عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینكه ما جزو كشورهای صادركننده گاز هستیم گفت: با توجه به شرایط كشور، نباید از مازوت به جای گاز برای تامین انرژی نیروگاه ها استفاده كرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، بر اساس آمار منتشره بیش از 80 درصد از آلاینده های شهر تهران مربوط به آلاینده های متحرك مثل خودروها است و از طرفی در فصول سرد سال كه مصرف گاز زیاد می شود نیروگاه ها مجبورند از مازوت برای انجام فرآیندهای خود استفاده كنند و باعث افزایش آلاینده های هوای این كلانشهر شوند اگرچه كارشناسان محیط زیست با این نظر مخالفند.
زهرا نژاد بهرام عضو شورای شهر تهران در گفتگو با برنامه پارك شهر در واكنش به اظهارات عیسی كلانتری رئیس سازمان محیط زیست مبنی بر اینكه نیروگاه ها در غرب شهر قرار دارد و این امر باعث آلودگی شهر شده است با اشاره به اینكه بسیاری از نیروگاه ها در كشورهایی اروپایی در مركز شهر قرار دارند و مشكلی هم برای شهروندان ایجاد نمی كنند گفت: این نیروگاه ها و حتی پالایشگاه ها با فیلتراسیون ویژه از ورود آلودگی به داخل شهرها جلوگیری می كنند. بر اساس مطالعات صورت گرفته بسیاری از این پالایشگاه ها و نیروگاه ها انرژی خود را از سوخت های گازی و غیر گازی تامین كرده و انحصارا وابسته به برق نیستند.
وی افزود: ما جزو صادركنندگان بزرگ نفت هستیم و قرار نیست چون مصرف گاز شهروندان افزایش پیدا كرده برای نیروگاه ها از مازوت استفاده كنیم. بر اساس گزارش استانداری تهران در اوایل پاییز سال جاری درباره هوای پاك باید تصمیمی جدی در اینباره گرفته شود. با توجه به اینكه تردد خودروها به واسطه شرایط كرونایی، بسته بودن مدارس و دانشگاه ها و نیم شیفت بودن ادارات، كمتر شده پس نمی توان گفت: آلاینده ها مربوط به خودروها است.
نژاد بهرام با تایید اظهارات رئیس محیط زیست بر فرسوده بودن بسیاری از دستگاه های نیروگاه ها گفت: همه این شرایط به این معنی نیست كه ما برای نیروگاه ها از مازوت استفاده كنیم.
عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینكه بر اساس قانون متولی هوای پاك كشور سازمان محیط زیست و وابسته به دولت است اظهار داشت: شورای شهر در حد خودش به این موضوع ورود پیداكرده و خرید 100 دستگاه اتوبوس نو برای ناوگان حمل و نقل شهری از محل پرداخت های شهروندان تهرانی و نوسازی حمل و نقل شهری از این دسته اقدامات است. اما مسئولیت حمل و نقل عمومی بر عهده دولت است و شهرها به ویژه شهر تهران قادر نیستند بودجه كلان نوسازی را تقبل كنند. نكته بعدی اینكه كل مجموعه تصمیم گیری حاكمیتی از جمله وزارت خانه های شهرسازی، صمت، نفت، اقتصاد، امور خارجه و دیگر نهادهای مربوط مثل سازمان محیط زیست باید با هماهنگی و همكاری در جهت تامین هزینه های نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اقدام كنند.
وی با اشاره به وظایف وزارت صمت در بهبود هوای شهرها خاطرنشان كرد: وزارت صمت با استفاده از فیلترهای متناسب با فضای شهرهای جدید و مكلف كردن صنایع و خودروسازان به استفاده از این فیلترها بر عهده وزارت صنایع است. ضمن اینكه وزارت نفت هم باید از استفاده از مازوت در نیروگاه ها جلوگیری كند.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه های اجتماعی با شناسه Tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.