عضو كمیسیون برنامهوبودجه مجلس گفت: انتظارمان از مسئولان دولتی این بود كه حذف ارز ترجیحی گندم را در كمیسیونهای تخصصی مجلس مطرح میكردند تا تمام جوانب آن بررسی شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، احسان اركانی عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پارك شهر رادیو تهران در خصوص افزایش قیمت نان فانتزی گفت: نمایندگان مجلس با حذف ارز ترجیحی گندم و نان در بودجه سال 1401 مخالفت داشتند و اعلام كردند اگر دولت بر حذف ارز ترجیحی اصرار داشته باشد مكلف است زیان ایجاد شده برای مصرفكننده را از طریق كالابرگ الكترونیك پرداخت كند.
نماینده مردم نیشابور در مجلس ادامه داد: اطلاعاتی كه ما در خصوص گرانی نان فانتزی داریم اطلاعات رسمی نیست و انتظارمان از مسئولان دولتی و وزرای اقتصادی این بود كه اگر طرحی برای حذف ارز ترجیحی گندم و افزایش قیمت نان دارند، ابتدا این طرح را در كمیسیونهای تخصصی مجلس به بحث و بررسی گذاشته و پس از سنجیدن تمام جوانب نسبت به این موضوع مهم جمعبندی و اقدام میشد كه متاسفانه اینطور نبود و نمایندگان مجلس درباره حذف ارز ترجیحی گندم اطلاعاتی ندارند.
وی ادامه داد: روز گذشته 16 اردیبهشتماه، معاون اول رئیسجمهوری حذف ارز ترجیحی گندم را تایید و عنوان كردند كه بهگونهای قیمت نان را مدیریت میكنیم كه قیمت نان سنتی تا پایان سال افزایش قیمتی برای مردم نداشته باشد ضمن اینكه مابهالتفاوت قیمت فعلی و قیمت بعد از حذف یارانه نان را از طریق كالابرگ الكترونیك و یا افزایش یارانههای فعلی جبران خواهیم كرد.
اركانی تصریح كرد: قبل از حذف ارز ترجیحی گندم باید برنامهریزی جامع و اطلاعرسانی شفافی در این خصوص صورت میگرفت تا مردم بدانند بر اساس الگوی مصرف استاندارد یارانه به مردم تعلق میگیرد و اطمینان پیدا میكردند درصورتیكه مصرفشان بر اساس الگوی مصرف استاندارد باشد هزینهای به سبد خانوار اضافه نخواهد شد. متاسفانه تاكنون هیچ اطلاعرسانی در این باره صورت نگرفته است.
عضو كمیسیون برنامهوبودجه مجلس در پاسخ به این پرسش كه نظر شما درباره تعیین الگوی مصرف برای قوت غالب مردم چیست؟ تصریح كرد: ارز ترجیحی برای تامین گندم در بودجه سال 1401 حدود 103 هزار میلیارد تومان بود. 70 هزار میلیارد تومان آن را بهصورت مستقیم تامین بودجه كردیم. تا سقف 20 هزار میلیارد تومان را به دولت مجوز فروش آرد به كارخانههای تولید نان صنعتی دادیم و تا سقف 30 هزار میلیارد تومان نیز تسهیلات برای شركت بازرگانی دولتی قراردادیم. بهصورت كلی 120 هزار میلیارد تومان كه بیش از 103 هزار میلیارد تومان موردنیاز است، برای گندم و آرد بودجه پیشبینیشده است كه اگر دولت میخواست میتوانست با همین بودجه در سال 1401 گندم و آرد را مدیریت كند و ارز ترجیحی را حذف نمیكرد.
این نماینده مجلس تاكید كرد: در بودجه سال 1401 كماكان حدود 12 میلیارد دلار ارز ترجیحی به دارو، نان و كالاهای اساسی اختصاص دارد.
اركانی تصریح كرد: دولت برای حذف ارز ترجیحی دو دلیل دارد، نخست اینكه اذعان میكند كمبود ارز دارد و دوم اینكه ارز ترجیحی كه نوعی یارانه غیرمستقیم است باعث شده آرد، گندم و برخی كالاهای مشابه قاچاق شود و به دست مصرفكننده واقعی كه مردم هستند، نرسد.
عضو كمیسیون برنامهوبودجه مجلس بیان كرد: با توجه به پرداخت ارز ترجیحی و یارانه كماكان در كنترل قیمت كالاهای اساسی و گرانی آنها مشكلداریم؛ چه تضمینی وجود دارد كه پس از حذف ارز ترجیحی كه معادل با گران شدن كالاهای اساسی است بتوانیم این گرانی را مدیریت كنیم؟ باید پیش از اجرای چنین جراحیهای بزرگ اقتصادی با همه حوزههای تأثیرگذار، نمایندگان دولتی و همچنین مردم بحث و گفتگو شود ما متاسفانه این اتاق فكر را در دولت فعلی نداریم.
وی در پایان گفت: ما دو تجربه مشابه در این حوزه داشتیم كه با دو الگوی متفاوت اعمال شد؛ نخست هدفمندسازی یارانهها و حذف یارانه حاملهای انرژی بود كه در دولت دهم انجام شد و چون از چند سال قبل مردم و كارشناسان همراه بودند با كمترین تبعات اجرایی شد و دیگری افزایش شبانه قیمت بنزین در دولت قبل بدون اطلاعرسانی و پیشبینیهای قبلی بود كه متاسفانه تبعات آن را در جامعه دیدیم با وجود چنین تجاربی میشد بهتر از این تصمیمگیری كرد و مردم و نمایندگان مجلس را با اجرای این طرح همراه كرد.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وبسایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان میتوانند برنامههای رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.