معاون طرح و برنامه وزارت صمت گفت: اینكه مرجعی مخالف واردات خودرو باشد الزاما به معنای منع اجرای قانون نیست باید جلساتی برگزار شود و مجلس، دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام به یك جمعبندی مشخص در خصوص واردات خودرو برسند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، سیدمهدی نیازی معاون طرح و برنامه وزارت صمت در خصوص بسته پیشنهادی 27 مادهای وزارت صمت برای رفع مهمترین موانع تولید به تصویب ستاد اقتصادی دولت در گفتگو با پارك شهر رادیو تهران گفت: سال گذشته با استقرار دولت جدید و با توجه به شعار سال، مانع زدایی از كسبوكارها و فعالیتهای اقتصادی در وزارت صنعت، معدن و تجارت طراحی و پیگیری شد.
وی افزود: در ابتدای كار دولت سیزدهم یك بسته 26 مادهای نیز در حوزه صادرات تهیه شد و در مهرماه به تصویب دولت رسید كه اثر بسیار خوبی در حوزه صادرات داشت و نتیجه آن رشد 13 میلیاردی دلاری صادرات نسبت به سال 99 بود.
معاون طرح و برنامه وزارت صمت تصریح كرد: با توجه به جلساتی كه با بخش خصوصی، انجمنها و فعالان حوزه تولید داشتیم موضوعات مهمی كه به نوعی چالشهای جدی حوزه تولید بود در چند بخش بیمه، بانك، مالیات و زیرساختهای تولید و فضای كسبوكار شناسایی شد و به منظور رفع این موانع یك بسته 27 مادهای تدوین و پس از برگزاری جلسات متعدد با وزارتخانههای مختلف و اجماع در تیم اقتصادی رئیسجمهوری این بسته تصویب و پایان سال 1400 ابلاغ شد. البته برخی از مفاد این بسته نیاز به تصویب در مراجع دیگری چون هیات وزیران و شورای پول و اعتبار دارد كه در اولین جلسات سال جاری مصوبات نهایی از این مراجع نیز اخذ خواهد شد.
نیازی در پاسخ به این پرسش كه پیش از این هم مصوباتی در راستای رفع موانع تولید داشتیم، آیا اجرای مصوبات گذشته ارزیابی میشود؟ تصریح كرد: مانع زدایی از تولید یك امر مستمر است برخی در قالب حذف و یا اصلاح قوانین صورت میگیرد. در برخی از حوزهها چالش و موانع جدی داریم كه رفع آنها ممكن است با این بستهها عملیاتی نشود. هرچند ما بسته رفع موانع تولید را محدود به این بسته 27 مادهای نخواهیم كرد و با تاكیداتی كه وجود دارد بحث مانع زدایی كماكان باید در دستور كار باشد و موضوعاتی وجود دارد كه در اولویتهای بعدی دنبال خواهیم كرد.
این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش كه نتایج اجرای این بسته چه زمانی برای فعالان این حوزه مشهود خواهد شد؟ تصریح كرد: اقدامات خوبی در این بسته 27 مادهای تدوین شده است كه با اجرا شدن آن، از این پس فعالان تولید در بخش دریافت تسهیلات دچار چالش نخواهند شد. اما موضوعاتی كه در رابطه با اصلاح قوانین است زمانبر است و در تعامل دولت و مجلس دنبال خواهد شد.
وی در پاسخ به این پرسش كه با توجه به مخالفتی كه مجمع تشخیص مصلحت نظام با مصوبه واردات خودرو داشته است، وزارت صمت چه تصمیم و واكنشی در این حوزه خواهد داشت؟ اظهار داشت: این موضوع مرتبط با حوزه دیگری از وزارتخانه است اما به صورت كلی یك فرمان هشت مادهای از سوی رئیسجمهوری به وزارت صمت ابلاغ شد كه یكی از بندهای این فرمان، تاكید بر رقابتی شدن عرضه خودرو در كشور بود كه به واردات نیز اشاره شده بود. اگر جمعبندی كشور بر این اساس باشد كه واردات خودرو انجام شود نیاز به مجوز قانونی خواهد داشت و در صورت تعامل با دستگاههای اجرایی و صدور مجوز واردات، وزارت صمت موظف است پیگیر اجرای فرمان هشت مادهای رئیسجمهوری باشد. اینكه مرجعی مخالف واردات خودرو باشد الزاما به معنای منع اجرای قانون نیست باید جلساتی برگزار شود و مجلس، دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام به یك جمعبندی مشخص در خصوص واردات خودرو برسند.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وبسایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان میتوانند برنامههای رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهرهبرداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاعرسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.