گفتاورد پنجشنبه و جمعه از ساعت 14:00 به مدت 45 دقیقه

جبل عاملی: وزارت امور خارجه، خط مقدم صادرات است

خط نخست حمله در حوزه صادرات برای ایران در وزارت امور خارجه است گفت: سازمان توسعه تجارت نیز پشتیان او است. همچنین اتاق های بازرگانی تسهیلگر این امر هستند.

1400/07/29
|
12:09
|

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، محمدحسین جبل عاملی كارشناس ارشد برندینگ بین‌المللی به مناسبت 29 مهر روز ملی صادرات در ایران با حضور در برنامه گفتاورد رادیو تهران یكی از چهار ستون توسعه پایدار را صادرات دانست و گفت: كیفیت تولید ملی، توسعه و اشتغال پایدار و همچنین روابط پایدار بین‌المللی از دیگر ستون های توسعه پایدار محسوب می‌شوند.

جبل عاملی با ذكر تاریخچه صادرات در جهان گفت: بشر از روزی كه توانست حمل و نقل را توسعه دهد كه حدود سه تا دو هزار سال پیش است تجارت نیز از همان موقع آغاز شد. خاستگاه آن نیز ایجاد تنوع بیشتر در كالاهای مصرفی انسان بوده است. به عنوان مثال مسیر تاریخی جاده ابریشم آغاز مسیر تجاری به صورتی ساده بوده است.

او با بیان اینكه تا قبل از انقلاب صنعتی عمده درآمد كشورها از بحث مالیات و تجارت بوده است، گفت: آن زمان بیشتر محصولات تجاری نیز از جنس كشاورزی و پوشاك بود. اما بعد از انقلاب محصولات مصرفی كه تازه به وجود آمده بود و مواد خام مربوط به آنها سبد جدیدی را به خود اختصاص داد و مواد فرآوری ارزش صادراتی پیدا كرد.

بعد از آنهم برندسازی موضوعیت یافت؛ اینكه از چه شركتی و از كجا محصولات را می‌خریم مهم شد و دیگر مثل سابق تنها ادویه هند و ابریشم چین موضوعیت نداشت.

او با بیان اینكه وقتی رقابت در مواد اولیه و خام به وجود آمد برندینگ هم مهم شد، گفت: همزمان برند شركت ها هم مهم شد؛ صادرات امروز پیچیده‌تر از تولید كالا و رساندن آن به دست مشتری ها است. كالاها با هم رقابت می‌كنند هم برند شركت و هم كشور تولیدكننده در برندسازی مهم هستند.

جبل عاملی با بیان اینكه بارها قوانین دست و پا گیر حوزه صادرات و همینطور چالش های موجود از تریبون‌های مختلف بیان شده است، گفت: امروز باید با نگاه ارائه راهكار به مساله نگاه كنیم. متاسفانه در صادرات ایران فجایعی اتفاق می‌افتد مثل اینكه به علت نبودن نگاه تخصصی در حوزه صادرات بازارهای جهانی در حوزه فرش، پسته و زعفران را از دست داده ایم.

او كاهش ریسك‌پذیری در صادرات را یكی از راهكارهای گسترش صادرات برای ایران دانست و افزود: كاهش ریسك از شناخت حاصل می‌شود ضمن اینكه ایران باید بداند كه نمی‌تواند در همه محصولات برند شود و البته هیچ كشوری توانایی برند شدن در تمامی محصولات را ندارد.

او با بیان اینكه صادركنندگان ایرانی باید بدانند كه تبلیغات به معنای برندسازی نیست، گفت: ضمن اینكه خیلی مهم است در تبلیغات چه چیزی گفته می‌شود و اینكه آن تبلیغ بتواند اعتمادسازی كند.

او با اشاره به اصولی كه باید در تبلیغات رعایت شود، گفت: اینكه محصولی را به امری مشهور كنیم باید پیش از آن ریشه آن محصول را شناسایی و بر روی آن مانور دارد. پسته ایرانی یكی از همین موارد است. همانطور كه رقیب پسته ایران، پسته كالیفرنیا است. این پسته برخلاف شكل و ظاهر مشابه پسته ایرانی، طعم متفاوتی دارد. ضمن اینكه پسته ایرانی با 4 برابر قیمت فروخته می‌شود.

او خاطر نشان كرد: در بحث برندسازی هر محصول یك ریشه، قصه و داستان دارد كه می‌تواند برای مصرف كننده جذاب باشد و در امر تبلیغ و برندسازی از آن استفاده كرد. این در واقع همان مزیت رقابتی محصول برای مصرف كننده است كه باید مشخص شود.

