رئیس پلیس راهور ناجا گفت: توكلمان به خدا است و بر اساس وظیفهای كه داریم كوتاه نمیآییم؛ دوستان و یا آقای میرسلیم هرآن چه میخواهند بگویند ما به وظیفه خودمان عمل كرده و مشكلات خودروهای تولید داخل را عنوان میكنیم.
افزایش 51 درصدی ترددهای بین استانی در نوروز امسال
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی رادیو تهران، سردار سیدكمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا در گفتگو با پارك شهر رادیو تهران در خصوص سفرهای نوروزی گفت: در مجموع به نسبت سرانه جمعیت و تعداد وسیله نقیله موجود امسال وضعیت خوبی داشتیم. پیشبینی ما افزایش 30 تا 35 درصدی سفرهای نوروزی بود ولی به صورت میانگین شاهد افزایش 51 درصدی ترددهای بین استانی در این ایام بودیم.
كاهش 23 درصدی تصادفات در تعطیلات نوروز
وی افزود: با توجه به اینكه بیش از 85 درصد مردم واكسینه شده بودند تمایل به سفر بیش از گذشته بود و علیرغم افزایش 51 درصدی ترددها تصادفها در تعطیلات نوروز 23 درصد كاهش داشت. البته به اعتقاد بنده حتی از دست رفتن جان یك شهروند براثر تصادف هم زیاد است و نباید این حادثه تلخ رخ بدهد.
كاهش 50 درصدی تصادفات باید یكی از اهداف برنامه هفتم توسعه باشد
هادیانفر با تاكید بر اینكه كاهش خسارتهای مادی و معنوی كه براثر حوادث رانندگی به مردم وارد میشود برای ما اهمیت دارد، اظهار داشت: كاهش 50 درصدی جانباختگان حوادث رانندگی باید یكی از اهداف كشور در برنامه هفتم توسعه باشد.
افزایش 231 درصدی سفرهای نوروزی نسبت به سال 99
رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به این پرسش كه آیا افزایش 51 درصدی ترددها نسبت به سال 1400 بوده یا قبل از شیوع بیماری كرونا؟ گفت: نسبت به سال 99 تقریبا 231 درصد افزایش تردد داشتیم، نسبت به سال گذشته، 51 درصد و نسبت به سال 98 بدون كرونا 20 درصد افزایش سفر داشتیم. بین افزایش سفر و تصادفها رابطه معناداری وجود دارد.
80 درصد ترددها مختص جادههای شمالی كشور بود
وی افزود: 80 درصد افزایش سفرهای نوروزی مختص جادههای شمالی كشور بود البته به دلیل شرایط جوی ناپایدار در شمال كشور، سفر به جنوب كشور نسبت به سالهای گذشته افزایش پیدا كرد.
30 درصد حوادثهای جادهای مربوط به واژگونی خودرو بود
سردار هادیانفر با اشاره به اینكه 30 درصد حوادث جادهای مربوط به واژگونی خودرو بود، تصریح كرد: به دلیل خستگی و خوابآلودگی رانندهها 60 درصد تصادفها در 30 كیلومتری ورودی شهر مقصد رخ میدهد كه این تصادفات برای ما مشكلاتی را به وجود آورد ولی درمجموع 13 روز تعطیلات نوروزی، كاهش 23 درصدی تصادفات عدد مناسبی است.
