .
او افزود: پرسشنامه یكی از ابزار پژوهش و تحقیقات بازار است . در جایی كه ما رضایت مشتری را میسنجیم پرسشنامه بسیار كارآمد است .
جبل عاملی با بیان اینكه كسب و كار؛ عرصه رقابت ذهن ها و فكر هاست گفت: ما هرچقدر بهتر فكر كنیم و مصرف كننده را بهتر درك كنیم به جای هزینه بیشتر در پژوهش، می توانیم در بازار، عمق بیشتر، ماندگاری بیشتر و نفوذ بیشتر داشته باشیم . معمولاً كمپانیهای موفق و بزرگ جهانی كه محصولات خود را میفروشند دائماً گوش شنوا دارند. ما در پژوهش بخشی داریم به عنوان ایستگاه شنوایی.
او یادآور شد: یكی از پژوهش های ما نیاز مشتری است خیلی از اوقات پاسخ به نیاز مشتری داده نمی شود و كسی خریدار دارد و موفق است كه به نیاز مشتری پاسخ دهد .
جبل عاملی اشاره كرد: نظام پژوهش در كسب و كارهایمان به خود بازار وابسته است، چون بازار یك پدیده یكسانی نیست. اگر چیزی را ما 20 سال پیش موفق به فروشش شدیم تضمینی نیست كه امروز هم بتوانیم آن را بفروشیم. حتی ممكن است 5،2 و یا 10 ماه پیش ما در بازار درخواستی داشته باشیم ،اما بنا به تغییر آب و هوایی ،تغییر فرهنگی یا بروز یك اتفاق باعث میشود كه تحول جدی در كسب و كار بیفتد .گاهی كسب و كار ما فصلی میشود ،یا مد اجتماعی پشت آن اتفاق میافتد .
كارشناس برندینگ كشورمان با تاكید بر اینكه اولین اصلی كه در پژوهش كسب و كار داریم باور به این موضوع است كه بازار در حال تغییر است و مشتری ولی نعمت ما است اظهار داشت: ما باید نظر مشتری را بپرسیم و بدانیم. مشتری رئیس ماست و ما برای او كار میكنیم . هدف و دلیل كار ما مشتری است.ما برای انجام فروش كالا به او لطف نمیكنیم،بلكه اوست كه با خریدش به ما لطف میكند وهمین باور ساده در بعضی از كسب و كارها وجود ندارد.
جبل عاملی افزود: در قدیم مردم وقت آزادتری داشتند حتی سبزی پاك كردن برایشان یك تفریح بود و این عاملی میشد كه كنار هم با یكدیگر در مورد مسائل مختلف صحبت كنند .اما الان چیزهای دیگری جایگزین شده و مردم حاضرند هزینه بیشتری پرداخت كنند و زمان شان را صرف كاری كنند كه به آن علاقه دارند . پس آن فروشنده ای كه این قضیه را متوجه می شود سبزی آماده برای فروش میآورد. اینجاست كه بسیاری از محصولات با همین شرایط و طرز تفكر به روز میشوند . در همین انقلاب كسب و كار دیجیتالی كه در دوران كرونا شكل گرفت، كسب و كارهایی كه این تغییرات را ایجاد كردند بیش از بقیه توانستند بقا داشته باشند و دوام شان را حفظ كنند .
برنامه گفتاورد روزهای زوج ساعت 13:30 به تهیه كنندگی ساناز باقری و سردبیری امیر دبیری مهر از رادیو تهران پخش میشود.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
كانال رادیو تهران را در پیام رسان بله به نشانی @tehran360 جستجو كنید.
همچنین علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.