این صاحب نظر در حوزه بازاریابی با بیان اینكه امروزه در تمام جهان دچار جنگ اقتصادی هستیم، تصریح كرد: این موضوع به گونه ای است كه آمریكا برای مانع شدن از نفوذ بیشتر چین و تشكیل جلسه می‌دهد.

او سفرا را پیش قراول جنگ اقتصادی در كشورهای مختلف دانست و گفت: ایجاد بستر صادرات و فروش اقتصادی یكی از وظایف سفرا در تمامی دنیاست ولی متاسفانه در ایران سفرا اصلا وارد این حوزه نمی شوند. در واقع بعد از حفظ استقلال و تمامیت كشور، وظیفه سفرا ایجاد بازار برای صادرات كالا و جذب گردشگر برای كشورش است.

او خط مقدم صادرات را وزارت امور خارجه، كنسولگری ها و سفرا دانست و گفت: این اتفاق هم ابزار می‌خواهد مثل شبهای فرهنگی، شب های اقتصادی و رخدادها و رویدادهای مشابه آن كه می‌تواند بستری برای این اقدام ها باشد.

جبل عاملی افزود: متولی بعدی صادرات در ایران سازمان توسعه تجارت است ؛ این سازمان یك نفر مقیم در بسیاری از سفارتخانه های ایران دارد. وظیفه این سازمان ساماندهی برند‌ها و مسائلی از این قبیل است. البته باید توجه داشت كه این سازمان تنها نقش پشتیبان دارد .

او كشور تركیه را یكی از موفق ترین كشورها در زمینه صادرات نام برد و گفت: این كشور از سال 2012 جزو پر گردشگرترین مقاصد دنیا معرفی شده است. سفرای این كشور در سراسر جهان وظیفه دارند برای معرفی كالاهای تركی اقدام كنند.

به گفته او بر اساس یافته های یك پژوهش مطالعاتی، تركیه در اولین اقدام ظرفیت گردشگری را در خارج از تركیه به وجود آورد و به رغم اینكه تا سال ها بیشترین نیروی كار را به آلمان صادر می كرد توانست بیشترین گردشگر را به داخل كشور بیاورد. دونر كباب آنها كه در تمامی دنیا جا افتاده است یكی از این همین موردها است.

او افزود: در اولین مرحله سفارت های تركیه از صادرات در قالب فروشگاه های خارج از خاك این كشور حمایت كردند تا جایی كه در سال 2016 بیش از 40 درصد كل پیمانكاری های اروپا در همه امور خدماتی را به خود اختصاص داده بود. پس از آنهم بحث صادرات و لاین خودرو و پوشاك برقرار شد. تا جایی كه امروز تركیه بیش از یك و نیم میلیون دلار خودرو به فرانسه صادر كرده است .

این متخصص برندینگ وظیفه بعدی سفرا را جذب گردشگر دانست و گفت: جذب سرمایه گذار نیز از وظایف سفرا در این كشور شد به طوری كه امروز اینقدر سرمایه گذار در داخل تركیه وجوددارد كه اگر مقامات دولتی ماجراجویی سیاسی هم می كنند دنیا نمی تواند آنها را حذف كند چون پول زیادی در این كشور سرمایه گذاری كرده اند.

او همچنین به مالزی به عنوان نمونه موفق دیگر رداین حوزه اشاره كرد و گفت: پروژه «مالزی زیبای من» پروژه بزرگی بود كه برای جذب توریست های حوزه زیبایی در سال 2019 آغاز شد ولی در نظر داشت تا چند سال آنیده به بزرگترین مقصد برای فعالیت های زیبایی در دنیا تبدیل شود ولی به دلیلی كرونا به كندی پیش رفت. این توریست ها علاوه بر توریست های ثابت در حوزه گردشگری برای این كشور محسوب می شود. این كشور همچنین در حوزه آموزشی نیز با با احداث نمایندگی دانشگاه های بزرگ دنیا برای جذب توریست آموزشی اقدام كرده است.

جبل عاملی با بیان اینكه خط نخست حمله در حوزه صادرات برای ایران در وزارت امور خارجه است گفت: سازمان توسعه تجارت نیز پشتیان او است. همچنین اتاق های بازرگانی تسهیلگر این امر هستند.

او تصریح كرد: البته نباید از نقش حمایتی دولت از صادركننده ها در خارج از مرزهای كشور هم غافل شد. كشورهایی مثل چین كه امروزه دارای بیشترین حجم صادرات در جهان هستند دولت برای بازرگانانش كه در امور حقوقی دچار مشكلاتی می وشد وكیل استخدام می كند و می توانند از خدمات دلتی استفاده كنند. این حمایت همچنین شامل حوزه تبلیغات و برندسازی هم می شود.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه‌های اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.








دسترسی سریع
گفتاورد