قرعهكشی خودرو به نظام دلالی دامن و به تولید ضربه میزند . در واقع این یارانه ای است كه دولت از منابع در اختیار خودش به عده ای خاص از جامعه میدهد در حالی كه مصرفكنندگان واقعی در این شرایط باید با نرخ بازار خرید كنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، امیر دبیری مهر، كارشناس مجری در ابتدای برنامه با تشریح شرایط حاكم بر وضعیت خودروسازی در ایران گفت: اینكه خودرو در ایران از طریق قرعه كشی به مصرفكنندگان داده میشود و همچنین خودروهای معمولی با امكانات بسیاركم و قیمت های سرسام آور به مشتری عرضه میشود از مشكلات پیش روی خودروسازی در ایران است. به همین دلیل برای بررسی ابعاد طرح جدید مجلس درباره خودروهای داخلی از حسن كریمی سنجری كارشناس صنعت خودرو دعوت كردیم تا درباره نقش این مصوبه در ساماندهی و نظم بازار خودرو و ایجاد فضای رقابتی گفتگو كنیم.
سنجری با بیان اینكه در پیش نویس این قانون، گزینه های صادرات خودرو و قطعه و همچنین ارز اشخاص به عنوان دو راهكار برای گسترش واردات خودرو درنظرگرفته شده بود، گفت: ولی با نظر شورای نگهبان ارز اشخاص حذف شد و تنها گزینه نخست مانده است.
به گفته این كارشناس این طرح با این اقدام عقیم شده و توانایی لازم را نخواهد داشت. و این میزان صادرات خودرو و قطعه كه در حال حاضر وجود دارد تكافوی نتیجه بخش بودن این طرح را نمی دهد. در حال حاضر سه هزار و 147 دستگاه صادركننده در بخش خودرو داریم. كه این رقم در چهار ماه ابتدایی سال جاری به طور كلی تمام قطعات موتوری و قوای محركه 25 میلیون دلار می شود.
او با تصریح این مطلب كه ایران درصنعت خودرو سازی مبتكر نیست و بنابراین باید الگوبرداری از جهان كند گفت: صنعت خودرورسازی یكی از درآمدزاترین صنایع در جهان است بنابراین باید برای این امر در كشور سرمایه گذاری و توجه شود.
او با بیان اینكه تنوع در خودروسازی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: در اقتصاد مهندسی تعداد مدل بالا با تیراژ پایین به صرفه نیست بنابر این باید به تولید بالا و تنوع بالاتوجه كرد. او در این زمینه به تركیه به عنوان كشوری كه خط تولیدكشورهای اروپایی را دارد و اروپایی ها از منابع ارزان تركیه استفاده میكنند اشاره كرد.
این كارشناس صنعت خودرو با بیان اینكه ایران زیرساخت و منابع خوبی دراین صنعت دارد، گفت: ولی در حلقه جهانی خودرو نیستیم لذا نمیتوانیم تناسب تیراژ و تنوع را رعایت كنیم بنابراین هزینه های تولید در ایران بالاست.
او قطع بودن روابط با مراكز مهم بین المللی و قرارا گرفتن در محیط ایزوله را نیز یكی دیگر از عوامل گران شدن خودرو در ایران دانست و گفت: یكی دیگر از دلایل مهم بالارفتن قیمت خودرو دولتی بودن خودروسازی در ایران است. یكی از دلایل پنهان این مساله این است كه در سال های اخیر تعداد كاركنان خودروسازی های داخلی برخلاف كاهش تولیدات ، بیشتر شده است. بنابراین بهره وری كافی در سیستم دولتی وجود ندارد.
او با بیان اینكه سودآوری در شركتهای خودروسازی دولتی مفهومی ندارد، تصریح كرد: قیمت گذاری دستوری یكی دیگر از عوامل گرانی خودروهای داخلی است. خودروها در شركت ها كمتر از هزینه انجام شده در كارخانه ها به مشتریان ارائه می شود.
او افزود: فرآیندهای دولتی دچار سوء مدیریت هستند و این موضوع هم به فرد مدیر ربطی ندارد بلكه مساله آنجاست كه فرآیند مدیریتی در شركت دولتی معمولا سوء مدیریت است.
او تصریح كرد: قرعه كشی خودرو به نظام دلالی دامن و به تولید ضربه میزند . در واقع این یارانه ای است كه دولت از منابع در اختیار خودش به عده ای خاص از جامعه می دهد در حالی كه مصرفكنندگان واقعی در این شرایط باید با نرخ بازار خرید كنند.
سنجری با بیان اینكه در سیاست تنظیم بازار عدم تناسب بین نیاز و تولید از طریق وادرات كامل می شود، گفت: برای خودرو هم بایداین سیاست اجرا شود. تفاوت خودرو با دیگر كالاها چیست كه این سیاست اجرا نمی شود؟
او با انتقاد از حذف ارز اشخاص در این مصوبه گفت: پایه پولی كشور از طریق جمعآوری ارزها درسراسر دنیا و یا ارز تولید شده به كشور بر می گردد و پایه پولی قوی می شود و به كنترل تورم نیز كمك می كند.
دبیری مهر، كارشناس مجری این برنامه با بیان اینكه وضعیت نابسامان خودرو سال ها است كه حل نشده ، آیا منافعی برای گروه های خاص تامین میشود كه در مقابل منافع ملی قرار گرفته است؟
این كارشناس صنعت خودورسازی گفت: درمقایسه ایران و كره در دهه 60 سیاست حمایت از خودورسازی و تعرفه گذاری را اجرا كردند در حالی كه برای توسعه صنعت نیز برنامه داشتند كه ما نداریم. در حالی كه در ایران به طور كلی شاخصی برای پایش نداشته و نقشه نیز بر این اساس تغییر نكرده است.
چین هم شرایط خودرو سازی خود را از موضوعات سیاسی جدا كرده است. خودروسازی باید از دولت خروج كند و به تعاملات با جهان وارد شود. عمل تنظیم تنوع و تیراژ تا زمانی كه اتفاق نیافتد در ایران به توسعه صنعت خودرو نمی رسیم.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.