مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور گفت: پیش از انقلاب حداكثر 1000 كیلومتر بزرگراه داشتیم ولی در حال حاضر این رقم به 17 هزار كیلومتر رسیده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، خیرالله خادمی در گفتگو با برنامه بازار تهران ضمن تبریك دهه فجر درباره دستاوردهای راه سازی و حمل و نقل جاده ای در سال های پس از انقلاب گفت: وضعیت زیرساخت های حمل و نقل كشور با پیش از انقلاب قابل مقایسه نیست. كل مسیرهای اصلی، فرعی و درجه دو در دوره پیش از انقلاب حدود 47 هزار كیلومتر بود و راه های روستایی آسفالته به 3 هزار كیلومتر می رسید در حال حاضر بیش از 100 هزار كیلومتر راه آسفالته احداث شده است.
وی افزود: پیش از انقلاب، بخش ریلی حدود 4 هزار و 560 كیلومتر بود كه در حال حاضر با احتساب مسیرهای ریلی فرعی این عدد به 14 هزار كیلومتر می رسد و اقدامات بسیاری هم در دست انجام است. در حال حاضر حدود 3 هزار و 400 كیلومتر مسیر ریلی در دست احداث است . مسیرهای ریلی كه مهمتر هستند و پیشرفت بیشتری هم داشته اند در اولویت قرار گرفته اند تا زودتر تحویل داده شوند. این تعداد 8 مسیر ریلی را با طول 1 هزار و 522 كیلومتر در بر می گیرد. امیدواریم بتوانیم تا سال 1400 حداقل 1 هزار كیلومتر از این مسیر ریلی را تحویل دهیم تا هم در بخش ترانزیت و هم در اتصال مراكز استان ها به شبكه ریلی بهبود وضعیت داشته باشیم. افزایش راه های ریلی ما نسبت به پیش از انقلاب حدود 3 برابر افزایش داشته است.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور درباره ساخت آزادراه ها به عنوان شبكه اصلی حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: پیش از انقلاب بر اساس آمار حدود 200 كیلومتر آزادراه داشته ایم كه مقداری از آن هم با گسترش شهرها درون شهری شده است. در حال حاضر حدود 2 هزار و 500 كیلومتر مسیر آزادراهی سرویس دهی می كند و حدود 1 هزار و 240 كیلومتر هم در حال احداث است كه 9 پروژه آزادراهی در اولویت قرار گرفته و طول آن به 575 كیلومتر می رسد و امیدواریم این پروژه تا پایان سال 1400 به پایان برسد. در این حوزه 23 درصد افزایش داشته ایم.
وی افزود: بر اساس ظرفیت ترافیكی ، حدود 10 هزار كیلومتر آزادراه در كشور نیاز است. اما این نیاز بر اساس افزایش محورها باید ایجاد شود. اگر سقف عملكرد ما به 5 هزار كیلومتر در 4 سال آینده برسد نیازهای ما تامین شده است اگرچه باید در این حوزه اقدامات بیشتری انجام داد.
معاون وزیر راه در ادامه با اشاره به ساخت بزرگراه های جدید در كشور گفت: در بخش بزرگراهی عملكرد خوبی داشته ایم. پیش از انقلاب حداكثر 1000 كیلومتر بزرگراه داشتیم ولی در حال حاضر این رقم به 17 هزار كیلومتر رسیده است. بزرگراه ها پرداخت عوارض ندارند و دسترسی مردم به نقاط مختلف كشور از این مسیرها آسان است به همین دلیل نیاز مردم به این مسیرها بیشتر است و ما هم در این بخش عملكرد بهتری داشته ایم.در حال حاضر حدود 7 هزار و 800 كیلومتر بزرگراه و راه اصلی در دست احداث است. معمولا این مسیرها حدود 1200 كیلومتر درسال احداث می شود و امیدواریم تا پایان سال 1400بتوانیم 1 هزار و 271 كیلومتر از مسیرهای بزرگراهی را به مردم در سراسر كشور تحویل دهیم.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه های اجتماعی با شناسه Tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.