شهرابی فراهانی، پژوهشگر فلسفه و حكمت با اشاره به اینكه تفسیر المیزان بزرگترین میراث نظری علامه طباطبایی است گفت: 20 جلد تفسیر المیزان مایه افتخار بشریت، ایرانیان و مسلمان و شیعه است. این كتاب در كل جهان مرجعیت دارد .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، حسام الدین شهرابی فراهانی، پژوهشگر فلسفه و حكمت با حضور در برنامه گفتاورد درباره علامه طباطبایی گفت: زندگینامه علامه طباطبایی نقاط برجستهای دارد كه در كمتر بزرگانی از این سرزمین دیده شده است.
شهرابی وجه تمایز علامه با دیگر بزرگان مشابه را اوجهای اخلاقی و فراوانی كار علمی او دانست و افزود: از این منظر شخصیت و سلوك علامه طباطبایی قابلیت الگوسازی دارد.
او در توضیح میزان تواضع علامه گفت: این فروتنی تا جایی پیش میرفت كه علامه برای خودش محلی از اعراب نداشت و از این حیثها شخصیت او با دیگر انسانها تفاوتهای زیادی داشت.
شهرابی با بیان اینكه غیر از وجه اخلاقی در حوزه اندیشه برجستگیهایی دارد، افزود: علامه طباطبایی احیاگر فلسفه بوده است. او در سال 1325 از تبریز به قم هجرت كرد و برای احیای سه موضوع فلسفه، تفسیر قرآن و اخلاق برنامه داشت.
به گفته او فلسفه اسلامی در آن زمان در لبه پرتگاه بود كه خواجه نصیرالدین طوسی تلاش كرد با روش فلسفی كلام را احیا كند و همچنین با فلسفیكردن كلام هم فلسفه و هم كلام را نجات داد. شبیه این كار را نیز علامه برای تفسیر قرآن و فلسفه انجام داد.
این پژوهشگر فلسفه و حكمت با بیان اینكه در آن زمان تفسیر قرآن، فلسفه و اخلاق در حوزه های علمیه در حاشیه بود، تصریح كرد : به عبارتی علامه شخصیت خود را قربانی میكنند تا بتوانند این سه موضوع را درحوزه احیا كند.
شهرابی در ادامه آیت الله جوادی آملی را تجلی حكمت و آیت الله حسن زاده آملی را تجلی عرفان علامه دانست و افزود: آیت الله مطهری عصاره همه بحث های علامه طباطبایی است.
او افزود: همچنین علامه با فلسفه خود میدان را برای قرائت های چپ گرا خالی نگذاشت و این كار را با فلسفه انجام داد.
در ادامه شهرابی تفسیر المیزان را بزرگترین میراث نظری علامه معرفی كرد و گفت: 20 جلد تفسیر المیزان مایه افتخار بشریت، ایرانیان و مسلمان و شیعه است. این كتاب در كل جهان مرجعیت دارد .
او با بیان اینكه المیزان دو ویژگی بارز دارد، گفت: المیزان قبل از هر توضیحی بر عقل و منطق تكیه میكند و در تفاسیر از حیطه قرآن خارج نمی شود. المیزان تفسیر قرآن با تمسك به قرآن و میراث عملی سیره و شاگردان علامه است.
او افزود: المیزان شاهكار حدیثی هم دارد و بر اساس مطالعاتی كه صورت گرفته احصا شده كه این تفسیر ناظر بر 140 تفسیر دیگر است ، مبنای ذوقی ندارد و در چارچوب نظری و روش مشخصی نوشته شده است. به گفته این پژوهشگر علامه طباطبایی در المیزان از عرفان برای تفسیر در لفافه استفاده میكند.
او با بیان اینكه المیزان در حوزه علمیه در مهجوریت قرار دارد، گفت: جا دارد مجموعههای فرهنگی و هنری نیز برای تدریس این تفسیر اقدام شود.
او آیت الله قاضی را استاد اخلاق و عرفان علامه طباطبایی معرفی كرد و گفت: مرحوم قاضی چهره بیمانند اخلاق در تاریخ است.
او تفسیر علامه در فرم را كاملا برهانی دانست و افزود: علامه ضمن مطالعه تفاسیر متقدم ، نوآوری در تفسیر دارد. مفسران قرآن در تاریخ تنها بخش هایی از قرآن را تفسیر كردند. مثل تفسیر سورههای واقعه و یاسین توسط ملاصدرا و كمتر كسی تفسیری به جامعیت المیزان دارد.
او همچنین درباره اندیشه علامه طباطبایی و دریافت او از گفت: از منظر علامه دین ماهیتی اجتماعی- سیاسی دارد. او در عین مراقبت های اخلاقی زیادی كه داشت دین را امر شخصی نمیدید و مانند فلاسفه مدرن سیاسی غرب بحث دراین باب فكر میكرد.
او همچنین در توصیف آزاد اندیشی علامه گفت: زمانی كه هانری كربن در تهران بود علامه برای آشنایی با تفكرات او از قم به تهران سفر می كرد.
شایان ذكر است، برنامه گفتاورد كاری از گروه اخلاق و زندگی شهروندی رادیو تهران است كه به تهیه كنندگی ساناز باقری و سردبیری و اجرای كارشناسی امیر دبیری مهر روزهای زوج از ساعت 12 بر روی آنتن میرود.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.