دكتر امید گیلانپور، معاون توسعه صنایع تبدیلی و كسب و كارهای كشاورزی، در رابطه با طرح وزارت جهاد كشاورزی برای عرضه مستقیم محصولات كشاورزی با پارك شهر رادیو تهران گفت و گو كرد.
معاون توسعه صنایع تبدیلی و كسب و كارهای كشاورزی در راستای ایجاد فضای رقابتی و تعادل قیمت های محصولات كشاورزی در عرصه عرضه و تقاضا در گفتگو با پارك شهر 29 تیرماه گفت : علی رغم تمام اقدامات صورت گرفته، همچنان شاهد فاصله بین قیمت تولید كننده و مصرف كننده هستیم كه ناشی از رقابتی نبودن فضا و وجود حاشیه های بازاریابی است. این فاصله بزرگ عملا مانع بهرهمند شدن مصرف كنندگان از تولیدات كشاورزی به نحو احسن میشود. در نتیجه وزارتخانه با رقابتی تر كردن فضا، به دنبال فراهمآوردن شرایطی بهتر است.
وی در خصوص نقش واسطه گران در عرضه مستقیم محصولات كشاورزی گفت :واسطه گران كسانی هستند كه زمان و مكان عرضه كالا را تغییر میدهند و به حضورشان در بازار نیاز است اما تعدد واسطه گران كاهش پیدا خواهد كرد. هنگامی كه محصول در مزرعه تولید میشود باید به مناطق شهری انتقال پیدا كند و به دست مصرف كننده برسد و در عین حال زمان عرضه آن نیز تغییر پیدا كند چنان كه برخی از محصولات در همه فصول و برخی دیگر تنها در فصول خاصی عرضه میشوند؛ درنتیجه واسطه ها لازم هستند.
این مقام مسئول در وزارت كشاورزی در مورد رانت های ایجاد شده با حضور واسطه ها گفت: درفاصله بین تولید و عرضه محصول نكته مهم، میزان حاشیه ای است كه واسطه ها در بازار ایجاد می كنند. اگر این حاشیه بیش از پوشش مورد نیاز محصول از نظر زمانی و مكانی باشد ایجاد رانت كرده و این رانت، مشكل ساز خواهد شد. ما به دنبال فراهم كردن فضایی برای اتحادیه ها و تشكل ها در راستای عرضه مستقیم محصولات كشاورزی برای خذف رانت هستیم.
دكتر گیلانپور در خصوص تفاوت نرخ ها افزود : اگر بتوان فضایی رقابتی را برای تولیدكنندگان مختلف برای عرضه محصولات فراهم كرد، این عمل مانع از تغییر نرخ ها توسط تولیدكنندگان میشود.
وی افزود: بازار رقابتی یك بازار تك نرخی است و این بازار اخلالی در چرخه زندگی میادین میوه فروشی و فروشندگان دوره گرد ایجاد نخواهد كرد و اتحادیه ها و تشكل ها، آمادگی عرضه محصولات به این قشر را نیز دارند. طبعا دسترسی در دو مكان مختلف با دو قیمت متفاوت انجام خواهد شد.
گیلانپور اضافه كرد : یكی از مهم ترین رویكرد های ما به كسب كارهای نوین در حوزه عرضه محصولات كشاورزی كه كم توجهی زیادی به آن شده است، میباشد و امیدواریم كه با یك برنامه ریزی و زمانبندی مناسب بتوانیم مقداری از این كم توجهی و كوتاهی را جبران كنیم؛ اما این مانع از عرضه مستقیم كالاها نخواهد شد . در حال حاضر 4 مكان در تهران برای عرضه محصولات مستقیم كشاورزی در نظر گرفته شده است.
مخاطبان در محدوده استان تهران از طریق موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز و ای.ام ردیف 1332 كیلوهرتز شنونده ما خواهند بود.
همچنین شنوندگان از سرتاسر كشور هم می توانند شبكه رادیویی تهران را از طریق گیرنده های دیجیتال(ست تاپ باكس) دریافت كنند.
#تهران 360
#تهران360
#تهران_360
#tehran360
#tehran_360
#tehraan360
#tehraan_360