ایران یك سال قطعنامه 598 را نپذیرفت و اتفاقا خواست عراق نیز این بود كه به لحاظ سیاسی و جنگی ایران را تحت فشار قرار دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، عباس ملكی معاون وزیر خارجه و دبیر ستاد اجرایی قطعنامه 598 در سال 67 همزمان با سالگرد پذیرش این قطعنامه 26 تیر با حضور در برنامه گفتاورد گفت: این قطعنامه بین سازمان ملل و ایران و درباره آتش بس جنگ ایران و عراق در سال 1368 بود.
ملكی با بیان اینكه صلح قاعده است و جنگ استثناست، گفت: برخی چیزها قاعده است و استثنائاتی بر آن افزوده می شود ولی برای فردی مثل صدام و رژیم اسراییل بحران یك قاعده است وقتی بحران نباشد آنها دچار مشكل می شوند.
او هدف ایران در ابتدای انقلاب را نفی استبداد و سلطه خارجی در محیطی آرام دانست و گفت: حرف ایران این بود ولی بزرگترین و طولانیترین جنگ قرن بیستم در كنار جنگ های بزرگی مثل جهانی اول و دوم كه در این قرن بود نصیب ایران شود آنهم جنگی كه به ما تحمیل شد.
این كارشناس روابط بین الملل با بیان اینكه از ابتدای جنگ هم موضع ایران اتمام جنگ بود گفت: ولی عراق در روزهای اول اراضی وسیعی معادل یك پنجم خاك ایران را اشغال كرده بود آنهم مرزهایی كه نقاط استراتژیك بود. این نقاط همچنین در محل های ژئوپلتیك بودند كه تسلط ما بر خلیج فارس و به تبع آن نفت و گاز و نیروی انسانی ایران آنجا بود و متاسفانه در روزهای اول به راحتی اشغال شد چون اصلا ایران تصور چنین جنگی را نمیكرد تا اینكه ایران خود را بازیافت و از سال دوم مقاومت را آغاز كرد.
او با اشاره به سابقه منفی حمله به سفارت و گروگانگیری دیپلماتهای امریكایی در ذهنیت شورای امنیت به ایران تصریح كرد: همین مسائل باعث شد شورای امنیت حمله عراق به ایران را مبنی بر رد قطعنامه نداند چون ایران هم قطعنامه هایی را رد و به سفارت آمریكا حمله كرده بود.
ملكی با اشاره به صدور 11 قطعنامه در بازه زمانی جنگ گفت: در این فاصله قطعنامه های شورای امنیت از 479 تا 598 صادر و در هیچ كدام از آنها اشاره ای به اینكه مقصر چه كسی است و جنگ را چه كسی شروع كرده است و چه كسی نقض صلح كرده است نشده است. این در حالی است كه اگر این موارد ذكر می شد به فصل 7 منشور ملل متحد ارجاع داده می شد و چون موارد آن ضمانت اجرایی دارد و متجاوز شناخته و تحریم و تهدید نظامی شامل آنها می شد .
او با بیان اینكه عراق به طور گسترده به مناطق مرزی ایران- 600 كیلومتری غرب - حمله و اراضی را اشغال كرد، گفت: در قطعنامه 598 هم از دبیركل خواسته شد كه برای امنیت خلیج فارس ضمانت اجرایی بدهد. این قطعنامه دارای المان هایی بودكه تا اندازه ای نگرانی ایران را رفع می كرد.
او همچنین برخی اظهارات مبنی بر اینكه ایران نباید قطعنامه را می پذیرفت را غیر منطقی خواند.
او درباره تحمیل قطعنامه و اكراه ایران برای پذیرفتن آن گفت: بخشی از آن به مسائل وقت بین تهران و سازمان ملل متحد بر میگردد چرا كه ما با شورای امنیت و ملل متحد در شرایط قهر بودیم تا آنجایی كه دكتر رجایی خراسانی كه سفیر ایران بود در تلكسی 1987 با اشاره به نفوذ تشكیلات استكباری و نیروهای بزرگ از جمله آمریكا در این نهادها پیشنهاد به خروج ایران از این دو داده بود كه خوشبختانه با تدبیر دكتر ولایتی این خطر از سر ایران گذشت.
او با اشاره به دوره ای كه دبیركل سازمان ملل متحد در قضیه سفارت آمریكا دخیل نبود و ذهنیت منفی به ایران نداشت اشاره كرد و گفت: در آن زمان او با هر دو طرف ایران و عراق صحبت میكرد و معاونان او هم افراد مثبتی بودند و به تهران هم سفر كردند و در این تحقیقات متوجه وجود عنصری از عدالت در حرف های ایران شدند چرا وقتی عراق حمله كرد هیچ كس عراق را محكوم نكرد ولی درست زمان حمله عراق به كویت همه كشورها این حركت عراق را محكوم كردند.
او قطعنامه 598 را محصول اعتماد متقابل شورای امنیت و ایران دانست و گفت: ایران یك سال آن را نپذیرفت و اتفاقا خواست عراق نیز این بود كه ایران آن را نپذیرد و هم به لحاظ سیاسی و جنگی ایران را تحت فشار قرار دهد.
او درباره نگاه داخل درباره مذاكرات 598 گفت: برخی مخالف این قطعنامه بودند و علت طول كشیدن پذیرش آن نیز هم همین موضوع بود و خوشبختانه پس از پذیرش آن در این باره وزارت خارجه كمتر زیر فشار بود.
او با اشاره به حمله مجدد عراق پس از صدور قطعنامه 598 گفت: همه در برابر حمله دوباره عراق متعجب بودند ولی پس از یك هفته حضور رهبر انقلاب -سید علی خامنه ای- در جبهه همینطور استقبال مردم از رفتن به جبهه و شكست منافقین در قضیه دیپلماتیك هم جهان و به ویژه سازمان ملل و شورای امنیت متوجه شد كه عراق موجود خطرناكی است.
بدین ترتیب رفتار مدنی ایران و حقانیت آن پس از حمله مجدد عراق بعد از پذیرفتن قطعنامه بیش از پیش برای جهان شناخته شد.
او در ادامه بر ضرورت خبر رسانی به نخبگان و شهروندان در جریان امور سیاسی و بین المللی اشاره كرد و گفت: در موقعیت هایی مانند قطعنامه و یا برجام همچنین باید
برای همگرایی نخبگان برنامه ریزی شود آنها باید توجیه شوند ، همچنین فناوری های جدید باید برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی حضور پیدا كنند .
ملكی افزود: برای ثبت و ضبط مذاكرات باید چند نفر اختصاصی باشند تا تمامی مراحل ثبت شود همچنین برای تربیت و آموزش مذاكرات جدید برای كمك به وزارت امورخارجه اقداماتی انجام شود.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.