یك كارشناس حوزه كارآفریی گفت: كارآفرینی؛ كاری بسیار پر زحمت و نیازمند برنامهریزی دقیق است. كارآفرینان لزوما به دنبال ثروت نیستند بلكه مخاطرات را میپذیرند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران؛ برنامه گفتاورد 19 تیرماه با موضوع ضرورت آموزش مهارت و كارآفرینی با حضور محسن ودیعی مدرس دانشگاه و كارشناس كارآفرینی بر روی آنتن رادیو تهران رفت.
ودیعی با اشاره به تاكیدات دین مبین اسلام وائمه اطهار(ع) درخصوص كار و كارآفرینی و كسب روزی حلال گفت: بر همین اساس دولت و مردم باید بتوانند نقش موثری در كارآفرینی ایفا نمایند. اما نكته مهم در این بین این است كه شكل كار و اشتغال نسبت به سالها و دورههای قبل بسیار تغییر كرده است. پیش از این كارها بیشتر با استفاده از دست انجام میشد اما با ظهور تحولات صنعتی؛ باید بیشتر از دانش و اندیشه بهره مند شویم. استفاده از شركتهای دانش بنیان یكی از كارهایی است كه ما را از جامعه صنعتی به جامعه فراصنعتی و اطلاعاتی هدایت میكند.
وی در خصوص كارآفرینها گفت: كارآفرینها افرادی هستند كه مخاطرات را میپذیرند تا بتوانند فعالیت جدیدی را آغاز كرده و كالا و بازار جدید تولید و ایجاد نمایند. پس باید بدانیم برای ایجاد اشتغال در حوزه كارآفرینی چه كاری باید انجام دهیم.
ودیعی افزود: در جوامع پیشرفته؛ استعداد دانشآموزان یا حتی كودكان مهد كودكها با طرح هایی با عنوان طرح كاشف شناسایی میشود تا پتانسیل بالقوه با ارائه آموزشهای فردی و گروهی تبدیل به بالفعل و ایجاد شغل شود. این طرح در كشور ما هم با همین نام وجود دارد. اگرچه ما هنوز در كشورمان به سطح بلوغ سایر نقاط جهان مثل شرق آسیا (ژاپن، چین، مالزی، هند و ...) در مشاغل حوزه كارآفرینی نرسیده ایم اما اقدامات بسیار موثری در همین راستا انجام شده است.
او گفت: پشتكار، سخت كوشی و نظم و انضباط سه ویژگی ژاپنی ها است. شاید منابع طبیعی زیادی در كشورهایی مثل سنگاپور، مالزی و چین وجود نداشته باشد اما پشتكار و سختكوشی، نظم و انضباط، خطرپذیری از همه مهمتر فرهنگ كارآفرینی مردم این كشورها است كه موجب شده درآمد سرشاری در حوزه كارآفرینی داشته باشند. دانشآموزان این كشورها در مدرسه یاد میگیرند بسیاری از كارهای مدرسه را انجام دهند و والدین هم با آنها مشاركت دارند. تمیزكردن مدرسه و نقاشی دیوارها از همین موارد است كه فرهنگ كارآفرینی را در آنها نهادینه میكند.
او با بیان اینكه خدمات اجتماعی كه در ایران وجود دارد در كشورهایی نظیر چین وجود ندارد گفت: مردم این كشورها مجبور هستند تا آخر عمر كار كنند چون مستمری یا مقرری بازنشستگی كه در كشور ما متداول است در آن كشورها وجود ندارد یا بسیار كم است.
كارشناس كارآفرینی كشورمان تصریح كرد: چینیها مردم خود را وادار میكنند تا كار كنند اما به خاطر وجوه بشر دوستانه و بین المللی به دیگر كشورها مثل مردمان كشورهای آفریقایی كمك میكنند.
او با تاكید بر اینكه كارآفرینی یعنی متعهد كردن برای پذیرش مسئولیت گفت: كارآفرین، متعهد میشود مسئولیت چیزی را بپذیرد. كارآفرین باید بتواند مخاطرات فعالیت اقتصادی را ساماندهی مدیریت كرده و ارزش را از طریق تشكیل مجموعه ای از منابع ایجاد و در نهایت از آن بهرهگیری كند.
