هادی سعیدی كیاسری شاعر معاصر ایرانی گفت: قیصر شاعری مردمی است. او در تمامی دوران دفاع مقدس، حنجره جنگ است و بلندگویی است كه درد ها و آلام دفاع مقدس را میگوید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، هادی سعیدی كیاسری، شاعر و پژوهشگر در حوزه ی زبان و ادب فارسی به مناسبت درگذشت قیصر امین پور شاعر انقلابی با حضور در برنامه گفتاورد گفت: قیصر در كنار طیف دیگری از شاعران همانند سیدحسن حسینی از سال 1361 در محور ادبیات انقلاب فعال بودند. به گفته او این طیف از شاعران در حوزه هنری از استوانه های اصلی ادبیات در ابتدای انقلاب بودند.
سعیدی كیاسری افزود: شاعرانی از این طیف همانند قیصر امین پور در مواجهه با پدیده انقلاب قریحه به خرج دادند، مطالعه داشتند و آثار شاعران و قدما را می خواندند و برای نگارش روایتشان از انقلاب انشاء تازه ای را عرضه می كردند.
او افزود: شاعرانی مثل قیصر و سید حسن حسینی با انقلاب بالیدند این ها شاعران و هنرمندانی بودند كه آن زمان در مجموعه حوزه هنری جمع می شدند و گعده هایی تشكیل می دادند.
این پژوهشگر حوزه ادبیات با بیان اینكه قیصر سیر و صیرورت را از همین نقطه آغاز كرد ، گفت: با گذشت زمان شعر به شعر بر پختگی و سیر كمالی این شاعر افزوده شد.
سعیدی كیاسری با بیان اینكه شعر كلاسیك پیش از انقلاب در آستانه به محاق رفتن بود، گفت: قبل از انقلاب هم اگر غزلی سروده می شد تفننی بود و جزو كارهای جدی تلقی نمیشد.
او افزود: با ظهور انقلاب و بازگشت به ارزش ها جوان ها میتوانستند پرشورتر با این مقولات ارتباط برقرار كنند. پیش از این تنها غزل سراهای موفق خانم سیمین و حسین منزوی بودند.
این پژوهشگر با بیان اینكه قالب رباعی بیان حكمت است، گفت: بوسعید و عین القضات همدانی از نمونه های موفق رباعی در ادبیات ایران هستند ولی قیصر در این قالب نیز موفق بود.
به گفته او قیصر در رباعیاتش به بیان مفاهیم بدیع پرداخته و ارجاعاتی به ادبیات گذشته دارد.
او با بیان اینكه رباعی های قیصر نیز سرآمد است، گفت: به طور كلی ظاهر آنها و فرم شكل رباعیها قدیمی است ولی اشعار قیصر از نظر محتوا شبیه رباعی های قدیمی نیست. این در حالی است كه قیصر در دوبیتی نیز تبحر داشت و در قالب مثنوی هم كار كرده است.
سعیدی كیاسری علت عبور قیصر از مرزهای سایر شاعران را مردمی بودن شعر قیصر دانست و افزود: قریحه و ذوق لطیف قیصر شامل بعد هنری شخصیت اوست . این در حالی است كه ویژگی دیگر قیصر نسبت به شاعران مشابه دانش ادبیات او است.
به گفته او ذخیره معرفتی، دانش ادبی و آشنایی قیصر با دیگر دانش ها، هوشیاری فردی و ورزیدگی كلام و همچنین برهه زمانی كه او زندگی می كرد از عواملی كه در سبك ، طرز و لحن ویژه قیصر تاثیر داشت و رنگ ویژه ای به آثار او داد.
او مواجهه و ورود شاعران به شاعری را اغلب معرفتی و دلی دانست و افزود: قیصر ادیب بود این در حالی است كه دیگر شاعران به مبانی ادبیات كم تر تسلط داشتند. البته شانس بهره بردن از محضر استادانی چون شفیعی كدكنی ، مظاهر مصفا، محسن ابوالقاسمی، سیدجعفر شهیدی، بیانی، شهیدی، انوار از دیگر عوامل موفقیت قیصر است.
او مجرای ذخیره معرفتی قیصر را شعر او دانست و افزود: روایت قیصر ساختار كلاسیك دارد حتی آثار نیمایی او به سبك و سیاق كلاسیك تبیین شده است چون ذهن او كلاسیك است. به همین خاطر هم هست كه شاعر كلاسیكی مثل او با طبقات مخالف مردم مانوس شده است و مردم با شعر قیصر حس هم سخنی دارند. . هم با مردم سخن می گوید و هم مسائل مردم برای او مهم است.
او همچنین تصریح كرد: قیصر در تمامی دوران دفاع مقدس، حنجره جنگ است و بلندگویی است كه درد ها و آلام دفاع مقدس را میگوید.
او با اشاره به تعهد در عمق آثار قیصر گفت: او در احیای قالب های كلاسیك پیشتاز است در رباعی، دوبیتی و غزل نیز از شاعران سرآمد است. او در این زمینه به غزل های قیصر درباره ورود امام خمینی (ره) اشاره كرد؛ لبخند تو خلاصه خوبی هاست لختی بخند خنده گل زیباست.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.