چطور میشود پلیس راهور كه وظیفه شمارهگذاری خودرو را دارد در خصوص كیفیت خودرو اظهارنظر نكند؟
رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به اظهارات كارشناس مجری برنامه مبنی بر اینكه روز گذشته 16 فروردینماه برنامه پارك شهر گفتگویی با سید مصطفی میرسلیم نماینده مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام داشت كه این مقام مسئول در پاسخ به اظهارات شما(سردار هادیانفر) در خصوص كیفیت نامطلوب خودروهای داخلی، عنوان كردند كه اظهارنظر در خصوص كیفیت خودروهای داخلی در حیطه تخصصی پلیس راهور ناجا نیست؛ شما چه پاسخی به اظهار نظر ایشان دارید؟ گفت: همه دستگاههای دولتی در برابر ایمنی و كیفیت خودرو مسئول هستند. چطور میشود پلیس راهور كه وظیفه كنترل و نظارت خودرو در مرحله پایانی و شماره گذاری آن را بر عهده دارد، درخصوص كیفت خودرو اظهار نظر نكند؟
خودروی باكیفیت محافظ جان سرنشینان است
وی گفت: معتقدم عامل انسانی در بحث تصادفها نقش جدی دارد و باید به آن توجه شود ولی فراموش نكنیم كسی كه پشت فرمان مینشیند انسان است و ممكن است هرلحظه مشكلی برای او به وجود بیاید بهعنوانمثال بیهوش شود، اینجاست كه وسیله باید از جان فرد دفاع كند در این شرایط كیفیت خودرو كه شامل مواردی چون ضخامت ورق خودرو، كیسه هوا، كمربند ایمنی و ترمز ایبیاس است باید از جان راننده محافظت كند.
آیا در تصادف رخبهرخ باید خودرو منفجر شود؟
این مقام مسئول با تاكید بر اینكه ما صحنه تصادفها را بررسی میكنیم و حوادث را به چشم میبینیم اظهار داشت: 10 روز قبل در محور لرستان به نورآباد دو خودروی پژو پارس و 405 رخبهرخ تصادف كردند، آیا در تصادف رخبهرخ باید خودرو منفجر شود؟ در این تصادف هر دو خودرو آتشگرفته و تمام سرنشینان این دو خودرو به دلیل اینكه فلز خودرو مچاله شده بود نتوانستند از خودرو خارج شوند. چه كسی باید نظارت كند و درخصوص این موارد تذكر بدهد؟
اگر پلیس راهور پافشاری نمیكرد پراید از رده خارج نمیشد
هادیانفر اظهار داشت: اگر پلیس راهور در سال 98-99 بر اساس 11 سال تحلیل تصادفات پافشاری نمیكرد و پراید را از رده خارج نمیكرد كدامیك از دستگاههای نظارتی این كار را میكردند؟ اگر پلیس راهور بر اساس وظیفه و دلسوزی در خصوص تصادفها، كیفیت و ایمنی پایین خودروها صحبت نمیكرد كدامیك از این دستگاهها در خصوص این موارد صحبت میكردند؟ سازمان استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص این موارد سكوت كردند و پسازاینكه پلیس درباره این موارد صحبت كرد اظهارات پلیس را تائید كردند.
پراید از رده خارجشده است ولی اینكه همچنان خودرو پراید در حال تردد است و مشخص نیست تا چه زمانی ادامه خواهد داشت اجتنابناپذیر است ولی آخرین خودرو پراید نیمه اول سال 99 شمارهگذاری و از خطر تولید خارج شد.
در ساخت خودروهای داخلی، استانداردها رعایت نمیشود
وی در پاسخ به این پرسش كه آیا با توجه به اظهاراتتان در خصوص بیكیفیتی خودروهای داخلی از سوی سایر دستگاهها تحتفشار نبودید؟ اذعان داشت: بیان واقعیتها، وظیفه ما است و توكلمان به خدا است. امروز مردم به ما انتقاد میكنند شما كه میگویید كیفیت خودرو پایین است چرا خودروها را شمارهگذاری میكنید؟ این همان نكته ابهام است چون قانون به ما تكلیف كرده كه بر اساس تاییدات وزارت صمت، سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست خودروها را شمارهگذاری كنیم. واقعیت این است وقتی خودروها را نظارت و مشاهده میكنیم استاندارها در نظر گرفته نمیشود.
هیچ كدام از خودروسازهای داخلی تجهیزات تست كراش(شبیهساز تصادف) ندارند
رئیس پلیس راهور ناجا اذعان داشت: به عنوان مثال هیچ كدام از خودروسازهای داخلی تجهیزات تست كراش (شبیهساز تصادفات) ندارد، به همین دلیل یك نوع خودرو تولید می شود و برای انجام این تست آن خودرو به كشور همسایه كه سیستم تست تصادفات دارد منتقل میشود و پس از انجام تست خودرو به تولید انبوه میرسد ولی اینكه كیفیت جنس استفادهشده در ساخت سایر خودروها نیز با خودروی تستشده یكسان باشد اهمیت دارد و نظارتی بر این مساله صورت نمیگیرد.
