پارك شهر پنجشنبه از ساعت 6:30 به مدت 3 ساعت و نیم

در صنعت خودروسازی فساد وجود دارد ولی مافیا نه!/ اظهارات رئیس‌جمهور در خصوص واردت خودرو، كارشناسی نیست+فایل صوتی

میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در صنعت خودروسازی فساد وجود دارد ولی مافیا نه؛ اینكه بگوییم مافیا وجود دارد یعنی دولت، دستگاه‌های خصوصی و دستگاه‌های نظارتی دست‌به‌دست داده‌اند تا مانع واردات خودرو شوند.

1401/01/16
|
16:41
|

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رادیو تهران، سید مصطفی میرسلیم نماینده مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با پارك شهر رادیو تهران در پاسخ به این پرسش كه مجلس شورای اسلامی در خصوص تحقق شعار سال و حمایت از تولید و اشتغال آفرینی چه برنامه‌هایی دارد؟ گفت: در مجلس شورای اسلامی 7 قانون مصوب داریم كه هدف این قوانین حمایت از كسب‌وكار، رفع موانع تولید و تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرینی است پس می‌توانیم بگوییم از بُعد قانونی تقریبا مشكلی نداریم و باید در بخش اجرای قوانین تلاش بكنیم.

اگر اراده‌ای در اجرای قوانین باشد، شعار سال محقق خواهد شد
وی افزود: باید بدانیم مجریان ما در دولت و بنگاه‌های اقتصادی چگونه می‌خواهند قوانین را اجرا كنند اگر اراده‌ای در اجرای این قوانین وجود داشته باشد فكر می‌كنم امسال بتوانیم خیز خوبی برای تحقق شعار سال برداریم.

واردات خودرو تولید داخل را ضعیف می‌كند
این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش كه مصوبه مجلس در خصوص واردات خودرو چه سرانجامی خواهد داشت؟ اظهار داشت: قوانینی كه در مجلس تصویب می‌شود نباید برخلاف قانون اساسی كشور باشد و مسائل شرعی باید در این قوانین لحاظ شود. مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری از تولید دانش‌بنیان حمایت می‌كنند این در حالی است كه ما در مجلس شاهد تصویب قانونی هستیم كه برخلاف خواسته مقامات ارشد نظام است. وقتی ظرفیت تولید در كشور وجود دارد واردات، موجب تضعیف تولید داخلی می‌شود.
مجمع تشخیص مصلحت نظام اگر مشاهده كرد مصوبه‌ای برخلاف تاكیدات رهبری است این مصوبه را به شورای نگهبان ارجاع می‌دهد و مجلس موظف است این مصوبه را اصلاح كند. بعید می‌دانم با توجه به بیانات رهبری در حوزه حمایت از تولید داخلی، مجلس تاكیدی بر اجرای این قانون داشته باشد.

چاره اصلاح وضعیت بازار خودرو، واردات نیست
میرسلیم در پاسخ به این پرسش كه آیا لازمه شكسته شدن انحصار در حوزه خودروسازی و ارتقاء كیفت تولیدات داخل، واردات خودرو نیست؟ اظهار داشت: كیفیت و قیمت خودرو باید اصلاح شود و حق مردم است ولی چاره این اصلاح، واردات خودرو نیست. واردات زمانی خوب است كه امكان تولید خودرو و یا استعداد اصلاح در كشور وجود نداشته باشد. ظرفیت تولید خودروی سواری در كشور 1 میلیون و 400 هزار دستگاه است و این ظرفیت تولید بیش از نیاز كشور است.
ما باید برای ارتقای كیفت محصولاتمان به دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی كه در دانشگاه‌های خوب كشور تحصیل‌ كرده‌اند اتكا كنیم و موجب دلسردی جوانان كشورمان نشویم ما در زمینه‌هایی كه دانشجویان كشورمان را تشویق كردیم و از دانش آنها بهره بردیم به دستاوردهای بسیار خوبی رسیدیم.
مدیران خودروسازان داخلی را دولت انتخاب می‌كند كه درواقع تخلف است و نیاز به اصلاح ساختاری دارد كه وزیر صمت به دنبال اصلاح این تخلف است.

