استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینكه عصاره نعج البلاغه ، عدالت است گفت: همین ویژگی نهج البلاغه توانسته كاری كند كه بدون اقرار افرادی كه به ادیان الهی اعتقادی ندارند هم عشق به امیرالمومنین داشته باشند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، حجت الاسلام رجبی استاد حوزه و دانشگاه در برنامه گفتاورد كه با موضوع عدالت بر روی آنتن رفت، گفت: از بهترین ترجمه های نهج البلاغه به فارسی با محوریت ادبی-عاشقانه می توان به ترجمه جواد فاضل استاد ادبیات دانشگاه تهران اشاره كرد. همچنین ترجمه بدون حاشیه و لب مطلب اثر اسدالله مبشری یكی از مناسب ترین هاست كه من هم در دانشگاه بر اساس آن تدریس می كنم. علاوه بر این دو ، ترجمه تفسیرگونه اما كوتاه استاد مرحوم محمد دشتی و ترجمه مفصل چند جلدی آیت الله مكارم شیرازی نیز از ترجمه های مناسب است. نخستین مترجم خوب نهج البلاغه فیض الاسلام اصفهانی است كه شهرت كافی دارد.
رجبی عصاره نهج البلاغه را عدالت دانست و گفت: همین ویژگی نهج البلاغه توانسته كاری كند كه بدون اقرار افرادی كه به ادیان الهی اعتقادی ندارند هم عشق به امیرالمومنین داشته باشند.
او با اشاره به مواجه امام علی(ع) با سفره اشرافی و نبود حضور عمومی مردم گفت: امام درباره همین مساله در نامه ای به استاندار این شهر می نویسد و شیوه زندگی خود را با دو قرص نان و دو جامه و ... روایت می كند. در انتهای نامه خطاب به عثمان حنیف تاكید می كند كه شما نمیتوانید همانند من زندگی كنید ولی این به این معنا نیست كه نتوانید به من نزدیك شوید!
به گفته او امیرالمومنین(ع) در این نامه می گوید كه من را با تقوا و پاكدامنی، وجدان كاری و تلاش فراوان یاری كنید؛ هر فردی در كار خود جد و جهد نشان دهد و كم نگذارد . او در این نامه به ضرورت عفت و پاكدامنی استانداران خود تأكید می كند در حالی كه پاكدامنی تنها در موارد جنسی نیست و ابعاد مختلف دارد عفت دامن، عفت مالی و چشم پوشی از دنیا از مظاهر پاكدامنی است.
رجبی مهمترین مفهوم جامعه ساز مندرج در نهج البلاغه و اندیشه حضرت علی را عدالت عنوان كرد و افزود: اگر مفاهیم نهج البلاغه را به سه ضلع تقسیم كنیم تقوا و عدالت دو ضلع آنند؛ به طوری كه عدالت ظهور و بروز تقوا در صحنه اجتماعی است. اما سومین ضلع آن طبقات پایین جامعه و شهروندان عام و نه خواص است!
او در ادامه به تفاوت مفاهیم ناس و عام در جامعه شناسی اسلامی اشاره كرد و گفت: عام شامل عمومیت مردم بدون تشخص است؛ در حالی كه به گفته امیرالمومنین(ع) توده مردم كم توقع ترین و زود راضی شو ترین اقشار هستند و روز مشكلات هم یاریگر والی ها هستند.
این استاد حوزه و دانشگاه نارضایتی امیرالمومنین را مربوط به سه حوزه دانست و افزود: نخستین حوزه نارضایتی اشرافیت مسئولین است؛ این افراد گرفتار شیطان نفس و شیطان بیرونی هستند.
دومین نارضایتی ویژه خواری و سومین مورد نیز تنبلی خواص بود.
او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امیرالمومنین(ع) نشانه های یاران قائم خود را این دانست كه آنها هیچ مركب، لباس و خوراكی خاصی ندارند.
او افزود: امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه تاكید دارد كه ثروت انباشته شده ای را ندیدم مگر اینكه در كنارش حقی زائل نشده باشد. امام علی عدالت را قرار دادن هر چیز و هركس در جایگاه خودش دانست.
او در ادامه شایسته سالاری را از مصدادیق عدالت دانست و گفت: ترجمه مولوی از عدالت نیز از زبان امیرالمومنین این است؛ عدل چه بشود وضع شی در موضعش / ظلم چه بشود وضع درناموضعش.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه های اجتماعی با شناسه Tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.