بالابردن جایگاه معلمان با شاخص هایی مانند افزایش حقوق آنها میتواند یكی از اقداماتی باشد كه دولت باید برای تحقق عدالت آموزشی در كشور اجرا كند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، بابك ندرخوانی كارشناس آموزشی با حضور در برنامه گفتاورد درباره عدالت آموزشی در كشور گفت: قبل از مصوب شدن راه اندازی مدارس غیرانتفاعی ، سرانه آموزشی در سراسر كشور به طور مساوی توزیع میشد و تنها تفاوت مدارس در كمك های مردمی بود كه به تغییر در امكانات مدارس در مناطق مختلف منجر میگشت.
ندرخوانی با بیان اینكه متولی ارائه آموزش به تمامی افراد جامعه وزارت آموزش و پرورش است ، افزود: ناعدالتی موجود در نظام آموزشی كشور تنها مربوط به امكانات سخت افزاری نیست بلكه یكسان بودن كتاب درسی برای دانش آموزان سراسر كشور نیز یك ناعدالتی است.
او در توضیح این مطلب افزود: در كلانشهرهایی كه دانش آموزان از كودكی به كلاس زبان میروند و در مقطع راهنمایی با زبان انگلیسی آشنایی كامل دارند با دانش آموزانی كه در مناطق مرزی الفبای زبان انگلیسی را نیز تاكنون نشنیده اند تفاوت دارند و این مسائل نیز شامل عدالت آموزشی میشود.
او با انتقاد از توزیع یكسان امكانات سخت و نرم در تمامی كشور انتقاد كرد و گفت: 12 دصد دانش آموزان كل كشور در مدارس غیرانتفاعی و نمونه تحصیل میكنند و 88 درصد مابقی هم كه در مدارس دولتی هستند حتی در امكانات سخت مثل نیمكت و كلاس و نه تنها در امكانات نرم مثل معلم، مفاهیم آموزشی محرومند.
به گفته او بر اساس آمار ارائه شده 88 درصد رتبه های برتر كنكور ( رتبه های زیر سه هزار) در 12 درصد مدارس(غیر انتفاعی و نمونه) بودند.
او نامتوازن بودن امكانات كشور تا 60 درصد را ناشی از ناكارآمدی دولت های مختلف دانست و مابقی را مربوط به بدنه آموزش و پرورش نداست و آنها را در ارتباط با بحث كلان فرهنگی در كشور دانست.
او علت این بی توجهی به آموزش و پرورش بعد از انقلاب را نگاه مصرفكنندگی به وزارت آموزش و پرورش دانست و افزود: این در حالی است كه همین سیاستگذاران وزارت نفت را تولید كننده میدانند و بالاترین حقوق را هم به این وزارتخانه میدهند. بر این اساس بالای 90 درصد بودجه وزارت آموزش و پرورش برای حقوق معلم ها واریز میشود و اصلا به مراكز استان ها نمی رسد .
او مدل آموزش و پرورش در كشورهای پیشرفته را اینگونه توصیف كرد كه باید ردیف مشخص و جداگانه ای برای حقوق معلم ها و بودجه ای مشخص برای توسعه نظام آموزشی و امكانات نرم و سخت درنظر گرفته شود. این مدل در فنلاند، نروژ و دانمارك پیاده شده است و بیشترین حقوق و درآمد در دنیا برای معلم ها در همین كشورهاست.
به گفته ندرخوانی در كشورهای نامبرده كه از كشورهای پیشرفته در جهان است بودجه آموزش و پرورش با نظام آموزش عالی برابر و یا بیشتر است.
این كارشناس امور آموزشی با انتقاد از نگاه مسلط نبود بودجه برای آموزش و پرورش در ایران گفت: این اعداد برای تحول های اساسی كه ناشی از تغییرات آموزشی در كشور است قابل توجه نیست چون نگاه سرمایهگذاری است و به كاهش هزینه ها در بلندمدت می انجامد. متاسفانه در ایران مساله این است كه نبود بودجه باور شده و توجهی برای افزایش بودجه این وزارتخانه وجود ندارد.
او در تصریح تاثیر این نگاه گفت: در آلمان و دانمارك حقوق معلم ها به میزانی افزایش یافته كه در سال های اخیرتمایل نخبگان به معلم در مقایسه با اساتید دانشگاه ، مهندس ها و پزشك ها بیشتر شده است.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.