پارك شهر پنجشنبه از ساعت 6:30 به مدت 3 ساعت و نیم

گزارش از پشت صحنه برنامه «پارك شهر» از رادیو تهران «پارك شهر» برنامه جسور رادیو

برنامه«پارك شهر»، مجله صبحگاهی رادیو تهران است كه با هدف اطلاع رسانی دقیق وقایع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ورزشی روز و همچنین ایجاد نشاط و طراوت صبحگاهی تدارك دیده شده است.

1399/12/15
|
07:59
|

به گزارش روابط عمومی رادیو تهران؛ برنامه«پارك شهر»، مجله صبحگاهی رادیو تهران است كه با هدف اطلاع رسانی دقیق وقایع روز سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ورزشی و همچنین ایجاد نشاط و طراوت صبحگاهی تدارك دیده شده است. برنامه «پارك شهر» كاری از گروه برنامه ریزی و مدیریت شهری شبكه رادیویی تهران است كه شنبه تا پنجشنبه هر هفته از ساعت 6:40 تا 8:20 روی آنتن می رود.
شما شنوندگان می توانید برای آگاهی بیشتر از اتفاقات و رویدادهای روز، گفتگوی ویژه برنامه پارك شهر رادیو تهران را با مسئولان كشوری و لشكری در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی روی موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز دنبال كنید.
برنامه پارك شهر از آن دسته برنامه هایی است كه به دلایل مختلف از جمله گفتگوهای ویژه با مسئولین عالی رتبه و پیگیری مشكلات و دغدغه های مردمی، تحلیل و بررسی اخبار و رویدادها و... بازتاب بسیار گسترده ای در مطبوعات و خبرگزاری ها دارد و از برنامه های برند شبكه های رادیویی است.

پیگیری مسائل مبتلا به مردم
محمد بخشایش یكی از تهیه كننده های فعال شبكه رادیویی تهران كه در هفته ای كه ما مهمان برنامه هستیم تهیه این برنامه را بر عهده دارد، وی درباره انتخاب موضوع روز برنامه می گوید: موضوع روز اتفاقی كه در روزهای متفاوت می افتد و می تواند محل بحث و سوال و تبادل نظر با مخاطبان باشد. مردم باور دارند یك صدا، سخن و سخنگویی در صدا و سیماست و رسانه ملی كه زبان آنها می شود و به طنز، به جد و با كنایه و حتی با طرح موضوع و گفتگو، آن چیزی كه برای مردم دغدغه و سوال است را تبیین و تفصیل می كند. این در مورد انتخاب محتواست و بیشتر برمی گردد به موضوعات روز و مسائل مبتلا به مردم.

رسیدن به واقعیت اخبار
وی ادامه می دهد: در مورد تولید محتوا هم یك تیم بسیار قوی و حرفه ای از ابتدای پارك شهر پشت این گروه بوده است و با همكاری مدیر گروه سعی می شود حرف هایی مطرح شود كه بیشتر به درد مردم بخورد لمپنیسم را كمتر رواج بدهد، موج سواری نداشته باشد مثل شبكه های مجازی یا شبكه هایی كه روی اخبار فضای مجازی بدون تحقیق و پژوهش پیرامون آن موضوع واقعیت ها را برای مردم بیان كنیم. خیلی مواقع مسائلی كه در فضای مجازی تلگرام و اینستاگرام است بیشتر ساخته و پرداخته ذهن یك فرد یا صاحب یك كانال خبری یا خبرگزاری است و دیگران هم بدون تحقیق و پژوهش به سرعت نشر می دهند، اما رسیدن به واقعیت آن موضوع، پخش و گسترش آن خیلی مهم تر از آن كه ما هم صدا با آن كانال ها كه بعضا هم زرد هستند نشان دهیم كه حرف مردم و عوام هستیم.
بخشایش با پاسخ به این پرسش كه به چه دلیل برنامه پارك شهر برند است، توضیح می دهد: این كه پارك شهر برند برنامه های رادیویی است را نمی دانم، اما این را می دانم كه برای این كه بتوانیم یك برنامه را جا بیندازم از لحاظ اسم و رسم،؛ اولا واقعا تلاش و پشتوانه فكری قوی می خواهد در یك تیم قوی فكری و دوم این كه بدانیم كه چطور بتوانیم خودمان را گسترش بدهیم.

تولید كننده اخبار
به گفته تهیه كننده پارك شهر؛ بی شك رادیو رسانه ای كه خبرساز است، نه رسانه خبر سوز یا بهتر بگویم رسانه ای كه مصرف كننده خبر باشد. ما از روز اول تصمیم گرفتیم كه با تهیه خبر عادی یا طنز كردنش نه خبر سوزی كنیم نه مصرف كننده باشیم. ما همیشه سعی می كنیم تولید كننده خبر باشیم، تولید خبر باعث می شود رسانه ای كه تولید كننده خبر است، كم كم اعتبار كسب كند و معتبر شود و بین دیگر رسانه ها دیده و شنیده شود. شاید یكی از دلایلی كه پارك شهر را از دیگر برنامه های صبحگاهی و دیگر برنامه های رادیویی متمایز كرده این كه خودمان تولید كننده هستیم، خودمان اخبار و تحلیل های تولید كننده داریم و كمتر سعی می كنیم سمت مصرف كنندگی برویم.

