حسن كریمی سنجری، كارشناس صنعت خودرو و دكتر حسینمدرس خیابانی، سرپرست وزارت صمت در رابطه با افزایش قیمت خودروها و سعی بر كاهش اختلاف قیمت خودروی عرضه شده در كارخانه و بازار با پارك شهر رادیو تهران گفتگو كردند.
محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور چندی پیش پراید را به موزه سپرد اما اعلام كرد قیمت خودرو باید با اختلاف 5 درصد قیمت بازار به مصرف كنندگان عرضه شود. این موضوع در دولت اصلاحات اتفاق افتاد و اما در حال حاضر ذهنیتی برای مردم به وجود آمده شاید افزایش قیمت خودرو در بازار كاری مهندسی توسط دولت است.
حسن كریمی سنجری كارشناس خودرو با تایید این موضوع به راسخ كارشناس پارك شهر گفت: ما بایستی شرایطی بوجود بیاوریم تا از قیمت گذاری دستوری به قیمت گذاری آزاد حركت كنیم. در شرایط كنونی واردات ممنوع است و صنعت خودرو در تامین نیاز واقعی بازار عقب مانده است. برای كشف میزان نیاز واقعی باید كمی به گذشته برگردیم. برای مثال در سال 96، كه از نظر اقتصادی ایده آل ترین سال عرضه خودرو بوده است، حدود یك میلیون و 400 هزار خودرو به مشتری تحویل داده شد. فاصله قیمتی بین بازار و كارخانه وجود نداشت و محدودیتی هم در واردات نداشتیم. در سال های 97 و 98 با وجود ممنوعیت واردات این عدد به800 هزارخودرو رسیده است. این فاصله عددی، خبر از تولید كمتر از تقاضای بازار میدهد.
تعداد زیادی خودرو به دلیل كسری برخی از قطعات، قابلیت عرضه به بازار را ندارند
وی در واكنش به اظهارات مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت در برنامه های پیشین پارك شهر كه گفته بود 40 درصد نسبت به سال 96 افزایش تولید خودرو داشته ایم اظهار داشت: فاصله تولیدات بین سال 96 و 98 مشخص است. در مرداد سال 98 حدود 120 هزار خودرو ناقص در كارخانه ها وجود داشت كه این عدد در زمستان سال گذشته به كمتر از 10 هزار رسید. اما هم اكنون بالای 100 هزار خودرو به دلیل كسری برخی از قطعات، قابلیت عرضه به بازار را ندارند. شاید آمار ما افزایش پیدا كرده اما عرضه این تعداد به بازار مقدور نیست این خودرو ها هنور منتظر تكمیل قطعات هستند.
وی افزود: خودروسازی داخلی در سال بالغ بر سه میلیارد دلار واردات دارد اما به معنی وجود استقلال و خودكفایی صد در صد نیست. مشكل اساسی اینجاست خودرو ساز به جای وارد كردن قطعه این مسئولیت را به قطعه ساز می دهد و قطعه ساز بخشی یا همه قطعات را وارد می كند و به نام داخلی سازی تحویل خودرو ساز می دهد. در چنین شرایطی كه هنوز به اندازه كافی نمی توانیم خودرو به مشتری تحویل دهیم با بردن قیمت در حاشیه بازار، با افزایش قیمت خودروها در كارخانه ها هم مواجه خواهیم شد و مردم نفعی از اینكار نمی برند.
بیش از 40 درصد افزایش تحویل خودرو داشته ایم
حسین مدرس خیابانی هم دیگر مهمان برنامه پارك شهر 19 مرداد درباره افزایش تولید خودرو در كشور اظهار داشت : امسال در روند تولید خودروهای سواری حدود 19 درصد رشد داشته ایم. اما فاصله ایجاد شده بین تقاضای كاذب و تقاضای واقعی، به دلیل تفاوت قیمت بازار و كارخانه است. ضمن افزایش تولید، بیش از 40 درصد افزایش تحویل داشته ایم و دلیل آن كم شدن خودروهای ناقص كف پاركینگ است. ایرانخودرو تا پایان مرداد، هیچ تعهدی برای خودروهای معوق نخواهد داشت.
وی با اشاره به 43000 خورو ناقص تك قطعه كف پاركینگ ها است اظهار داشت: در تلاشیم تا این هفته و در روزهای آتی قطعات را تامین و وارد كنیم. اما نكته حائز اهمیت بحث تولید داخلی و تقویت آن است.امیدواریم افزایش عرضه به كاهش شكاف بین قیمت بازار و كارخانه كمك كند. به دلیل نقدینگی موجود، درصورت افزایش فاصله قیمت بازار و كارخانه، شاهد افزایش نقدینگی در بازار خودرو خواهیم بود.
جهش تولید تنها راه موثرمتعادل كردن بازار خودرو
كریمی سنجری كارشناس خودرو در واكنش به اظهارات مدرس خیابانی گفت: در سال گذشته برنامه تولید یك میلیون و 200 هزار دستگاه مطرح شد كه متأسفانه امكان اجرای آن بوجود نیامد. اما امسال باید برنامه شركت های خودروسازی، هم جهت با جهش تولید باشد. اینكه ارزبری را از خودروسازها به قطعه سازان منتقل كنیم و شركت های قطعه ساز هم نتوانند برخی قطعات را تامین كنند جای كار دارد. ما با تحریم مواجه هستیم و جهش تولید تنها راه و اقدام موثری است كه علاوه بر متعادل كردن بازار، قیمت هارا نیز كاهش میدهد. من معتقدم حذف پراید، حتی با توجه به نداشتن استاندارد لازم، بخاطر نیاز مردم نباید متوقف میشد در این میان لزوم استفاده از نظرات كارشناسان حس میشود.
از تخریب خودروساز و قطعه ساز سودی نمی بریم
مدرس خیابانی در پاسخ كریمی اظهار داشت : پس از تحریم آمریكا در سال 97 و خروج شركت های فرانسوی و كره ای قرار بر تعطیل شدن خودروسازی ما بود و دوام تولیدات خودرو، نتیجه زحمات قطعه سازان و خودروسازان داخلی است. تلاش ما برای خودكفایی قطعه سازان و به تبع آن خودروسازان است. امروزه به دلیل محدودیت های ارزی، مهمترین دغدغه ما تهیه قطعات مورد نیاز خودروسازان است و بایستی این قطعات را وارد كنیم. اما پراید از جهات مختلف مثل نا امن بودن و عدم جایگزینی از رده تولید خارج شده است و خودروسازان تلاش بر جایگزین كردن یك خودرو مناسب دارند. من معتقدم مسكن و خودرو از صنایع پیشران یك كشور هستند. از تخریب خودروساز و قطعه ساز سودی نمی بریم .ما نیز میدانیم شرایط سختی وجود دارد؛ اما برای خودكفایی لزوم بر حمایت از این صنعت و سازندگان حس میشود.
مخاطبان در محدوده استان تهران از طریق موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز و ای.ام ردیف 1332 كیلوهرتز شنونده ما خواهند بود.
همچنین شنوندگان از سرتاسر كشور هم می توانند شبكه رادیویی تهران را از طریق گیرنده های دیجیتال(ست تاپ باكس) دریافت كنند.
#تهران 360
#تهران360
#تهران_360
#tehran360
#tehran_360
#tehraan360
#tehraan_360