سخنگوی سازمان حمایت از مصرفكنندگان و تولیدكنندگان در گفت و گو با رادیو تهران با تاكید بر اینكه حمایت از تولیدكننده، مقدمه ای بر حمایت از مصرفكننده است گفت: روز پنجشنبه 9 اسفندماه كه روز ملی حمایت از حقوق مصرفكنندگان است از 48 شركت و بنگاه اقتصادی برتر كشور تقدیر شد كه در خدمات پس از فروش در بعضی حوزه موضوعات بینظیر هستند.
در روز ملی حمایت از حقوق مصرف كنندگان از از 48 شركت و بنگاه اقتصادی تقدیر شد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، نهم اسفندماه در تقویم رسمی كشورمان به نام دفاع از حقوق مصرفكنندگان ثبت شده است در همین راستا محمد حسینزاده قَشَمی سخنگوی سازمان حمایت از مصرفكنندگان و تولیدكنندگان در گفت و گو با برنامه «اینجا تهران است» رادیو تهران با اشاره به برگزاری همایشی در این روز با تقدیر از 48 شركت و بنگاه اقتصادی از بین 1200 شركت و بنگاه تقدیر شد. این شركتها و بنگاهها از بهترینهای كشور در خصوص رعایت شاخصهای دفاع از مصرف كنندگان بودند.
برخی شركتها و بنگاه های اقتصادی كشور، قلههای خدمات به مصرفكنندگان را فتح كرده اند
او افزود: شركتها و بنگاه های اقتصادی كه تندیس طلایی دریافت كردند و به كشور معرفی شدند؛ در خدمات پس از فروش در بعضی حوزه موضوعات بینظیر هستند و قلههای خدمات به مصرفكنندگان را فتح كرده اند.
بیش از 80 درصد شكایتهای مردمی از تولیدكنندگان در سامانه سیمبا مستند و به تعزیرات ارسال میشود
قشمی خاطرنشان كرد: بیش از 200 تا 300 هزار گزارش از مردم در سال به طور مكتوب دریافت می شود. چند ده هزار گزارش از سامانه 124 دریافت میشود و همینطور گزارشات بسیار متعددی از سازمان های صمت دریافت میشود. بیش از 80 درصد این گزارشها مستند شده و در سامانه سیمبا به تعزیرات، پرونده و ارسال میشود و خوشبختانه تعزیرات هم اعمال دقیقی روی پرونده ها دارد. این شكایت ها از واحدهای صنفی و صنعتی است اما بیشتر آنها از واحدهای صنفی مثل نانوایی ها و سبد معیشت است.
حمایت از تولیدكننده، مقدمه ای بر حمایت از مصرفكننده است
سخنگوی سازمان حمایت از مصرفكنندگان و تولیدكنندگان تاكید كرد: حمایت از تولیدكننده، مقدمه ای بر حمایت از مصرفكننده است. اگر از تولیدكنندگان حمایت درست شود خدمات بهتری به مصرف كننده ارائه خواهد داد و تلاش میكنیم این اتفاق رقم بخورد. باید در كنار موارد سلبی موارد تشویقی را هم برای تولیدكنندگان در نظر گرفت.
افزایش قیمت ها مربوط به بحث كلان اقتصاد كشور است و به سازمان حمایت مربوط نیست
وی در پاسخ به اینكه چرا وقتی قیمت ها بالا میرود از كیفیت كاسته میشود؟ مگر نباید رقابت موجب افزایش كیفیت شود؟ ما منكر تلاشهای تولیدكنندگان در تمامی حوزه ها نیستیم اما آیا تحریمها و مشكلات اقتصادی بهانه ای برای كاهش كیفیت و افزایش قیمت است؟چرا كنترل قیمت در بازار احساس نمیشود؟ اظهار داشت: شاید این مورد اتفاق بیفتد كه تخلف است اما این سنت نیست. نگاه ما به تولیدكننده این نیست. تولیدكنندگان برای چرخیدن چرخ صنعت مجاهدت میكنند.اما بحث مدیریت قیمت بواسطه نرخ ارز و مسائل دیگر و حذف ارز ترجیحی است و افزایش قیمت هم به تبع آن اتفاق میافتد كه مربوط به بحث كلان اقتصاد كشور است و مربوط به سازمان حمایت نیست بلكه وظیفه ما خدمات پس از فروش است.
مردم در صورت شكایت از خدمات پس از فروش می توانند با سامانه 124 تماس بگیرند
او اعلام كرد: مردم در صورت شكایت از خدمات پس از فروش می توانند با سامانه 124 سازمانهای صمت و سازمان حمایت تماس بگیرند. شكایت از خدمات پس از فروش با مباحث صنفی متفاوت است. برخی شركتهای ما بویژه لوازم خانگی،كیفیت خدمات پس از فروش فوق العاده ای دارند و حتی یك شكایت هم در سال گذشته نداشته اند و حتی یك پرونده تعزیراتی در مورد برخی از این شركت ها نداشته ایم.
امیدواریم مردم بویژه در خدمات پس از فروش مطالبه گری دقیق داشته باشند
او در پایان اظهار امیدواری كرد كه مردم بویژه در خدمات پس از فروش مطالبه گری دقیق داشته باشند.
شایان ذكر است؛ «اینجا تهران است» پنجشنبه و جمعه هر هفته ساعت 17 تا 19 از رادیو تهران پخش میشود.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
كانال رادیو تهران را در پیام رسان بله به نشانی tehraan360@ جستجو كنید.
علاقهمندان میتوانند برنامههای رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.