گفتاورد پنجشنبه و جمعه از ساعت 14:00 به مدت 45 دقیقه

هر ادبیات كوچكی ادبیات كودك و نوجوان نیست/ خانواده ها به ادبیات ناب كودك آشنایی ندارند

به اعتقاد محمد دهریزی نویسنده و پژوهشگر ادبیات كودك و نوجوان كشورمان، هنوز خانواده ها به ادبیات ناب كودك آشنایی ندارند و تنها ادبیات بازاری را می شناسند.

1400/04/26
|
11:05
|

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، محمد دهریزی نویسنده و پژوهشگر ادبیات كودك و نوجوان با حضور در برنامه گفتاورد رادیو تهران درباره وضعیت ادبیات كودك و نوجوان در ایران گفت: به طور كلی توجه به نسل كودك و نوجوان به قدری مهم است كه در مثل‌های مشهور آمده است كه اگر می‌خواهید آینده یك كشور را تخمین بزنید و پیش بینی كنید باید خردسالان و كودكان را تحلیل كنید.

دهریزی با اذعان به روند صعودی كیفیت ادبیات كودك و نوجوان در كشور گفت: این روند از دوره مشروطه آغاز شده است ؛ در آن دوره برای اولین بار توجه به ادبیات كودك در ایران داشتیم، در سال های اخیر نیز جلوه هایی از ادبیات كودك و نوجوان از ایران جهانی شده است و در جشنواره های جهانی مطرح شدیم.
او افزود: در دهه 30 سیر ترجمه آثار این گروه سنی به رشد ادبیات كودك و نوجوان كمك كرده است و در همین راستا امروز با ادبیات ناب كودكان مواجهیم.

این پژوهشگر حوزه ادبیات كودك و نوجوان خاطرنشان كرد: اولین مساله ای كه جامعه ایرانی با آن روبرو است نبود ادبیات كودك و نوجوان در اولویت بندی خانواده ها و آموزش و پرورش است. به طوری كه هنوز خانواده ها به ادبیات ناب كودك آشنایی ندارند و تنها ادبیات بازاری را می شناسند.

دهریزی در توضیح ادبیات ناب گفت: ادبیات ساختارمند، ناب نامیده می شود. در این ادبیات نویسنده و محتوا هر دو ویژه كودك هستند. این در حالی است كه متاسفانه در برخی اوقات هر ادبیات نازل و كوچكی را ادبیات كودك می نامند.
او افزود: نویسندگان ناب نویس و نشرهای حرفه ای حوزه كودكان مشخص هستند باید برای یافتن ادبیات كودك سراغ اینها رفت؛ اینها ادبیات نازل را منتشر نمی‌كنند بنابراین در گام نخست خانواده ها و آموزش و پرورش باید باید ضرورت توجه به ادبیات كودك را بشناسند و تاثیر آن در آینده فرزندان شان را درك كنند.

این نویسنده ادامه داد: آموزش پرورهای پیشرو اولویت شان بر ادبیات است و علت آن هم آگاهی آنها از نقش ادبیات بر رشد مغز كودك و خردسال است.
او افزود: اصلی ترین كاركرد ادبیات برای كودك لذت بردن است ؛ بازی و ادبیات از بدو تولد كودكان را سرشار از لذت می كند.

این نویسنده دومین كاركرد ادبیات را پرورش تخیل و تصور كودكان معرفی كرد و گفت: شاید برخی تصور كنند كه ادبیات بدون كاربرد است ولی مواجهه با مسائل در فرآیند زندگی، نیاز به تخیلات و تصورات دارد و زمان پرورش این مهارت كودكی و با ادبیات و شعر و داستان است.

او بر نقش مهم خانواده ها در نهادینه شدن ادبیات در كودكان تاكید و خاطرنشان كرد: بهتر است خانواده ها برای كودكان از تولد تا دو سالگی روزنامه را بلند بلند بخوانند حتی زمانی كه كودك خواب است واژه ها را جذب می‌كند چون ذهنش بیدار است این واژه ها ذخیره می‌شود و هنگام ورود به مدرسه واژه های كه لانه گزینی شده است مجدد احیا می شوند و كودك با یادآوری آن تنها نوشتن آن را یاد می گیرد.

او موضوع دوم در ادبیات كودك و نوجوان را شناخت دانست و گفت: آموزش و پرورش‌های پیشرو از 6 سالگی شروع نمی‌شود. ما موظفیم از بدو تولد برای كودكان برنامه داشته باشیم . آموزش و پرورش پیشرو تا 6 سالگی هم برای خردسالان برنامه دارد و شناخت خانواده ها را بالا می‌برد.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه‌های اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.




دسترسی سریع
گفتاورد