روح الله ایزدخواه عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگوی تلفنی با پارك شهر گفت: بورس كالا در حال حاضر شفاف ترین محل توزیع است. در صورت ورود خودرو به بورس ، این كالا با قیمت مناسب و بی واسطه به دست مصرف كننده می رسد.
روح الله ایزدخواه در گفتگو با امیر حسین راسخ مجری پارك شهر درباره طرح ساماندهی بازار خودرو گفت: طرح قبلی كه در مجلس دهم مطرح شد بیشتر جنبه وارداتی داشت و با سیاست های كلی مغایرت داشت و پس از سه بار بازگشت از شورای نگهبان به نتیجه نرسید.
وی درباره طرح جدید اظهار داشت: طرح جدید بر اساس اصلاح نظام توزیع اعلام شده است به این معنی كه كه ظرفیت تولید خودرو به میزان كافی است و مشكل امروزه توزیع خودرو است.
نماینده مجلس یازدهم با توضیح اینكه خودرو به یك كالای سرمایه ای و سودآور تبدیل شده است خاطر نشان كرد: بسیاری می خواهند از خرید و فروش خودرو سود كنند و باعث التهاب در بازار شده اند البته افزایش تورم و مواد اولیه هم در این بین بی تاثیر نبوده است، لذا این طرح بر اساس اصلاح نظام توزیع پایه گذاری شده كه در حال حاضر شفاف ترین نظام توزیع؛ بورس كالا است و نیاز است خودرو به صورت بی واسطه توسط خودروساز در بورس كالا توزیع شود.
وی درباره ورود خودرو به بورس كالا گفت: در این بورس قیمت ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین میشود و قیمت نهایی خودرو مشخص است و مازاد بر قیمت تمام شده خودرو در تسهیلات استفاده و به عنوان مالیات دریافت میشود و به جیب خودروساز نمیرود.
ایزدخواه درباره عرضه و تقاضا در بورس گفت: این عرضه و تقاضا از ضوابط خاصی برخوردار است و اولویت خرید با افراد حقیقی و سپس حقوقی است و هر فرد تنها مجاز به خرید یك خودرو از هر مدل است و مالیات سنگینی درصورت خرید و فروش خودروهای صفر از اشخاص دریافت خواهد شد.
وی افزود: همچنین راهكار های تكمیلی نیز در این طرح گنجانده شده اند و وجود شركت های چرخشی و لایه ای وابسته به خودروسازان، از فعالیت اقتصادی ممنوع هستند. این شركت ها و كاركنان خودروسازی ها حق سهامداری در بورس را ندارند. حقوقی ها هم پس از فروش سهام اگر سهامی باقی ماند می توانند اقدام به خرید آن كنند. علاوه بر آن سود حاصل از عرضه خودرو پس از 10 سال به صورت سالانه كاهش خواهد یافت تا با این اقدام خودروسازان را مجبور به نوآوری كنیم.
دكتر ایزدخواه با اشاره به واردات خودرو با شرط صادرات گفت: اگر شركتی بتواند خودرو یا قطعات آن را صادر كند می تواند از محل صادرات اجازه واردات خودرو داشته باشد. با توجه به مشكل شدید ارزی واردات باید منوط به صادرات باشد.
وی با اشاره به اینكه قیمت در بورس كشف می شود گفت: عرضه بر اساس تقاضا شكل میگیرد. بایستی عرضه بیشتر برای خودروساز فراهم و جلو سوداگری گرفته شود. در این طرح خودروساز تا 10 درصد مازاد تمام شده به ازاء عرضه بیشتر دریافت سود دریافت می كند.
عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس تاكید كرد: خودروساز از افزایش قیمت و التهاب آفرینی در بازار سود نمیبرد؛ درنتیجه ناچار به تولید بیشتر برای كسب سود بیشتر است.
دكتر ایزدخواه در انتها درباره بررسی این طرح در صحن علنی مجلس اظهار داشت: این طرح اعلام وصول شده است و در یك الی دو هفته آینده به صحن علنی مجلس وارد میشود. این طرح عادی بررسی شده است و جزئیات آن متعاقبا اعلام خواهد شد.