حمید شاهنگیان آهنگساز و محمدعلی گلریز، خواننده سرودهای انقلابی در مقام دو كارشناس موسیقی انقلابی در گفتگو با برنامه گفتاورد به آسیب شناسی رابطه دوجانبه موسیقی و انقلاب اسلامی پرداختند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، حمید شاهنگیان آهنگساز تاثیرگذار حوزه موسیقی انقلاب اسلامی درباره رابطه موسیقی و انقلاب به برنامه گفتاورد گفت: تنها هنری كه موثرتر از مابقی هنرها و به طور مستقیم و قابل لمس بر جریان انقلاب تاثیرگذاشت موسیقی بود. حرف های مردم به یك سرود تبدیل شد و بر سر زبان ها ماند. 17 شهریور روز ننگ تو، روز افتخار ما از جمله این سرودها بود.
موسیقی نقش موثری در گرم شدن محافل انقلابی داشت
به گفته او ، موسیقی بود كه 17 شهریور را از سایر حوادث جدا كرد. گرچه تاثیرموسیقی در انقلاب را نمی توان شمرده و با اعداد و ارقام میزان آن را نشان داد ولی حركتی ایجاد كرد . مردم با استفاده از موسیقی ، شعارها را سرزبان می انداختند و موسیقی نقش موثری در زنجیره ای شدن و گرم شدن محافل انقلابی داشت.
شاهنگیان درباره رابطه تولید سرود و باورهای مردم گفت: شعارهای مردم در خیابان ها را فعالان موسیقی می ساختند و از شعر و موسیقی استفاده می كردند. این مبنای فكری برای آهنگسازها می شد كه البته اغلب اینها در هیات های عزاداری كربلایی ریشه داشت. از پیروزی انقلاب به بعد هم افراد جدیدی بودند كه به ما پیوستند از جمله احمد علی راغب كه اوائل انقلاب به این باور رسید و تمام توان دانش و استعدادش را در موسیقی انقلاب قرار دارد. اما متاسفانه مردم اغلب ترانه سراها و یا آهنگسازها را نمی شناسند بلكه یك اثر موسیقیایی را بیشتر به اسم خواننده و بخشی از ترانه به یاد می آورند.
او در رابطه با تقسیم بندی اصحاب موسیقی در نگاه و واكنش به انقلاب به عنوان یك اتفاق اجتماعی گفت: متاسفانه امكان درك مكنونات افراد وجود ندارد اما آنچه مسلم است . انقلاب جامعه از موسیقی استقبال كرد. آن زمان ما به تولیدات مطلوب و مناسب انقلاب نیاز داشتیم ولی موسیقیدان ها اقبال نشان نمی دادند. برخی همراه انقلاب نبودند و به تدریج پیوستند. برخی هم كارهای درخشانی داشتند ولی به تدریج از انقلاب جدا شدند و اینها گروهی هستند كه انتظاراتشان از انقلاب برآورده نشد و كم كم دلزده شدند كه الزاما این دلزدگی هم در حوزه موسیقی نبوده و به عنوان شهروند خواست هایی داشتند كه برآورده نشد.
ملودی سرودهای انقلابی را از تظاهرات الهام می گرفتیم
مهمان دیگر این برنامه محمدعلی گلریز، خواننده سرودهای انقلابی در تعریفی كه برای هنر ارائه داد آن را وسیله ای برای انتقال مفهوم به مخاطب است دانست و گفت: موسیقی یكی از تاثیر گذارترین هنرهاست .پیشینه این هنر را به زمان ساسانیان مربوط می شود.
او احمدعلی راغب را از بنیانگذاران موسیقی انقلابی معرفی كرد و افزود: در زمان انقلاب شاعران و ترانه سرایان با حضور در جمع های انقلابی می دیدند كه مردم چه می گویند و اشعار انقلاب و ملودی ها را از حضور در میان مردم الهام می گرفتند.
به اذعان او ریتم موسیقی در پیروزی انقلاب بخش موثری در ایجاد شور و خروش انقلابی بود.
گلریز با بیان اینكه موسیقی در گذشته در قالب تعزیه، مرثیه و نوحه خوانی عرضه می شده است، گفت: بعد از انقلاب اتفاق بزرگی برای موسیقی افتاد. كارشناسان مذهبی پیش از انقلاب موسیقی را حرام می دانستنند اما پس از انقلاب و زمان شهادت مرتضی مطهری نقش بسزای این هنر را دیدیم.
او به ذكر خاطره ای از دیدار با امام به عنوان كارگزارن موسیقی پرداخت و گفت: امام ما را تشویق و ترغیب كردند. حاج احمد آقا ما رو معرفی و وظایف تك تك را به عنوان آهنگساز، تنظیم كننده، خواننده ، شاعر و .. معرفی كردند و امام هم به قول معروف ما را تحویل گرفتند. یعنی ایشان به موسیقی توجه داشتند و این باعث شد افرادی كه به موسیقی خوش بین نبودند این مساله را پذیرفتند.
گلریز تصریح كرد: تحول در موسیقی ایران را باید به فال نیك گرفت اما در سال های اخیر در رابطه با موسیقی به ما جفا شده است. این همه اشعار فاخر و موسیقدان های خوب داریم ولی موسیقی ما به ابتذال كشیده شده است. همانطور كه مقام معظم رهبری از صدا و سیما برای پخش برخی از موسیقی ها در این مجموعه گله كردند.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه های اجتماعی با شناسه Tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.