نرخ خودرو در كارخانه و بازار تفاوت فاحش دارد
وی تصریح كرد: مشكل اصلی این است كه بین قیمت خودروی خارج‌شده از كارخانه و قیمت خودروی بازار اختلاف فاحشی وجود دارد. این مشكل یك مساله اقتصادی است نباید مشكلات كلان اقتصادی كشور را بر سر خودروسازی خراب كنیم باید مشكلاتی كه به‌حق در این صنعت وجود دارد را عنوان كنند.

جلال رشیدی باید اظهاراتش را ثابت كند
وی در پاسخ به پرسش كارشناس مجری برنامه مبنی بر اینكه جلال رشیدی نماینده مجلس در توییتی به واردات خودرو اشاره كردند و عنوان كردند كه حذف واردات خودروی سواری برخلاف مصوبه مجلس و تایید شورای نگهبان است و عوامل پشت پرده‌ای دارد، آیا پاسخی به اظهارات ایشان دارید؟ اظهار داشت: حرف ایشان درشت است باید اظهاراتشان را اثبات كنند در غیر این صورت باید توبیخ شوند. این حرف‌ها حرف‌های توهین‌آمیزی است و راهگشا نیست.

در صنعت خودروسازی فساد وجود دارد ولی مافیا نه!
میرسلیم افزود: در صنعت خودروسازی كشورمان فساد و انحراف وجود دارد ولی مافیا نه. اینكه بگوییم مافیا وجود دارد یعنی اینكه دولت، دستگاه‌های خصوصی و دستگاه‌های نظارتی دست‌به‌دست داده‌اند تا مانع واردات خودرو شوند. اگر این نماینده مجلس(جلال رشیدی) مداركی دارد باید ارائه بدهد تا این معضل را حل كنیم دستگاه قضایی آمادگی دارد كسانی كه به‌عمد دست به این اقدامات می‌زنند را محاكمه كند ضمن اینكه روشی كه مبتنی بر اتهام و تهمت زدن باشد روش خطرناك و مردودی است. هیچ‌كس نباید دست به چنین اقدامی بزند چه نماینده مجلس باشد چه عضوی از دولت.

خودروهای وارداتی مختص كسانی است كه پول بادآورده دارند
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به اظهارات كارشناس مجری برنامه مبنی براینكه اگر واردات خودرو منتفی شود وضع نامطلوب گذشته ادامه خواهد داشت و به نظر می‌رسد طرح جایگزینی به‌صورت عملیاتی وجود نخواهد داشت، گفت: برخی از مردم فكر می‌كنند خودروهایی قرار است وارد شود كه در اختیار عموم مردم قرار بگیرد درصورتی‌كه اینطور نیست و خودروهایی لوكسی وارد خواهد شد كه تجملی بوده و مختص كسانی است كه پول بادآورده دارند.

اظهارات رئیس‌جمهور در خصوص واردت خودرو، كارشناسی نیست
وی در پاسخ به كارشناس مجری پارك شهر كه گفت: یعنی اظهارات رئیس‌جمهوری در خصوص واردات خودرو مرتبط با واردات خودروهای لوكس است؟ تصریح كرد: اظهارات رئیس‌جمهور در خصوص واردات خودرو ،كارشناسی نیست با ایشان صحبت كردم و عنوان كردم مسائلی كه مطرح می‌كنند باید جنبه كارشناسی داشته باشد. مشاورانی كه این موارد را به ایشان اینگونه انتقال داده‌اند؛ اشتباه كردند.

