پارك شهر پنجشنبه از ساعت 6:30 به مدت 3 ساعت و نیم

سند تحول بنیادین، اساس محتوای آموزش های وزارت آموزش و پرورش/ خطر بی سوادی پایه های اول و دوم دبستان+فایل صوتی


معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره محتوای آموزشی برای دانش آموزان گفت: برنامه های آموزش و پرورش بومی و بر اساس سند تحول بنیادین است.

1399/12/17
|
16:22
|

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، رضوان حكیم زاده در گفتگو با برنامه پارك شهر در پاسخ به برخی اظهارات مردمی در راستای مصاحبه اخیرش مبنی بر ضرورت بازگشایی مدارس در سال آینده گفت: من فرزند مدرسه ای ندارم ولی نوه ای دارم كه با كمال میل امیدوارم در صورت بازگشایی مدارس به مدرسه برود. در حال حاضر همه اماكن و فضاها باز است و كودكان به همراه خانواده ها به مهمانی، مسافرت و خرید می‌روند. خطر این مكان‌ها بسیار بیشتر از مدرسه است. از طرفی بسیاری از دانش آموزان پایه های اول و دوم دبستان به جهت اینكه خانواده هایشان نمی توانند در یادگیری پایه سواد آنها موثر باشند در خطر بی سوادی قرار دارند. به همین دلیل و بر اساس تجربه ای كه كشورهای دیگر داشته اند؛ مدارس، امن ترین مكانی است كه دانش آموزان می توانند در آن حضور یابند.

وی افزود: من هیچ مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری مهر نداشتم كه خبر بازگشایی مدارس را به نقل از من منتشر كرده است. در استان فارس و در پاسخ به همكاران صدا و سیما مبنی بر برنامه آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس در مهر سال 1400 گفتم در هر شرایطی آماده شروع آموزش هستیم. اگر قرار باشد این آموزش در فضای مجازی باشد و یا اینكه در صورت بهتر شدن شرایط با هماهنگی نهادهای ذیربط مدارس بازگشایی شوند.
حكیم زاده با انتقاد از انتشار خبر بازگشایی مدارس از سال آینده توسط خبرگزاری مهر گفت: انتشار این خبر كم لطفی رسانه ای بوده كه برای داغ شدن فضا این خبر را منتشر كرده اند البته این كار از نظر اخلاق رسانه ای قابل قبول نیست.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه این گفتگوی رادیویی با اشاره به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش مبنی بر بازگشایی مدارس اظهار داشت: ما نظر تخصصی خودمان را برای ستاد كرونا فرستادیم . با توجه به اینكه كودكان به همراه خانواده ها در تمامی اماكن حضور پیدا می كنند باید قوانین سختگیرانه تری در جامعه اجرا شود. استثنا كردن مدارس توجیهی ندارد. آمار ما از مشاهدات میدانی و گزارش ارزیابی استان ها به دست آمده است. بسیاری از خانواده ها به ویژه در مناطق كم برخوردار در غیاب امكان آموزش موثر، علاقمند به حضور فرزندانشان در مدارس هستند.

وی با اشاره به اینكه مدرسه امن ترین مكان برای دانش آموزان است گفت: پیش از این در فرهنگ سازی رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی، دانش آموزان نقش موثری داشته اند و بر اساس آمار وزارت بهداشت، مدارس نسبت به اماكن دیگر پروتكل های بهداشتی را بیشتر رعایت كردند و این در حالی بود كه مطب های پزشكان در پایین ترین رتبه این آمار قرار داشتند. بر اساس گزارش سازمان های بهداشت جهانی، یونیسف و یونسكو، یادگیری مهارت های ارتباطی، اجتماعی و سواد برای كشورهایی كه از نظر زیرساخت ها و فن آوری مشكل نداشتند بسیار مهم است.

حكیم زاده در واكنش به اظهارات مجری برنامه پارك شهر مبنی بر اینكه قبل از كرونا هم مهارت های مذكور در مدارس به ویژه مدارس نقاط محروم اجرایی نمی شد خاطرنشان كرد: مدرسه جای دوست یابی است و ارتباط بچه ها در مدرسه شكل می گیرد. تهدیداتی به جهت دورماندن از مدرسه متوجه سلامت روح و روان كودكان است. فن آوری‌ها در بهترین حالت فقط 50 درصد سهم آموزش حضوری را برآورده می كنند به همین جهت كشورهایی كه قربانیان بیشتری در ابتلا به كرونا دارند علیرغم دشواری زیاد باز هم مدارس را در دوره ابتدایی باز گذاشته اند. آسیب به بچه ها و دورماندن از دنیای دوستی ها از تبعات بسته بودن مدارس است. در سال اول بچه ها با معلم و دنیای بزرگترها به صورت رسمی آشنا می شوند و بسیاری از اموری كه مربوط به نظم زندگی است را فرا می گیرند.

وی درباره طرح های اجرایی مهارتی آموزش و پرورش گفت: طرح "خوانا" سه مهارت جرأت پذیری، مسئولیت پذیری و ادب را به صورت تلفیقی با مهارت های چهارگانه زبانی خواندن، نوشتن، گوش كردن و صحبت كردن در 5 درصد مدارس برای سال اول ابتدایی به صورت آزمایشی در حال اجراست. برنامه های آموزش و پرورش بومی و بر اساس سند تحول بنیادین است نه محتوای یونسكو.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به شنوندگانی كه مدعی عدم رعایت پروتكل های بهداشتی در مدارس هستند گفت: قضاوت در خصوص عدم رعایت پروتكل های بهداشتی در مدارس نیاز به سند دارد. بر اساس آخرین گزارشات وزارت بهداشت، مدارس جزو مكان هایی بودند كه موارد بهداشتی به بهترین نحو در آن رعایت شد. بسیاری از مواردی كه درباره عدم رعایت مدارس نقد شد هیچ مستندی نداشت و شاید اگر فرصتی فراهم شود صدای كسانی كه به حضور فرزندانشان در مدرسه تمایل دارند را بشنویم. آسیب هایی كه مثل پرخاشگری، كم تحركی، افسردگی و انزوا، حضور بیش از حد در فضای مجازی و افزایش وزن برای كودكان به وجود آمده است.
وی تاكید كرد: افكار عمومی كسانی نیستند كه بعد از ندایی كه از بازگشایی شنیده می شود كامنت های خوبی نمی گذارند.

حكیم زاده در انتهای این گفتگوی رادیویی این موضوع را كه قطعا در تمامی موارد پروتكل های بهداشتی رعایت نمی شود را تایید كرد و تصریح كرد: در سال 1400 اگر والدینی نخواهند فرزندشان را به مدرسه بفرستند، اجباری ندارند و تا به امروز هم اجباری نداشته ایم.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه های اجتماعی با شناسه Tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.

دسترسی سریع
پارك شهر