نائب رئیس كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل تحریمهای موجود؛ برای واردات خودرو گزینه زیادی نداریم و تنها از كشور چین میتوانیم خودرو وارد كنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، سیدجواد حسینیكیا نائب رئیس كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پارك شهر رادیو تهران درخصوص سامانه یكپارچه فروش خودرو، گفت:خودروهایی كه عامه مردم مطالبه میكنند بیشتر خودروهای ارزان قیمت دو خودورساز سایپا و ایران خودرو است. خودروهای گران قیمت حدود 700 تا 800 میلیونی خودروسازهای دولتی و خصوصی كه مشتریان خاص خود را دارد تاثیری در ساماندهی این بازار ندارد و باید خودروهای ارزان قیمت كه تقاضا بیشتری دارد ساماندهی شود.
وی افزود: وزیر صمت قول داده بودند قرعهكشی خودرو حذف شود كه طبق صحبتی كه با ایشان داشتم عنوان كردند كه تا پایان سال جاری حذف قرعهكشی محقق خواهد شد؛ امیدواریم به وعدهشان عمل كنند.
نائب رئیس كمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح كرد: خودروهای كف پاركینگ نسبت به قبل كاهش پیدا كرده و بارقه امیدی ایجاد شده كه تا زمانی كه خودرو تجاری سازی نشود تولید خودرو انجام نشود و خودروسازها ساخت خودرو به صورت ناقص و تجمع آن در پاركینگها را از دستور كار خود خارج كردهاند.
حسینیكیا به واردات خودرو اشاره كرد و گفت: طبق قانون مجلس و موافقت مجمع تشخیص مصلحت نظام و دولت واردات خودرو برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار انجام میشود.
واردات خودرو، انحصاری نیست و هر شخص حقیقی و حقوقی میتواند به ازای صادرات خودرو، قطعات خودرو، خدمات فنی صنایع و نیرومحركه و اعلام ارز با منبع مشخص خودرو وارد كند.
این مقام مسئول تصریح كرد: ثبت نام و قرعهكشی خودرو به دلیل تفاوت قیمت خودروی تحویل كارخانه و خودروی موجود در بازار است؛ خودروسازها و وزارت صمت به دنبال یكسان سازی قیمت خودروی تحویل كارخانه و خودروی موجود در بازار هستند كه اگر این مساله محقق شود قرعهكشی معنا نخواهد داشت و خود به خود از بین خواهد رفت.
خودروسازها ادعا میكنند كه متضرر میشوند و عدهای به دلیل دلالی در بازار خودرو پول زیادی به جیب میزنند. طی سه سال گذشته حدود 120 میلیارد تومان پول به جیب دلالان رفته است.
اگر قرار باشد از سویی خودروسازها متضرر شوند و پول به جیب دلالان برود، بهتر است تعیین قیمت خودرو واقعی شود.
نائب رئیس كمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح كرد: بخشی از تقاضا برای جذابیت بازار خودرو است نه نیاز واقعی. بر اساس تجربه عرضه خودرو با نرخ 5 درصد زیر قیمت بازار توسط خودروسازها قیمت خیلی از خودروها را كاهش داد و جاذبه بازار را كم كرد.
وی در پاسخ به این پرسش كه آیا كمیسیون صنایع و معادن مجلس از آزادسازی قیمت خودرو استقبال میكند؟ تصریح كرد: خیر . دیدگاه كمیسیون صنایع این نیست، بلكه این كمیسیون به دنبال قیمتگذاری واقعی خودرو است از سوی دیگر باید واردات آزار شود تا خودروسازها با خودرو خارجی رقابت كنند و مردم قدرت انتخاب داشته باشند.
حسینیكیا در پاسخ به این پرسش كه چه نوع خودروهایی و از كدام كشورها وارد میشود؟اظهار داشت: خودروهایی در حدود قیمت 7 تا 20 هزار دلار وارد خواهند شد كه البته هنوز این قیمت نهایی نشده است. همچنین به دلیل تحریمها گزینه زیادی نداریم و تنها از كشور چین میتوانیم خودرو وارد كنیم.
این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش كه با توجه به اینكه تجربه مونتاژ خودروهای چینی را داریم، آیا واردات خودرو به صورت كامل نه مونتاژ صرفه اقتصادی دارد؟ تصریح كرد: باید به سمتی حركت كنیم كه دانش فنی آن را به دست آوریم و بخش دیگر را بومی سازی كنیم. قطعات آن را تولید كنیم تا بتوانیم ساخت خودرو را داخلی سازی كنیم این به نفع كشور است و اشتغالزایی میكند و دیگر وابستگی مطلق نخواهیم داشت.
وی در پاسخ به این پرسش كه واردات خودرو به صورت كامل چه ارجحیتی به مونتاژ خودرو دارد؟ تصریح كرد: اگر كل ظرفیت مونتاژ خودرو در كشور 3 شیفت كار كند و مشكل نقدینگی وجود نداشته باشد باز هم ظرفیت مونتاژ خودرو را نداریم.
حسینیكیا در پاسخ به این پرسش كه آیا تغییری در تعرفه واردات خودرو ایجاد خواهد شد یا خیر؟ گفت: تا نون تغییری ایجاد نشده است و درصورت تغییر اطلاع رسانی خواهد شد.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وبسایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان میتوانند برنامههای رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهرهبرداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاعرسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.