وی تصریح كرد: در این طرح خودروسازها نیرو استخدام می‌كنند كه تولید دانش‌بنیان داشته باشد از سوی دیگر می‌توانند واردكننده خودرو باشند كه تناقض ایجاد می‌كند این طرح راه‌حل خوبی برای رفع مشكلات حوزه خودروسازی نیست. مشكلات موجود با واردات خودرو حل نمی‌شود. واردات 20 تا 50 هزار خودرو به كشور نیاز كشور را تامین نمی‌كند. ما یك‌میلیون خودرو نیاز داریم آیا می‌خواهیم با واردات این تعداد خودرو كارخانه‌های داخل كشور را تعطیل و نیروی كار را بیكار كنیم؟ این اقدامات در جهت اشتغال آفرینی است؟ این تناقض اصلی است كه در مساله واردات خودرو وجود دارد. ما در زمینه تولید، سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام دادیم و پیشرفت‌های خیلی خوبی در این حوزه داشتیم و نباید از این موارد غفلت كنیم باید از تولیدات كشور دفاع كنیم. خواهش می‌كنم دوستان با بادزدن به آتش واردات، باعث نشوند كسانی كه در حوزه تولید، اقدامات خوبی انجام می‌دهند مهاجرت كرده و برای كشورهای رقیب كار كنند.

من در صنعت موتورسازی صاحب‌نظر هستم و به خودروسازها مشاوره می‌دهم
وی در پاسخ به این پرسش كه شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینكه مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودرو را به ارتباط شما با یكی از شركت‌های خودروسازی مطرح است، ممكن است پاسخ شفافی در خصوص این شایعه ارائه بدهید؟ گفت: مجمع تشخیص مصلحت به اتفاق آرا با واردات خودرو مخالفت كرده است. اما در خصوص این شایعات باید بگویم مدت 50 سال است كه در صنعت موتورسازی فعال و صاحب‌نظر هستم و هركسی با من مشورت كند مشاوره می‌دهم. ولی فراموش نكنید كه بر اساس قانون اساسی نماینده مجلس نمی‌تواند در بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی سمتی داشته باشد اما اگر كسی در صنعت خودرو از من مشاوره بگیرد دریغ نمی‌كنم و هرآن چه بدانم صادقانه ارائه می‌دهم ولی در صنعت خودروسازی ذی‌نفع نیستم.

ورود به مسائل فنی و تخصصی خودروسازی در حیطه وظایف پلیس راهور نیست
وی در پاسخ به اظهارات كارشناس مجرب برنامه مبنی بر اینكه فرمانده پلیس راهور اعلام كرده است ، بسیاری از تخلفات، ناشی از خودروهای بی‌كیفیت است، آیا مجلس نمی‌خواهد اهرم فشار به خودروسازها را قوی‌تر كند؟ تصریح كرد: اظهارات پلیس راهور از روی دلسوزی است. ورود به مسائل فنی و تخصصی خودروسازی در حیطه وظایف پلیس راهور نیست و باید مسائل راهنمایی و رانندگی را مطرح كند. مجلس به دنبال حل این معضل است و چندین بار از خودروسازها دعوت كردیم كه برنامه‌های خود در راستای بهبود كیفیت و كاهش قیمت را ارائه بدهند. چندین تحقیق و تفحص از خودروسازها صورت گرفته است تا مسائلی كه منجر شده به این نقطه برسیم را بررسی و حل كنیم.

وی افزود: حل معضل كیفت و قیمت خودروهای داخلی حق مردم است ولی اینكه چرا خودروهایی كه باید از رده خارج شوند در سطح شهر تردد می‌كنند باید نیروی انتظامی پاسخگو باشد.

این مقام مسئول در پاسخ به پرسش یكی از شنوندگان برنامه مبنی بر اینكه خودشان از چه خودرویی استفاده می‌كنند؟ تصریح كرد: پیش از این پیكان داشتم كه 10 سال پیش آن را عوض كردم و هم اكنون خودرو 206 دارم و علاوه بر آن نیز یك خودرو پژو پارس از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام در اختیار بنده قرار گرفته است.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب‌سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه‌های اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه‌مندان می‌توانند برنامه‌های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.

*هرگونه بهره‌برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع‌رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.

دسترسی سریع
پارك شهر