پیگیری مطالبات مردمی
مسعود محمودخواه، مدیر گروه برنامه ریزی و مدیریت شهری رادیو تهران با اشاره به اهداف برنامه پارك شهر می گوید: پیگیری مطالبات مردم و ایجاد ارتباط متقابل و دو سویه بین مسئولان شهری و مردم از جمله اهداف این برنامه رادیویی است.
گفتگوی زنده با مقامات عالی رتبه كشور برای اطلاع رسانی دقیق درباره مطالبات مردمی مانند گفتگو با وزراء، مقامات لشكری و نظامی، دادستان و معاونان دادستان كل كشور، اعضای جبهه های سیاسی و فعالان احزاب و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و... از جمله رویكرد برنامه پارك شهر است.

پایش مستمر نظرات مخاطبان
محمودخواه معتقد است: در این برنامه از طریق پایش مستمر نظرات مخاطبان و توسعه كمی و كیفی ارتباط با مخاطبان، مخاطب شناسی علمی انجام می شود. افزایش سواد رسانه ای مخاطب با بررسی و تحلیل نقادانه اخبار و اتفاقات مجازی و همچنین معرفی خیرین و چهره های مردمی تاثیرگذار با هدف فرهنگ سازی و الگو سازی مانند خانواده شهدای مدافع حرم، مدافعین سلامت، آتش نشانهای فداكار و معلمان مناطق محروم از دیگر مواردی است كه در این برنامه دنبال می شود.

تعامل مناسب با مخاطب و كارشناسان
محمدحسین امیدی كه از آغاز به كار برنامه (تابستان ١٣٩٧ ) اجرای برنامه پارك شهر را بر عهده داشته است، درباره اجرایش توضیح می دهد و می گوید: من تقریبا همه برنامه های ورزشی، فرهنگی، قرآنی و... را اجرا كرده ام، اما بیشتر در حوزه برنامه های اجتماعی و سرگرمی فعال هستم و اجرای من با توجه به زمان پخش، متن برنامه، هدف گذاری برنامه ساز و... متفاوت است، اما تلاش می كنم در برنامه های گوناگون ساختار شخصی اجرای خودم را هم حفظ كنم. چون قالب برنامه پارك شهر مجله ای است و به موضوع های مختلف می پردازد؛ تلاش می كنم به مسائل روز در حوزه هایی مانند ورزش، سیاست، فرهنگ و هنر و... مسلط باشم. تعامل مناسب با مخاطب و كارشناسان برنامه و ایجاد فضای مفرح صبحگاهی از دیگر مولفه هایی است كه در پارك شهر سعی بر رعایت آنها دارم.
امیدی با اشاره به دلایل موفقیت این برنامه می افزاید: این برنامه توانسته موفق باشد، به نظر من به روز بودن، خلاق بودن، احترام به نظر مخاطب، جسور بودن، پیگیر مطالبات مردم بودن، دوری از تعارفات كلیشه ای با مسئولان از عوامل موفقیت برنامه پارك شهر هستند.
اما برای این كه مجری یا گوینده ای موفق باشد، نیازمند مولفه هایی است؛ مجری و گوینده موفق علاوه بر برخورداری از ویژگی های اولیه مورد نیاز این شغل مثل صدای خوب و سواد كافی نیازمند هوش هیجانی بالا جهت تصمیم گیری به لحظه و درست و خلاقیت در اجراست.
امیدی با پاسخ به این پرسش كه در حین اجرا به چه مسائل و نكاتی توجه می كنید؟ اگر در حین اجرا اشتباهی از شما سر بزند، مثلا واژه های را بد تلفظ كنید یا تپق بزنید، چطور این اشتباه را جمع و جور می كنید؟ می گوید: به موارد و نكاتی كه در سوالات پیشین پاسخ دادم توجه می كنم، در خصوص اشتباه از مخاطب عذرخواهی و كلمه ای هم كه بد تلفظ شود یا اشتباهی صورت بگیرد، اصلاح می كنم.

همان طور كه شما فرهیختگان رادیو تهران برنامه پارك شهر را دنبال می كنید و در این گزارش صحبت های عوامل برنامه ساز این برنامه را خوانید آگاه هستید كه این برنامه پیگیر مطالبات شما مخاطبان و همراهان همیشگی است و به‌دنبال ارتقای اطلاعات عمومی مخاطبان و پاسخگویی به سوالات شنوندگان محترم رادیو تهران است. شماره تلفن های 22652466 و 22652465 یا سامانه پیامكی 3000094 برای شما مخاطبان در نظر گرفته شده است، هر روز جز جمعه ها از ساعت 6:40 دقیقه پاسخگوی شما همراهان هستیم.

مخاطبانی كه موفق به شنیدن برنامه پارك شهر نشده اند؛ می توانند در هر ساعت از شبانه روز از طریق اپلیكیشن ایران صدا و سایت رادیو تهران این برنامه را دریافت كنند.
مخاطبان در سرتاسر دنیا می توانند از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید. در محدوده استان تهران از طریق موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز و ای.ام ردیف 1332 كیلوهرتز شنونده ما باشید.
همچنین شنوندگان از سرتاسر كشور هم می توانند شبكه رادیویی تهران را از طریق گیرنده های دیجیتال(ست تاپ باكس) دریافت كنند.
مریم كریمی

دسترسی سریع
پارك شهر