در حالی كه بحران پاندمی كرونا برخی از كسب و كارها مانند حوزه بهداشت و برنامه نویسی را تا یك درصد رونق بخشید اما بیشترین آسیب را كسب و كارهای خُرد دیدند تا جایی كه كسب و كارهای با پیشینه كمتر از دوسال به طوركلی متوقف شدند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، سید مازیار علوی دانش آموخته كارآفرینی با گرایش توسعه ، عضو انجمن نوآوری و كارآفرینی و دبیر فراكسیون كارآفرینان مجلس شورای اسلامی درگفتگو با برنامه گفتاورد درباره تاثیركرونا بر فضای كسب و كار و رابطه كرونا و بازارهای كسب و كار گفت: این ارتباط در حدی است كه كرونا در ابتدا از یك بازاچه كسب و كار در چین آغاز شد و ورودش به ایران هم به روایت غالب از طریق یك تاجر بود.
علوی افزود: سرعت نشر و خطر این ویروس برای سلامتی انسان در زمره پاندمی ها تقسیم بندی شد و باعث بوجود آمدن تفاوت هایی در شیوه زندگی انسانها در سراسر جهان گردید.
به گفته او اختراع ماشین بخار نیز پارادایم جدیدی را در جهان ایجاد كرد و همه چیز عوض شد.شبكه های اجتماعی و كامپیوتر نیز تاثیرات این چنینی در زندگی انسانها داشت.
او بر تاثیرات منفی كرونا بر كشاورزی و صنعت تاكید كرد و گفت: این ویروس فعالیت های اقتصادی را كند و در بخش هایی متوقف كرد؛ الگوهای مصرف متداول مصرف كنندگان و مشتریان را هم عوض كرد.
به گفته او بر اساس یافته های نظرسنجی ها شهروندان پس از كرونا سیاست ذخیره سازی نقدینگی را بالا بردند و تمركز بر خوراك و كالاهای بهداشتی و سلامتی را محور قرار دادند و فعالیت های لوكس مانند سینما ، گردش و ... را كنار گذاشته شد.
او همچنین درباره اثر ویروس كووید 19 بر بازارهای مالی و بورس، بازرگانی مسكن گفت: این بیماری علاوه بر اقتصاد كرونا بر فرهنگ و هنر و بازارهای مجازی نیز تاثیرات غیر قابل انكاری داشته است؛ در فاز نخست همه این حوزه ها در شوك بودند. ولی از اردیبهشت كسب و كارها سیاستهایی اتخاذ كردند و با تاثیرات منفی آن مقابله كردند.
او افزود: در این فاز یك درصد از كسب و كارها رونق گرفتند. در این بازه زمانی كسب و كارهای زیر دوسال تعطیل شدند، در عین حال كسب و كارهای بین 2 تا 5 سال تاب آوری بیشتری داشتند و كسب و كارهای كه بین سال های 97 و 98 راه اندازی شدند ابتدا به دلیل تحریم ها و بعد از كرونا آسیب دیدند و به طور كلی جمع شدند.
او بر ضرورت وجود نظام حمایتی دولتی برای سرپا نگهداشتن كسب و كارهای نوپا در شرایط های بحرانی نظیر شرایط كرونایی گفت: بر اساس آمار، كسب و كارهایی كه پایه فروش تلفنی و یا اینترنتی داشتند كمتر آسیب دیدند ولی سنتی ها آسیب جدی دیدند. بر اساس آمار در سه ماهه نخست 35 درصد كسب و كارها به طور كامل متوقف شدند. 40 درصد با ظرفیت نیمه و 25 درصد هم با تمام ظرفیت به فعالیت ادامه دادند.
او با بیان اینكه به طور متوسط هر یك نفر نیروی كار یك خانواده 4 نفره را اداره می كند، گفت: در این دوران تعدیل نیرو در بخش خصوصی جدی بود و بر اساس آمار ارائه شده هر واحد صنفی خصوصی دستكم یك نفر را تعدیل كرده است. بنابراین دستكم سه میلیون نفر در دوران كرونا شغل خود را ازدست داده اند.
این كارآفرین كرونا را نه تنها یك ویروس كه یك پدیده اجتماعی اقتصادی دانست و افزود: درباره تخریب های كرونا باید گفت كه ضربه نخست آن در مسائل روانی و فرضیه زندكی كردن با پاندمی است.
به گفته او دولت باید با پرداخت وام به كسب و كارها با بازپرداخت پلكانی ده ساله با سود كم از تاثیرات مخرب این بیماری بكاهد.
او افزود: بسیاری از كشورها از استراتژی اتخاذ مستمری برای واحدهای تولیدی برای جلوگیری از فروپاشی كسب و كارها استفاده كردند.
علوی با بیان اینكه كسب و كارهای پیشرو در بسترسازی برای فروش آنلاین مانند سایت آمازون به سوددهی در دوران كرونا هم رسیدند، گفت: در این دوران سیاست تخفیف و تقسیط از سوی برخی كسب و كارها معطوف به جذب مشتریان بوده است.
به گفته این كارآفرین برخی از كسب وكارها تنها برای حفظ خط تولید و نیروها با هدف فعالیت بدون سود برای یكسال برنامه ریزی كرده اند.
او تصریح كرد: در بعضی موقعیت ها حفظ كسب و كار و جلوگیری از فروپاشی سود است.
او تلاش برای كاهش هزینه ها در كسب و كارها را یكی دیگر از استراتژی های در دوران كرونا دانست و گفت: در این مساله همپوشانی با برخی حرفه های هم رشته ، اتخاذ سیاست های كسب و كارهای موفق تمركز بر مزیت هایی كه دارند، تغییردر مدل كسب و كار و تغییر در سازمان فروش از جمله اینهاست.
علوی تصریح كرد: بر اساس آمار اقتصاد ایران بر اثر كرونا ٩ درصد كوچك شده است. این در حالیست كه برخی از كسب وكارها مانند برخی از دانش بنیان های حوزه برنامه نویسی و بهداشت كمتر از یك درصد رشد كرده اند و بیشترین ضرر و زیان برای كسب و كارهای خُرد بوده است.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه های اجتماعی با شناسه Tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.