گفتاورد پنجشنبه و جمعه از ساعت 14:00 به مدت 45 دقیقه

نوسان قیمت كاغذ؛ دغدغه ناشران كتاب+فایل صوتی

مدیر یكی از انتشارات كشورمان با تاكید بر اینكه ما برای افزایش سرانه مطالعه باید روی فرهنگ كتابخوانی كار كنیم گفت: نوسان قیمت كاغذ موجب شده تا ناشران نتوانند قیمت ثابتی برای كتاب‌ها در نظر بگیرند. در این شرایط، فروش با ضرر مساوی است.

1402/02/27
|
08:31
|

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، برنامه گفتاورد روز شنبه 23 اردیبهشت با موضوع مسائل ویژه در صنعت نشر ایران با حضور مرتضی صالح‌پور مدیر انتشارات پادینا بر روی آنتن رفت.

مدیر انتشارات پادینا در پاسخ به اظهارات داود نعمتی كارشناس مجری برنامه گفتاورد مبنی بر اینكه بر اساس آمار سال 98 كه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام شد 58 درصد افراد بالای 15 سال و بیشتر در ماه به طور متوسط 8 ساعت و 18 دقیقه و 23 دقیقه در روز مطالعه دارند. نتایج آمارگیری نشان داده خواندن قرآن و ادعیه بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است گفت: با معضلات متعددی در حوزه نشر روبرو هستیم كه مهمترین آنها فرهنگ مطالعه است. سرانه مطالعه در ایران نسبت به میانگین جهانی حتی در مقایسه به كشورهای همسایه بسیار پایین است.

وی افزود: برخی دلیل سرانه پایین مطالعه كشور را قیمت بالای كتاب عنوان می‌كنند. اما كتاب‌هایی كه به صورت عمومی هستند در بسترهای دیجیتال عرضه شده و هزینه برای مطالعه آنها حدود یك سوم خرید یك كتاب است كه آن هم با استقبال كمی روبرو شده است.

صالح‌پور در ادامه با اشاره به اینكه كتاب سازی و ترجمه‌های موازی موجب شده تا تعداد زیادی از ناشران با ترجمه‌های متفاوت یك كتاب را ترجمه كنند گفت: این كار از نظر اقتصادی به ضرر كشور است ضمن اینكه یك ترجمه برای یك كتاب كافی است و تعداد ترجمه‌های بیشتر ضرورت ندارد.

وی با بیان اینكه یكی از مشغله‌های ناشران، نوسانات قیمت كاغذ است گفت: اگر قیمت كاغذ ثابت بماند؛ تمامی ناشران بر اساس این قیمت پیش می روند اما با نوسان و تغییر قیمت‌ها فروش، مساوی با ضرر است و ناشر نمی‌داند كتاب را با چه قیمتی بفروشد.

او تاكید كرد: مشكل اصلی ما فرهنگ‌سازی در زمینه مطالعه كتاب است . در دنیای كنونی افراد زمان بیشتری را در فضای مجازی سر می‌كنند در حالیكه اگر فقط یك پنجم زمان خود را به مطالعه اختصاص دهند؛ ضمن دریافت اطلاعات درست با افزایش سرانه اطلاعات می‌توانند به صنعت نشر هم كمك كنند.

وی گفت: بیش از 90 درصد از اطلاعات فضای مجازی مبنای علمی ندارد و برای جذب مخاطب مطالبی عنوان می‌شود كه با واقیت فرسنگ‌ها فاصله دارد اما اگر مطالعه‌ای به شكل كتاب تالیف شود فرآیندی اصولی و مستند دارد. ما اگر از مطالعه كاذب در فضای مجازی به مطالعه حقیقی برسیم ؛ حركتی در صنعت نشر را شاهد خواهیم بود.

مدیر انتشارات پادینا با تاكید بر اینكه اعتقادی به كمك‌های دولتی در صنعت نشر نداردگفت: چون بازخوردها به سمت بخش‌هایی می‌رود كه شاید استفاده درستی نداشته باشد و به رانت ختم شود؛ یك سری ناشرانی كه ارتباطات قویتری دارند، حمایت‌های دولتی را خواهند داشت و ناشران دیگر كه ارتباطات دولتی ندارند جایی برای كار نخواهند داشت به همین جهت باید روی فرهنگ‌سازی مطالعه كار شود.

در ادامه این گفتگو داود نعمتی كارشناس مجری برنامه با اشاره به سرشماری سال 95 گفت: تعداد مطبوعات كشور در این سال 6 هزار و 49 عنوان بوده كه 3 هزار مطبوعات آن متعلق به شهر تهران است. تعداد كتابخانه های كشور 3 هزار و 346 واحد بوده 2 هزار و 378 نفر عضو رسمی داشته كه دارای ابهام است. طبق این آمار در این سال حدود 41 هزار و 386 عنوان كتاب در كتابخانه‌های رسمی كشور وجود داشته، نظر شما درباره این آمار چیست؟
مدیر انتشارات پادینا در پاسخ به اظهارات داود نعمتی با اشاره به اینكه یكی از دستاوردهای بسیار خوب وزارت فرهنگ، برگزار نمایشگاه مجازی كتاب بوده كه بازخورد بسیار خوبی هم داشته است گفت: ولی برگزاری همزمان نمایشگاه مجازی و حضوری؛ نیازمند این است كه ناشران مجبور باشند از نیروهای بیشتری جهت پاسخگویی به كاربران و مشتریان استفاده كنند.به همین جهت پیشنهاد می‌شود نمایشگاه‌های مجازی و حضوری به صورت جداگانه برگزار شوند.

او افزود: تیراژهای كتاب به دلیل قیمت بالای كاغذ و البته مخاطب پایین است و ناشران بزرگ هم سیستم‌های دیجیتال را راه اندازی كرده‌اند و با تیراژ زیر صد كار می‌كنند. برگزاری همزمان نمایشگاه مجازی و حضوری موجب می‌شود تا ناشران برای تامین كتاب دچار مشكل شوند. بنابراین برگزاری جداگانه این دو نمایشگاه اثربخش تر خواهد بود.
صالح پور گفت: بیش از 99 درصد ناشران بزرگ ایران در تهران هستند چون بیشتر امكانات كتابخانه‌ها و كتابخوانی در تهران است. اگر نمایشگاه كتاب به صورت مجازی برگزار شود؛ در استقبال از كتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه اثربخش خواهد بود.

او در پایان این گفت و گوی رادیویی با بیان اینكه ما اول باید مخاطب جذب كنیم و نیازی به افزایش كتابخانه‌های عمومی نداریم تاكید كرد: در صورتیكه اقبال عمومی بیشتر شود آن وقت است كه نیازمند ساخت كتابخانه‌های بیشتر خواهیم بود. در روستاها اگر دهیاری و اهالی روستا مجموعه‌ای را به كتابخوانی اختصاص دهند بسیار اثرگذار خواهد بود و اگر بانی و مجری این كار دولت نباشد اثربخشی بیشتری خواهد داشت.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
كانال رادیو تهران را در پیام رسان بله به نشانی tehraan360@ جستجو كنید.
علاقه‌مندان می‌توانند برنامه‌های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.

دسترسی سریع
گفتاورد