مشاور و مدرس نشانهای تجاری، بازاریابی و تبلیغات، درباره رویكردهایی كه به افزایش سهم نشانهای تجاری ایرانی در بازارهای جهانی كمك میكند، گفت: باید در هر كاری با آداب، اصول و برنامه عمل كنیم تا بتوانیم در زمان كمتری نتیجه لازم را بگیریم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، محمدحسین جبل عاملی با حضور در برنامه گفتاورد رادیو تهران با تاكید بر اینكه در تجارت باید با دانش لازم وارد شد، گفت: خوشبختانه در صورتی كه چالشها برطرف شود و روابط سیاسی به سمت تعامل بیشتر برود فضای گشایش و فرصت عرضه كالای ایرانی در جهان فراهم خواهد شد و اینجا ضرورت رفتار حرفهای در نشانسازی تجاری بیش از پیش مشخص میشود.
به گفته او در چنین شرایطی سه سوال به وجود می آید؛ نخست اینكه مزیت ما نسبت به دیگر كشورها برای فروش و صادرات محصول چیست؟ دوم اینكه آیا امكان نمایش مناسب این مزیتها را داریم؟ و سوم آنكه آیا به نقطه ثبات اطمینان و نشانسازی تجاری برای محصولاتمان رسیده ایم؟
جبل عاملی با بیان اینكه 80 درصد استاندارد شدن یك نشان تجاری مربوط به نظام استراتژیك آن است، گفت: 7 رویكرد رفتاری در صاحبان نشان سازی تجاری باید وجود داشته باشد كه تصویری را برای مخاطب تثبیت كند. به گفته او «كیفیت »پیش شرط این مساله است و بعد از آن رویكردهای هفتگانه آغاز می شود.
او افزود: در هفت رویكرد استراتژیك است رویكرد اول اقتصادی است ؛ باید ببینیم در شرایط تورم برای صادرات و نشان سازی تجاری محصولات چه واكنشی نشان می دهیم؟ و در عین حال در برابر رقبا چه واكنشی نشان میدهیم؟
این مشاور نشان سازی تجاری اضافه كرد: رویكرد بعدی مشتری مداری است؛ در این رویكرد باید ببینیم چقدر مشتری برای تولیدكننده در اولویت قرار دارد.در محصولاتی مانند مواد غذایی چون حجم محصول بالاست و تعامل با مصرف كننده كم است شایداین جایگاه كمتر دیده شود ولی در محصولات بازرگانی تر این مساله مهم تر می شود كه به خوشنامی محصول می انجامد. این در حالی است كه بسیاری از شركت های ایرانی حتی ایمیل بازرگانی نشان تجاری خود را فعال نمی كنند و مكاتبات مشتریان حتی دیده نمیشود.
جبل عاملی افزود: رویكرد بعدی در مشتری مداری این است كه چقدر در آنچه تحویل مشتری می دهیم ارزش اخلاقی و بازاریابی رعایت می شود یعنی تا چه میزان تبلیغات با آنچه تحویل مشتری داده می شود انطباق پذیری دارد. متاسفانه اگر این مورد رعایت نشود در صادرات اعتماد از بین میبرد.
او با تاكید بر حفظ هویت نشان تجاری تصریح كرد: به طور مثال BMW خودروی خود را تندرو و جوانانه تعریف كرده است. در حالی كه در تعریف بنز از خودش بر كلاسیك بودن محصول تاكید شده است.
او با بیان اینكه فرهنگ پس از ابعاد اقتصادی ، مشتری مداری و ارزش ها و و هویت به عنوان رویكرد چهارم حائز اهمیت است، گفت: این رویكرد شامل این مساله می شود كه این محصول چه فرهنگی را به ارمغان می آورد؟ مثلا كوكاكولا و مك دونالد فرهنگ آمریكایی را تبلیغ می كند.
او افزود: رویكرد پنجم اجتماعی است. در این رویكرد باید مصرف و عادات اجتماع را باید بدانیم. به عنوان مثال توریست های چینی كه تعدادشان اخیرا بسیار زیاد هم شده است غذاهای آبكی دوست دارند بنابراین بسیاری از رستورانداران در جهان نشان تجاری خوراكی های چینی را در اولویت قرار می دهند. بنابراین مطالعه و بررسی رفتار مصرف كننده در اولویت قرار دارد.
این كارشناس ارشد نشان سازی تجاری رویكرد بعدی را رویكرد ارتباطی دانست و گفت: در هر كشوری مدلی از تعامل وجود دارد كه باید مد نظر قرار گیرد و راه های ارتباطی باید با فرهنگ جامعه تطبیق پیدا كند.
به گفته جبل عاملی در رویكرد هفتم كه استراتژی مبادلاتی است باید به سمت ساختاری حركت كنیم كه بدانیم چگونه باید بازار را گسترش داد.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.