توكلمان به خدا است زیرا وظیفه ما بیان واقعیتها است
سردار هادیانفر در پاسخ به این پرسش كه آیا با توجه به اظهارنظرهایتان در خصوص خودروهای داخلی انتقادی هم به شما شده است یا خیر؟ گفت: ما از فشارها نگران نیستیم و توكلمان به خدا است ولی تا مدتی تنها بودیم و بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری و تاكیدات رئیسجمهوری همه دستگاهها مكلف شدند ایمنی خودروها را اصلاح كنند.
امیدواریم وزارت صمت به جای تولید كمی به دنبال تولید كیفی خودرو باشد
وی بیان كرد: خودروسازها باید استاندارد و كیفیت خودروهای تولیدی را به معنای واقعی درست كنند. امیدوارم وزارت صمت آنقدر كه به دنبال تولید كمی خودرو است به دنبال تولید كیفی خودرو باشد و بهجای اینكه بگوید 3 میلیون خودرو تولید میكنیم بگوید یكمیلیون خودرو باكیفیت تولید میكنیم.
آقای میرسلیم هرآنچه میخواهند بگویند ما به وظیفه خودمان عمل میكنیم
این مقام مسئول تصریح كرد: امیدواریم بحث خودرو در سال جاری به جد پیگیر شود. ما بر اساس وظیفهای كه داریم كوتاه نمیآییم و واقعیتها را بیان میكنیم دوستان و یا آقای میرسلیم هرآنچه میخواهند بگویند ما به وظیفه خودمان عمل میكنیم.
تاكید ما این است كه خودمان تمام نیازهای كشور را بر مبنای كیفیت تولید كنیم
هادیان فر در پاسخ به این پرسش كه آیا واردات خودرو بهصورت مقطعی میتوانست در ارتقا كیفیت خودروهای داخلی موثر باشد؟ توضیح داد: تاكید ما این است كه تمام نیازهای كشور بر مبنای كیفیت در داخل تولید شود. در تمام دنیا برای ساخت خودرو چهار شاخصه زیبایی، كیفیت، ایمنی و ارزانی مطرح است كه ما به هیچكدام از این شاخصهها عمل نكردیم و یكی از راهكارهای حل این مشكلات ایجاد رقابت در كشور است.
در سال (84-85) 27 هزار نفر در تصادفات كشور كشته میشدند، یكی از اقدامات موثر در دولت وقت كه موجب كاهش كشتهها شد واردات خودرو بود. واردات خودروهای ایمن علاوه بر اینكه منجر به كاهش كشتهها شد در بازار داخل خودروسازی هم رقابت ایجاد كرد تا خودروسازها سعی كنند محصولی تولید كنند كه نزدیك به خودروهای خارجی باشد ولی امروزه این رقابت برای تولیدكنندگان داخلی وجود ندارد و مردم و مسئولان همه از خودرو داخلی استفاده میكنند حال كه شرایط اینگونه است باید دستگاهها نظارت كنند تا محصولی كه تولید میشود چهار شاخصه كیفیت، زیبایی، امنیت و ارزانی را داشته باشد.
تولید خودرو داخلی چرا وابسته به ارز است و با نوسان ارز قیمت خودرو را بالا و پایین میكنیم. خودرو وابستگی ارزی دارد زیرا قطعات خودرو از چین وارد میشود كه باید این موارد كنترل شود.
وی در پایان خاطرنشان كرد: در جلسهای كه با رئیسجمهوری داشتیم این اراده را در دولت سیزدهم دیدم و خوشبینیم قدمی كه پلیس راهور درخصوص ضرورت ارتقا كیفیت خودروهای داخلی برداشته است را دنبال كند.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وبسایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان میتوانند برنامههای رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهرهبرداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاعرسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.