گفتاورد پنجشنبه و جمعه از ساعت 14:00 به مدت 45 دقیقه

روز عرفه، ممتازترین روز سال است

عضو هیات علمی دانشكده علوم و معارف قرآنی درباره مضامین دعای عرفه گفت: برانگخیتن عشق و محبت در دعای عرفه موج می‌زند.

1400/04/29
|
23:04
|

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، حمید حسن زاده عضو هیات علمی دانشكده علوم و معارف ادعیه ماثور را گوهر ارزشمندی دانست كه معارف توحیدی و وحدت وجودی به معنای درست عرفانی را در بر دارد. به گفته او این ادعیه مضامین اخلاقی را هم شامل می شود.

او درباره اهمیت دعا در مقایسه با روایات معصومین گفت: هردو میراث معصوم هستند ولی مخاطب در روایت یك انسان با ظرفیت ذهنی محدود است اما در دعا این محدودیت وجود ندارد چون مخاطب دعا خداوند متعال است.

او درباره دعاهای ماثور گفت: معصومین این ادعیه را با سوز و گداز و با حال معنوی می‌خوانند درك این دعاها برای برخی از بزرگان هم حتی میسر نیست ولی هر كس به اندازه فهم خود برداشت می‌كند.

او با بیان اینكه دعا قرآن صاعد است، گفت: افرادی كه عنایت لازم را به دعا ندارند علتش این است كه طهارت لازم را برای دعا نداشتند و اثرات دعا را انكار كردند و حتی محل انتساب برخی از ادعیه به معصومین را انكار كردند.

او همچنین دعا را مغز عبادت دانست و گفت: از آنجایی كه فلسفه خلقت انسان عبادت است و بر اساس روایت دعا نیز مغز عبادت است می توان به میزان اهمیت دعا پی برد.

او وجه تسمیه روز عرفه كه روز شناخت خداوند است را شناخت دانست و گفت: روز عرفه به همه روزهای سال ممتاز است مثل شب قدر كه به همه شبهای سال برتری دارد بنابراین می‌توان نتیجه گرفت كه نقش دعا چقدر مهم است.

او همچنین حقیقت عبادت را معرفت خواند و گفت: از همین جا ارتباط بین معرفت و دعا هم شناخته می شود ؛ زمانی كه خداوند به عظمت شناخته می شود كرنش و عبادت است و در واقع آن روی سكه شناخت عبادت است.

این استاد دانشگاه حقیقت عبادت را معرفت توصیف كرد و گفت: برخی برای دعا اثر تخطیری قائل هستند چون معنای دعا را نفهمیده اند دعا در مقابل فعالیت نیست بلكه برای اثربخشی فعالیت ما است. دعا به معنای خواستن است وقتی عمیقا چیزی را بخواهیم نمی شود كه اقدامی برای آن انجام نشود .

او افزود: بخش مهم دعا حمد و ثنای خداوند است بخش ابتدایی و اصلی ادعیه ماثور حمد الهی است و این مقتضای عبد است. عبادت یعنی خدابینی نه خودبینی و چون دعا مغز عبادت است اگر تنها طلب شود با اصل دعا مغایرت دارد.

او درباره مضامین دعای عرفه گفت: برانگخیتن عشق و محبت در دعای عرفه موج می زند بهترین نوع عبادت ، عبادت عاشقانه است. گروهی خداوند را به خاطر ترس از عقوبت و عده ای به خاطر میل به بهشت است هر دو گروه مذمت می شوند ولی گروه سوم خداوند را به خاطر عشق به او عبادت می كنند كه خلوص دارند.

حسن زاده افزود: اصل دعا خواندن خدا است و دعای این چنین اجابت می شود. بدین ترتیب به قرب خداوند و به همه طلب هایت رسیده ای.
او درباره بخش دوم دعای عرفه نیز گفت: در این بخش از دعا حوائج معنوی با ذكر نعمت و استغفار كه در دعای عرفه فراوان است درخواست می شود. استغفار از جامع ترین دعاها است. در عرفه از خداوند می خواهیم كه گناهان مانع از استجابت دعا را ببخشد.

او تصریح كرد: بخش پایانی دعای عرفه كه بخشی معتقدند از دعای امام حسین(ع) نیست نیز بر این مطلب تاكید دارد كه وقتی بنده ای ثروتمند است هم فقیر است وای به حال وقتی كه فقیر است. انسان در هر حالی حتی در وسعت رزق در صورت قطع نظر از ارتباط با خدا حقیر و فقیر است و همه كمالات در ارتباط با خداوند است.


دسترسی سریع
گفتاورد