یك سیاستگذار حوزه محیط زیست با حضور در برنامه گفتاورد رادیو تهران سر راستترین راهكار برای كاهش آلودگی هوا در تهران را ظرفیتسازی در حمل و نقل عمومی دانست. به گفته او 80 درصد آلودگی هوای تهران مربوط به وسایل متحرك موتوری است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، آرش حسینی میلانی عضو كمیسیون محیط زیست دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران با حضور در برنامه گفتاورد رادیو تهران، پاییز 1400 را یكی از آلوده ترین پاییزهای تاریخ تهران دانست و گفت: امسال بارندگی تا 40 درصد كاهش یافته و بنابراین آلودگی بیسابقهای را شاهد هستیم. همچنین تردد خودروها بعد از قرنطینه 18 درصد افزایش یافته و علت آن نیز كاهش تمایل شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی و افزایش استفاده از خودروهای شخصی است.
او در پاسخ به این پرسش كه چرا شهری مانند مكزیكوسیتی با میزان بالای آلودگی توانسته است از این بحران عبور كند ولی تهران هر روز وضعیت بدتری را شاهد است، گفت: مكزیكوسیتی وارد پنجمین سال مبارزه با آلودگی هوا شده است كه البته این برنامه فقط برای شهر نیست و در منطقه شهری اجرا میشود. در این شهر میانگین دوره ساخت خطوط مترو 5 و 3 سال است و پایه حمل و نقل ، حمل و نقل عمومی است این در حالی است كه میانگین دوره ساخت مترو در تهران 25 سال است. همچنین حمل و نقل عمومی به ویژه مترو در ایران 70 درصد زیانده است در حالی كه در 8 كلانشهر دنیا با 10 درصد سوددهی فعالیت میكند.
او در پاسخ به این پرسش كه بر اساس شاخصهای اصلی مدیریتی چرا به لحاظ كمی از نُرمهای جهانی عقب هستیم، تصریح كرد: عدم توجه سیاستگذاران شهری و ملی به حمل و نقل عمومی مهمترین عامل است. بر همین اساس سهم حمل و نقل عمومی در بودجه 1401 ، 9درصد كاهش یافته است و با احتساب تورم یعنی بودجه حمل و نقل برای سال آینده به نصف بودجه 1400 كاهش یافته است. به گفته او بودجه اختصاصی به حمل و نقل در سال 1401، 56 میلیارد تومان است كه برای شهری مثل تهران بیشتر مثل شوخی است.
او عامل اصلی آلودگی هوا را وسایط حمل و نقل و متحرك های موتوری عنوان كرد و گفت: البته 20 درصد از این آلودگی هم سهم نیروگاه ها و كارخانجات است.
او با انتقاد از فرهنگ خودرو پرستی در ایران گفت: مدیریت شهری هم خودرو محور است و فشار افكار عمومی همواره در راستای افزایش تقاضای خودرو هاست در حالی كه این سیاست ها در بازه های 5 ساله با ترافیك را بیشتر می كند.
او برای حل مشكل آلودگی هوا در تهران سرراست ترین راه كار را ظرفیت سازی حمل و نقل عمومی دانست و گفت: در عین حال مترو باید بتواند هزینه های جاری را درآورد در حالی كه الان تنها یك دهم رقم واقعی مترو از شهروندان گرفته میشود. بر اساس اطلاعات موجود هزینه تمام شده بلیت مترو برای شهرداری تهران الان 20 هزار تومان است كه 18 هزار تومان آن در قالب یارانه پرداخت میشود.
به گفته حسینی میلانی در سراسر جهان دولت ها بین 40 تا 50 درصد در حمل و نقل عمومی به شهرداری ها كمك میكنند چرا كه وسایلی مثل مترو بسیار گران و هزینهبر است. ولی مابقی هزینهها را خود شهرداری ها تامین میكنند.
او ورود به مالیات سبز و مالیات بر روی قیمت سوخت را از راهكارهای مناسب برای تامین درآمد دانست و گفت: این موضوع حساسی از لحاظ سیاستگذاری است. چند سال پیش شهرداری برای افزایش 10 درصدی بنزین در تهران نسبت به سایر شهرها پیشنهاد داد كه قبول نكردند. این در حالی است كه مابه التفاوت افزایش بنزین در سال 98 هم تاكنون به شهرداری ها داده نشده است.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.