وی در پاسخ به اظهارات مهدیه شاهمرادی كارشناس مجری برنامه «گفتاورد» مبنی بر اینكه بسیاری از جوانان ما احساس میكنند باید مهارت فعلی خود را رها كرده و وارد فعالیتهای استارتاپی و مراكز رشد شوند تا پس از دو سال كارآفرینی ثروتمند شوند گفت: كارآفرین لزوما به دنبال ثروت نیست بلكه مخاطرات را میپذیرد. بر اساس تئوری چهاربخشی مغز انسان؛ بخشی از شغلهای ما به صورت ذاتی متاثر از كاركردهای ارثی و بخشی دیگر اكتسابی است.
ودیعی گفت: بر اساس این تئوری؛ یك چهارم مغز ما به كارآفرینی تعلق دارد. كارآفرینان باید ریسكپذیر، برونگرا، علاقمند به ریاست و كارفرمایی؛ تمایل به كسب ثروت و درآمدی كه خیلی هم دوست ندارند برای خودشان باشد و انعطاف پذیرباشند. آنها مسئولیت تبدیل ایده و فكرهای خام به كالای ساخته شده را میپذیرند تا حداكثر سود را از ساخت این كالا به دست آورند.
وی در پاسخ به اینكه مدارس چقدر دانشآموزان را به سمت كارآفرینی هدایت میكنند؟ گفت: همانطور كه گفته شد بخشی از استعداد كارآفرین به صورت ذاتی و بخشی دیگر به صورت اكتسابی است.اما ما قابلیت داریم در مدارس و مهدكودكها فرهنگ و روحیه كارآفرینی را ایجاد كنیم تا توان فرد برای ایجاد اشتغال صد برابر شود. باید توانمندیهای افراد در حوزه كارآفرینی شناسایی شود تا در نخبهپروری آنها را رشد دهیم.
كارشناس كارآفرینی كشورمان متذكر شد: در مدارس درس كارآفرینی داریم و در دانشگاهها برای اكثریت رشته ها اصول و مبانی كارآفرینی لحاظ شده اما كافی نیست. در كشور ما سرعت رشد روحیه كارآفرینی و ایجاد فرهنگ كارآفرینی بسیار كند است و كارآفرینی برای دستگاه های متولی مثل وزارت كار و سازمان آموزش فنی و حرفه ای در اولویت نیست و آنها جدیت كافی در تحقق اهداف این مسیر را ندارند. كارآفرینی بسیار پر زحمت و نیازمند برنامهریزی دقیق است.
وی با تاكید بر اینكه در حوزه كارآفرینی برای بخش خصوصی ارزشی قائل نیستیم گفت: بسیاری از این موسسات به صورت مردمی(NGO) هستند و سودی برای آنها وجود ندارد بلكه صرفا در راستای مسئولیتهای اجتماعی از كارآفرینی حمایت میكنند. دولت از این موسسات حمایت نمیكند . به وزارت آموزش و پروش و كار و دستگاههای متولی توصیه میشود چشم انداز درستی برای توسعه فرهنگ و روحیه كارآفرینی در جامعه ترسیم نمایند.
ودیعی در پاسخ به اینكه با توجه به شرایط اقتصادی تورمی كشورمان؛ كارآفرینان شرایط كاری مناسبی خواهد داشت؟ گفت: در كشورهایی مثل ایران كه اقتصاد نابسامان دارند؛ كارآفرینان بهتر كار میكنند چون به دنبال كالاهای جدید و كارهایی با خطرپذیری بالا هستند. آنها میتوانند از فرصتهایی كه در این شرایط به وجود میآید به نفع خود و جامعه حداكثر بهره را ببرند. دولت باید از كارآفرینان حمایت كند تا آنها توانمندتر شوند.
او مفهوم كارآفرینی صرفا به ایجاد شغل محدود نمیشود گفت: یكی از بروندادهای كارآفرینی؛ ایجاد شغل است. كارآفرینی به صورت فردی و سازمانی وجود دارد. در كشورهایی مثل رومانی، هلند،لهستان، رومانی و بلغارستان؛ كارآفرین در مدارس با موضوعات ایجاد انگیزه، تغییر نگرش و رفتارهای كارآفرینی به دانشآموزان آموزش داده میشود.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
كانال رادیو تهران را در پیام رسان بله به نشانی tehraan360@ جستجو كنید.
علاقهمندان میتوانند برنامههای رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.