خطیبی و رضانیا دو فعال و تولیدكننده بازی های رومیزی با حضور در برنامه گفتاورد درباره چالش ها و افق روبروی این بازیها در ایران گفتند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، صمد خطیبی طراح و فعال بازیهای فكری و رومیزی گفت: بازی رومیزی یك كالای فرهنگی است كه بروز و ظهور آن ابعادی مختلف دارد. به اعتقاد خطیبی بازی رومیزی یك نوع رسانه است كه توانایی انتشار مفاهیم متفاوت را دارد.
صادق رضانیا با تشریح تاریخچه بازی های رومیزی و چگونگی ورودش به طراحی این بازی ها افزود: به عنوان مستندساز، ترویج بازی های رو میزی مورد علاقه من بوده است.
او درباره بازی های رومیزی و مستند كه تخصص رضانیا است، گفت: با توجه به تاریخچه بازیهای رومیزی متوجه میشویم كه این بازی ها از زمان تمدن بشری - 7هزار سال پیش - وجود داشته است. ولی به دلیل تفاوت در اقلیم، بازی ها تفاوتهایی با یكدیگر داشتند ولی زمینه آنها مشترك است.
او جنگ جهانی اول و دوم را نقاط عطف بازی های رومیزی دانست و افزود: بعد از این دو نقطه تاریخی انقلابی در بازی اتفاق میافتد و افسردگی ناشی از جنگ، زمینه ساز طراحی بازی های خاص میشود. به گفته او در حال حاضر در ایران نیز بازی های فكری و رومیزی خیلی رواج یافته است.
خطیبی با بیان اینكه بعد از جنگ جهانی دوم (بورد گیم)ها به ویژه در اروپا و امریكا رواج یافتند، گفت: بزرگترین تولیدكنندگان این بازی ها در این حوزه هستند.
او افزود: در دنیای مدرن بازی های رومیزی فراز و فرود زیادی داشته ؛ در دهه 80 میلادی با فن آوری دیجیتال به نظر می رسید كه بازی های اینچنینی به محاق میرود اما از اواخر دهه 90 در بازار جهانی شاهد رشد زیادی این بازیها هستیم.
به گفته او تغییرات جدید شامل سبكهای جدید ابداع شده، تنوع در تم و داستان میشود.
او با بیان اینكه گیم بوردها از دهه 90 شمسی وارد برهه جدیدی در ایران شده است، گفت: فضای حاكم در ارتباطات در جهان، امكان تعاملات اجتماعی را كاهش داده است بدین ترتیب دوره طلایی این نوع بازیها آغاز شده است.
او افزود: در عین حال در پاندمی، بازار بازیهای رومیزی گرم تر شد و در بستر خانواده این بازی ها افزایش یافت.
او با بیان اینكه برخی از تولیدكنندگان از بازیهای خارجی كپی برداری میكنند، گفت: در این موارد المان ها بومیسازی میشوند، ولی برای بازی های ایرانی مثل اسم فامیل، اس كارتیل ،كلاغ پر و .. از المان های نوستالوژیك استفاده میشود.
به گفته او این بازی ها در مجموعه هایی مثل كتاب فروشیها ، شهر كتاب و همینطور اسباب بازی فروشیها یافت میشود.
او با بیان اینكه گیم بوردها اسباب بازی نیستند، تصریح كرد: طیف سنی این بازی ها از 9 سال به بالا شروع میشود، محدوده قیمتی آنها از رایگان و 20 هزار تومان شروع تا 600 هزار تومان نیز تنوع دارد.
به گفته رضانیا در ایران ماهانه 5 بازی جدی وارد بازار میشود. اگرچه این بازیها با نمونههای خارجی فاصله چندانی ندارند. در عین حال تولیدكنندگان معتبر ، كپی رایت بازیهای داخلی را نیز رعایت میكنند.
خطیبی در ادامه افزود: در شواری نظارت بر اسباب بازی شورای عالی انقلاب، مواردی برای رعایت حق مولف به زودی بررسی و مصوب میشود.
به گفته صمد خطیبی بار آموزشی و اجتماعی بازی های رومیزی در میان پدیده های فرهنگی كم نظیر است.
صادق رضانیا گفت: از سال گذشته فرایند مشترك مسئولیت اجتماعی با برنامه به مناسبت یلدا به نام «باز بازی» احرا شده است. هدف این برنامه آشنایی افراد بیشتر با بازیهای رومیزی است كه امسال نیز گستره آن بیشتر شده است . در این طرح سعی شده در شهرهایی كه دسترسی كمتری به این كالاها دارند و محروم ترند، اجرا شود.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.