سیاستگذاران و مدیران اجرایی در حوزه آموزش و پرورش معتقدند كرونا خلاء های عدالت آموزشی در كشور را نمایان و كاری كرد كه به ویژه در محور آموزش آنلاین و حضور دانش آموزان در فضای مجازی پیشرفتی كه نیاز به 10 سال زمان داشت در یك سال انجام شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، سیدمقداد حسینی معاون كارگروه شورای تحول نظام آموزشی در شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بررسی مسائل آموزشی كرونا و پسا كرونا در شورای تخصصی گفت: مساله عدم دسترسی برخی از دانش آموزان به امكانات فضای مجازی مساله ای تاریك و واقعی است. این مساله تلنگری است كه اگر امكانش وجود داشته باشد باید آن را حل كرده و عدالت آموزشی را محقق كنیم.
حسینی با بیان اینكه كرونا در حوزه آموزش فرصتی بود كه بتوان ساختار مناسب آموزش را برای همه فراهم كرد، گفت: البته این مساله مربوط به حوزه اجراست و و تنها مربوط به وزارت آموزش و پرورش نیست.
او با بیان اینكه پس از كرونا هم می توان از فضای آموزش آنلاین در قالب فضای مكمل آموزشی بهره برد، گفت: این شیوه به كاهش هزینه های آموزش و پرورش هم كمك می كند. با این حال انتخاب این شیوه به عنوان شیوه غالب برای آموزش و پرورش خطای استراتژیك است و علت آن نیز عدم گفتگوی رو در رو و تحقق نیافتن امر پرورش در كنار آموزش است.
او در این زمینه به تجربه زیسته خود به عنوان پدر سه داشن آموز اشاره كرد.
معاون كارگروه شورای تحول نظام آموزشی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به سند تحول آموزش و پرورش اشاره كرد و گفت: در این سند یكی از اركان آموزش خانواده است ولی نباید خانواده مركز ثقل آموزش باشد اگر این اتفاق بیفتد افرادی را در جامعه خواهیم داشت كه در بسیاری از ساحت ها رشد نكرده اند.
او همچنین به همكاری شركت های تامین كننده زیرساخت دوره های مجازی و كلاس های آنلاین در آموزش و پرورش اشاره و خاطرنشان كرد: تصمیم گیری درباره میزان مشاركت این شركت ها و خدماتی كه ارائه می دهند در حوزه اجرا است و در حیطه اختیارات شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار نمی گیرد ولی در شورا بحثهایی مطرح شده و سازوكارهایی برای همكاری بیشتر و اینكه بخش خصوصی بتواند باری از دوش آموزش و پرورش بردارد پیشنهاد شده است.
حسینی در ادامه تصریح كرد: می توان با قاطعیت گفت كه اگر كرونا نبود این حجم از موفقیت در فضای مجازی رد آموزش و پرورش وجود نداشت و شاید تا 10 سال آینده هم به این نقطه نمی رسیدیم.
آموزش آنلاین هزینه های آموزشی را كاهش داده است
مهمان دیگر گفتارود مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینكه تحقق عدالت آموزش در دوران كرونا را یكی از مهمترین دغدغه های همه برنامه ریزان آموزش و پرورش در كشور است، افزود: از جمله برنامه هایی كه برای تحقق این امر اجرا شد، ارائه برنامه هایی در شبكه آموزش صدا و سیما بود. در شبكه آموزش دبیران درجه یك تهران به دانش آموزان درس می دهند و در حقیقت این دبیران در شبكه آموزش درس هایی كه در بهترین مدارس ارائه می كردند را برای همه دانش آموزان ارائه می كنند.
به گفته او دسترسی دانش آموزان از دور افتاده ترین نقاط كه امكان دارد به اینترنت و شاد دسترسی نداشته باشند به شبكه آموزش سیما و به تبع آن بهترین اساتید در دروس مختلف امكانی برای تحقق عدالت اجتماعی است.
او در ادامه با بیان اینكه اینترنت شاد رایگان است و هزینه ای را به دانش آموزان تحمیل نمی كند، افزود: در این زمینه اپراتورهای همراه اول و ایرانسل همكاری های خوبی را با آموزش و پرورش انجام دادند.
تحریم ها؛ سدی در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
در ادامه این برنامه غفاری با حضور تلفنی در این بحث از عدم تمایل اولیاء تا سال گذشته برای حضور دانش آموزان در فضای مجازی گفت: با آمدن كرونا دانش آموزان ناخواسته به فضای مجازی سوق داده شدند كه باید آسیب شناسی لازم هم در این حوزه انجام شود .
او با بیان اینكه زیربنای برنامه شاد بسیار مطلوب است، گفت: اگر اولیا و دانش آموزان بتوانند در دوران پساكرونا نیز از این امكانات استفاده كنند بسیارخوب است؛ هزینه های ترافیكی و نقل و انتقالات دانش آموزان و همینطور هزینه های نگهداری ساختار فیزیكی مدارس نیز كاهش می یابد.
او همچنین به لزوم فراهم سازی زیرساخت های برای شهروندان در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: متاسفانه تحریم ها این موضوع را عقب انداخته است در غیر این صورت باید در فضای مجازی آشنایی و پیشرفت بیشتری داشتیم.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه های اجتماعی با شناسه Tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.